Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttsnål mat för köttätare?  (läst 4289 gånger)

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #20 skrivet: 30 jan-19 kl 10:16 »
Älskar nötkött men har en sjukdom innebär att jag lagrar för mycket järn i kroppen och då är detta intressant. Tips på bra böcker mottages tacksamt i detta ämne.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #21 skrivet: 30 jan-19 kl 11:10 »
Jag läste om hur dom gör på Jamaica.
Oavsett hur mycket folk som ska äta så köper man bara en lycklig som man gör en gryta på.
I denna har man i mängder av olika slags grönsaker och det blir rejäla mängder.
Det är något som jag gör hela tiden.
Vi slantar morotskörden och förväller och packar dom i påsar. Alla i en lagom mängd för att vara anpassade till mängden kött.
Har alltid i mycket lök.
Vi är storkonsumenter på lök tack vare detta.
Verkade vara lite samma sak i Kina. Mycket grönt och lite kött för smakens skull (samt ganska dyrt för många antar jag). Sedan ris för att fylla upp.

Postat med Alternativ.nu´s app


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #22 skrivet: 30 jan-19 kl 17:10 »
Butlergratäng

Bygger på ett recept av kocken Carl Butler (salig i åminne) Jag har ändrat i ingredienserna: halverat mängden köttfärs och istället lag dit en knippa morötter. Detta recept är väl utprovat: vi lagar det ofta. Smakar lika bra uppvärmd också.

200-250 gr köttfärs
300-450 gr morötter
1 burk (400 gr) krossade tomater
1-2 vitlöksklyftor, hackade
1 gul lök, hackad
1 knippa persilja
riven ost
(1-2 zucchini)
salt, peppar, mejram

Fräs lök + vitlök i 1 msk smör eller margarin, Öka värmen och tillsätt färsen, mosa och stek den en stund. Tillsätt tomatkrosset, hackad persilja, salt, mejram och peppar. Rör om och tillsätt 1 dl vatten.
Låt röran småkoka under lock 20-25 minuter. Häll i mera vatten om det riskerar att koka torrt.
(Blir den för blöt, kan röran redas med 1 tsk majzena.) Sätt ugnen på 225 °C.

Medan röran puttrar skär jag morötterna i skivor/slantar och lägger i en ugnsform.
Förbered osten och skiva den eventuella zucchinin.
Häll därefter färs/tomat-röran över morötterna. Bred ut den. Lägg på zucchiniskivorna och strö över rejält med ost. Gratinera i 20-25 minuter.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #23 skrivet: 30 jan-19 kl 21:18 »
Ha goda grönsakstillbehör till maten. Ha tex en matig sallad och broccoli som är lagom tillagad - stunns kvar. Eller sparris vid säsong eller svampröra eller blomkål och squash grattinerade med god ost på. Eller kokta rödbetor.Dvs se till det är gott om grönsaker till alla mål. Gärna flera olika både råa och tillagade. Minska inte köttet öka grönsakerna!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #24 skrivet: 31 jan-19 kl 03:27 »
En sak som jag inte tror har nämnts är riven rotselleri i köttfärssåsen. Gott.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #25 skrivet: 31 jan-19 kl 08:14 »
Älskar nötkött men har en sjukdom innebär att jag lagrar för mycket järn i kroppen och då är detta intressant. Tips på bra böcker mottages tacksamt i detta ämne.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kan du bli blodgivare då? Isåfall är det det snabbaste sättet att få ner järnnivåerna i kroppen, enda metoden kroppen har faktiskt att bli av med järn är att blöda, vanligtvist räcker det med mikroblödningar i tarmen som uppstår av sig själva.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #26 skrivet: 31 jan-19 kl 08:57 »
Nix. Allt är i början av utredningen med provtagning. De vet inte om det beror på primär eller sekundär polycytemi. Så det kan vara allt från hormonella rubbningar, polycetemia vera till hemakrotos. Jag har ett högt järn värde lagrat men ett lågt uttag kombinerat med  högt hb och blodtryck. Har medicin mot det men har även restriktioner mot framförallt rött kött och alkohol.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #27 skrivet: 31 jan-19 kl 09:27 »
Men att tappa ur en påse och hälla ut borde ju lätta på trycket, även om inte blodet går att använda? Har pratat med gamla blodgivare som fått sluta pga ålder, och de hävdar att de mår sämre sedan de slutat. Själv har jag fått järnbrist när jag lämnat enligt plan, men ett par gånger om året fungerar för mig.

Nåja, hoppas de hittar vad det är för fel.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #28 skrivet: 31 jan-19 kl 09:50 »
Nix. Allt är i början av utredningen med provtagning. De vet inte om det beror på primär eller sekundär polycytemi. Så det kan vara allt från hormonella rubbningar, polycetemia vera till hemakrotos. Jag har ett högt järn värde lagrat men ett lågt uttag kombinerat med  högt hb och blodtryck. Har medicin mot det men har även restriktioner mot framförallt rött kött och alkohol.

Postat med Alternativ.nu´s app


Även om du inte får donera det kan det vara värt att nämna åt din läkare. Det har använts som terapi för folk med hemokromatos. Beror ju på vad du har... Din läkare vet bäst såklart.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #29 skrivet: 02 feb-19 kl 22:59 »
Tänkte dra ned på köttätandet, speciellt nötkött. Har försökt mig på vegetariska rätter men de faller mig inte i smaken. En av få köttsnåla rätter jag uppskattar är potatis- och purjolökssoppa med baconflingor i.


Vad har ni för recept där köttet är en krydda och smaksättare utan att vara huvudingrediensen?
Mina föräldrar som är inbitna köttätare av gamla gardet föredrar faktiskt (hör & häpna) vegosåsen som jag lagar till pasta, framför den "vanliga". Likaså om jag gör "färs" biffar med soltorkade tomater et.c. Jag vet precis vad du menar, det är inte mycket mat jag själv gillar.. men det går att göra riktigt god mat hemma, som faktiskt föredras av köttätare.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #30 skrivet: 02 feb-19 kl 23:00 »
Och, förlåt att jag nu faktiskt inte svarade på din fråga angående att använda kött som en krydda..

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köttsnål mat för köttätare?
« Svar #31 skrivet: 08 feb-19 kl 18:09 »
I dag gjorde jag en två portioners middag på en fläskkotlett.

Strimla kotletten antingen väldigt tunnt eller i stavar.
En normalstor lök som man hackar i.
Jag hade i lite ärter, majs och sånt från frysen och ett par minitomater som var hög tid att använda.
Till detta serverades matvete.

Om man går till vilken kines eller thai och börjar dissikera maträtten så kommer man finna att det är väldigt lite kött många rätter men det smakar och märks.
Man fyller helt enkelt ut med billigare råvaror.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser