Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedhantering  (läst 20270 gånger)

Grävarn

  • Gäst
Vedhantering
« skrivet: 03 maj-16 kl 16:52 »
Vilket trädslag är bäst för vedeldning ????

Åt vilket håll ska den klyvna veden ligga åt när man lavar upp den ???

När ska Veden va färdig om man ska elda med den kommande Vinter ???

lite intr Frågor som säkert blir många svar på :)

Ps. ja vet men alltid skoj å höra andras åsikter man kan ju lära sig ett å annat,,,

 Trevlig Ton i tråden Tack  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #1 skrivet: 03 maj-16 kl 17:07 »
Skall man bara välja ett träslag så får det väl bli björk då. Brinner bra och finns överallt. Men jag brukar sälja björken och elda sånt som inte går att sälja, som grangrenar, torrfura och sälg. Brinner utmärkt det också.

Veden skall staplas med barken nedåt, så vattnet avdunstar lättast. Förutsatt att man staplar under tak då, jag förstår mig inte på folk som har veden utomhus. Då torkar den väl inte? Under tak och minst ett år, det som hamnar i vedboden nu eldas vintern 17-18. Sur ved är det värsta jag vet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedhantering
« Svar #2 skrivet: 03 maj-16 kl 17:09 »
Yngve Ryd visar ju på ett utmärkt sätt i sin bok "Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst" att vilken ved som är lämplig helt beror på omständigheterna. Skall man sova vid en stockeld, så vill man inte att det brinner ut alltför fort, så att man måste titta till elden hela tiden. Skall man sova på en glödbädd, så vill man inte att det råa riset fattar eld!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vedhantering
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 20:47 »
Björkved är ju tung och har därför bra värmevärde per liter, så man behöver inte bära in så många fång ved per dag om man eldar med björk. Men den har nackdelar också. Har man väl fällt en björk så är det mer bråttom än med annan ved att få den kapad och kluven, om den inte ska börja murkna. Den ger mer tjära och sot än de flesta andra träslag, det gör att om man inte har en modern vedpanna med keramisk eldstad och alla finesser så måste man elda björk med stort luftöverskott för att inte riskera att tjära igen skorstenen eller förpesta omgivningen med tjärdimma.  Har man bara en gammal kamin eller liknande så är det bättre att elda något annat träslag.

Ved från stammen på en gran är nästan ännu värre än björk på att tjära och lukta illa, dessutom är den ofta vresig och svårkluven vid grenvarven.  Grova grangrenar hör däremot till den bästa ved man kan få tag på.

Al och sälg är visserligen lätta träslag, men de brinner rent och ganska fritt från tjära och skräp.

Tall är rent ut sagt odräglig att elda om den är det minsta fuktig, men den är acceptabel i perfekt torrt tillstånd.

Rönn är också bra ved, den är dock mycket hård när den är torr, mycket lättare att klyva medan den är färsk. En fördel med rönn är att den inte drar åt sig mycket fukt ur luften, har den en gång torkat så håller den sig torr sedan.

Lönn är däremot tvärt om, den kan bli genomsur av luftens fuktighet även om den ligger under tak.

Skulle man ha fällt en poppel och ska göra ved av den får man räkna med att den slöar ner sågar och yxor snabbt, åtminstone nedre delen av stammen. Poppel har nämligen så grova kärl att fin sand från marken kan följa med upp i stammen!

Ek har bra värmevärde men brinner långsamt och är svårt att såga och klyva. Bra ekbitar gör sig bättre som snickarvirke än som ved.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att vilken ved som är bäst och mest lämplig beror på lokala förhållanden - vad som passar bäst för just den typ av eldstad man har, vad som är lätt tillgängligt på nära håll, vad man inte kan göra bättre affär på att använda till ädlare ändamål.

En av mina grannar har avverkat en hel del skog nu i vinter, han har gjort ved för eget bruk i stort sett bara av slyiga eller självdöda granar. All björk säljer han som massaved, den får man tydligen bra betalt för nu. Och de bästa granarna har gått som sågvirke.

Senaste vintern eldade jag själv mest al och rönn, nästa vinter tror jag att jag kommer att komma fram till gammal gran och tall som har legat kluven och färdig i närmare 10 år. De närmaste årens nytillskott till vedsamlingen kommer mest att bestå av björk och litegrann gran.

Hur snabbt veden torkar beror såklart mycket på hur varm och torr sommaren är, och under vilka förhållanden man kan lagra och torka den. Vill man vara på den säkra sidan bör man ha så mycket ved i lager att man kan elda sådant som har legat på tork i minst ett helt år.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #4 skrivet: 03 maj-16 kl 20:58 »
Ek har bra värmevärde men brinner långsamt och är svårt att såga och klyva. Bra ekbitar gör sig bättre som snickarvirke än som ved.
Ek tycker jag har ett lite oförtjänt gott rykte. "Hårdeldad" brukar jag kalla den, för att den skall brinna måste man redan ha bra värme i kaminen och sedan blir det nästan för varmt. Det är svårt att hålla en långsiktig jämn temperatur, men det beror säkert på vad man eldar i också. Eken brukar jag också sälja, folk är som galna i den. Däremot tycker jag den är ganska lättkluven. Man får hugga hårt, annars studsar yxan, men när de väl börjar spricka så går det lätt. Utom vissa träd som kan vara näst intill omöjliga att klyva, jag vet inte varför. Men skall jag elda ek själv så klyver jag den extra fint, så brinner den ganska bra.

Att elda konstiga träslag är lite av ett intresse för mig. I vinter har jag eldat en del kinesisk en, vilket var ett riktigt skräp men en intressant upplevelse. Som granved, väldigt lätt och brinner snabbt, och full av kåda. Hästkastanj var inte heller så imponerande, brann visserligen hyggligt men väldigt lätt och energifattig ved. Däremot är ju alla fruktträd extremt hårda, svårklyvda och energitäta. Till nästa vinter har jag bland annat en del fläder och rododendron. Blir spännande.

Grävarn

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #5 skrivet: 04 maj-16 kl 11:49 »

Skoj å se vad mycket kunskaper en del har är väldigt intr läsning, ja kan bara hålla med er va ni skriver om ved ,, 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedhantering
« Svar #6 skrivet: 04 maj-16 kl 18:40 »
Om du ska fälla lövträd för att ha till ved, rekommenderar jag att du lövfäller. Du får torr ved som du kan elda med redan till vintern. Det går till så hår; Efter midsommar fäller du bara träden, Du Låter dom ligga okvistade okapade. Dom ska nu ligga minst 14 dagar, helst ska det regna på löven då dras fukten ut bäst. När löven vissnat kapar du upp dom och hugger och spräcker din ved. Den ska nu eftertorka minst en månad för att bli riktigt torr. Nu har du torr bra vet till vintern.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #7 skrivet: 05 maj-16 kl 20:29 »
Jag eldar nog nästan uteslutet med tall och gran, någon enstaka björk här som där.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vedhantering
« Svar #8 skrivet: 04 jun-16 kl 21:26 »
Björk. 1år. Avbarkad o inslängd luftigt 😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Vedhantering
« Svar #9 skrivet: 18 jun-16 kl 01:50 »
Den bästa veden är den som är gratis. Grannens träd som man hjälper till att fälla för en billig peng t.ex.

Den näst bästa veden är den som är lokal. Veden kastar jag in i vedboden (en tvåfacks-lösning, med 1års ved i varje fack). Då spar man tid på att stapla och veden torkar lite efter att den blir inkastad. Man ska alltid ligga två år före med veden, så att veden hinner torka riktigt ordentligt, och så att man har ordentligt med ved hemma, ifall det blir en riktig vargavinter.

i braskaminen brinner lövträd bäst (ek undantagen), i vedpannan försöker jag blanda så mixen av vedsorter är jämn under hela säsongen. Jag eldade ren gran/tall ett tag, och det var stor skillnad på sotmängder/beläggning i eldstaden. Blandade träslag brinner bäst, men det är klart, är man noga med att justera primär och sekundärluft beroende på vad man har, så går det alltid att få till en bra förbränning om man har tillräckligt hög temperatur (=keramik) och rätt möjligheter att justera.

I vedpannan är nog eken en liten favorit, tätt följt av rönn o björk, men jag är lite orolig för korrosion, så jag eldar väldigt lite ek, nån m3 om året.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #10 skrivet: 18 jun-16 kl 03:14 »
Vi eldar uteslutande med blandved, det gör många med egen ved på landet. Men vedhantering är en sak och elda den en annan. De flesta säger björk förstås, men har de en kamin som inte tar tillvara energin eller inte kan elda så blir det varmt med nästan vad som helst. Men det går åt mera ved och sotar mera. Men sotaren skall ju också ha jobb.

Konsten är att kunna elda och ta vara på energin i veden oavsett vad det är för ved. Och vad det är för ved är snarare en religös uppfattning. I stan köper många prima björkved men eldar för kråkorna. Deras kaminer är inte gjorda för att elda för värme, de myseldar. Ska man myselda är givetvis tall och gran mysigast som sprakar och lever lite.

Vi tar skog, mest lövträd. Gran för sig och sedan de lövträd som går med bilen här ifrån. Resten kör vi upp direkt, främst björk. Man gör ved av björk direkt och låter den torka annars försvinner den mesta energin genom ganska snabb röta. Jag ser björkhögar som ligger på många ställen under vintern och får säljas som ris till en skitsumma för att den legat och blivit förstörd. 08-köper långved och klyver själv men låter allt ligga för länge.

Ek blir ofta för varmt och den ek som går till förbränning är det inte mycket med. Fin ek dvs de få som tas ner blir oftast fina ämnen till annat är brasan. Här hämtar risbilen ris från någon i krokarna varje vecka som går till flis och värmeverk i närheten.

Men vedhantering, stapla ved direkt från vedprocessorn och låta den ligga under press tills den skall användas är enklast. Att stå med vedklyv orkar ingen längre och stapla ved i vedboden blir allt mera sällsynt. Några storsäckar som lyfts undan i reserv men annars i staplar ute som går att hantera via pall.
« Senast ändrad: 18 jun-16 kl 04:06 av Gilbert »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedhantering
« Svar #11 skrivet: 18 jun-16 kl 11:51 »
Vi eldar uteslutande med blandved, det gör många med egen ved på landet. Men vedhantering är en sak och elda den en annan. De flesta säger björk förstås, men har de en kamin som inte tar tillvara energin eller inte kan elda så blir det varmt med nästan vad som helst. Men det går åt mera ved och sotar mera. Men sotaren skall ju också ha jobb.

Konsten är att kunna elda och ta vara på energin i veden oavsett vad det är för ved. Och vad det är för ved är snarare en religös uppfattning. I stan köper många prima björkved men eldar för kråkorna. Deras kaminer är inte gjorda för att elda för värme, de myseldar. Ska man myselda är givetvis tall och gran mysigast som sprakar och lever lite.

Vi tar skog, mest lövträd. Gran för sig och sedan de lövträd som går med bilen här ifrån. Resten kör vi upp direkt, främst björk. Man gör ved av björk direkt och låter den torka annars försvinner den mesta energin genom ganska snabb röta. Jag ser björkhögar som ligger på många ställen under vintern och får säljas som ris till en skitsumma för att den legat och blivit förstörd. 08-köper långved och klyver själv men låter allt ligga för länge.

Ek blir ofta för varmt och den ek som går till förbränning är det inte mycket med. Fin ek dvs de få som tas ner blir oftast fina ämnen till annat är brasan. Här hämtar risbilen ris från någon i krokarna varje vecka som går till flis och värmeverk i närheten.

Men vedhantering, stapla ved direkt från vedprocessorn och låta den ligga under press tills den skall användas är enklast. Att stå med vedklyv orkar ingen längre och stapla ved i vedboden blir allt mera sällsynt. Några storsäckar som lyfts undan i reserv men annars i staplar ute som går att hantera via pall.


Åter igen, man behöver inte jobba effektivt.
Eller ens med maskiner, att stapla sin ved snyggt i vedboden är förvisso tidsödande men utrymmesbesparande.
Samtidigt så kan man se sin vedhantering som ren rekreation och då är vrålande maskiner kanske inte det som man gillar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.



Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #14 skrivet: 22 jun-16 kl 19:57 »
Jag blev lite besviken på den boken, eller snarare översättningen. Den var inte bara översatt utan även omarbetad för att passa Sverige, och då blir det en helt annan bok.

Grävarn

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #15 skrivet: 22 jun-16 kl 21:32 »


  Hmmm  ja funderar om den däringa Boken ???  Första man läsa en bok om hur man hanterar ved ?? så går man ut å försöker göra så Boken beskriver ?? men så missade man nått Så får man gå in igen å läsa om det kapitlet man läste först å börja om i från Början hur man hanterar ved ??
'
Näää Elda upp boken å brinner den så brinner nog din ved mä,  :)


men skoj å läsa allt ni skriver i denna tråd,  :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vedhantering
« Svar #16 skrivet: 22 jun-16 kl 22:21 »
Sågat upp och klyvt några grova tallkvistar, riktigt senvuxna och fulla med kåda. Kvisten växer långsammare än stammen. Får se hur de brinner i kojans kamin. Är bara ca 4 skottkärror så inga mängder. Tror de kan ge bra med värme för är ju vikten i torrt tillstånd som avgör brännvärdet inte träslaget.

Underlaget är nog lika viktigt som vad som finns över veden. Luftspalt på en eller två decimeter gör mycket istället för att den ska ligga direkt på marken.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #17 skrivet: 22 jun-16 kl 22:37 »
Sågat upp och klyvt några grova tallkvistar, riktigt senvuxna och fulla med kåda. Kvisten växer långsammare än stammen. Får se hur de brinner i kojans kamin. Är bara ca 4 skottkärror så inga mängder. Tror de kan ge bra med värme för är ju vikten i torrt tillstånd som avgör brännvärdet inte träslaget.

Underlaget är nog lika viktigt som vad som finns över veden. Luftspalt på en eller två decimeter gör mycket istället för att den ska ligga direkt på marken.
Tallgrenar är okej, men inte så bra som grangrenar. Bäst tycker jag de tallgrenar är som är torra och döda, och sitter kvar på nedre delen av stammen på tallar som står glest på hällmark. Där kan man gå omkring med stege och handsåg och skörda.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #18 skrivet: 22 jun-16 kl 23:15 »
Vi har gallrat klart och skickar allt gammalt och allt ris som flis. Har skotat ihop olika löv, gran, tall, timmer och process. Plus en hög som skall bli egna veden. Det är bara stammen som vi kör i en vedprocessor. Kör man ved varannat år och kör allt på en gång kan man ta en dagshyra på en maskin och få det undanstökat. Dvs drygt 20 kubik, ibland mera. Kostar bara lite diesel till traktorn.

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
SV: Vedhantering
« Svar #19 skrivet: 25 aug-16 kl 00:08 »
Underskatta inte granved! Torr brinner den utmärkt. Visst, det går åt mer än om du eldar björk. Men priset per kilowatt blir nog lägre. Sen om det är ren panik! Tjugo grader kallt, strömlöst och tomt i vedbon. Då går man ut och fäller en gran och eldar! Vet inte om det är terpentinet i gran eller vad orsaken är. Men helt färsk brinner den ok! FÄRSK alltså! Sen blir den sämre.

Skickat från min A1-810 via Tapatalk


TEA-20

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Vedhantering
« Svar #20 skrivet: 25 aug-16 kl 09:21 »
Beroende på vad man ska elda i och vad syftet med eldningen är så kan olika trädslag vara att föredra men generellt för värmeeldning kan man säga att:
- Avverka björk i november - januari när den är som torrast på rot.
- Om den kapas och klyvs innan april går den att elda kommande vinter.
- Travas under tak eller täckning med näversidan neråt om man inte använder vedprocesser och kör i hög eller storsäck.
- Bör blandas med lite gran, helst som torkat på rot (s.k. torrgran) eller lite al för att bränna ur tjäravlagringar i pannan/kaminen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #21 skrivet: 09 sep-16 kl 19:08 »
I år har vi äntligen byggt färdigt en vedbod och kan förvara veden inomhus under tak i stället för en hög på gårdsplan under presenning.

Lyxigt värre då all vår uppvärmning är med ved.


javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #22 skrivet: 10 sep-16 kl 07:36 »
Vi har mycket ek här där jag bor så det blir en del sådan ved. Ibland någon björk, men mest ask. Ask är bra och elda tycker jag. Vi har bara en rörspis att elda i numera så det går inte åt så mycket. Ek är också bra, men vi blandar den med annat. Det enda egentliga barrträd som finns här är en. Det är också bra att elda. Det luktar väldigt gott om inte annat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #23 skrivet: 10 sep-16 kl 08:10 »
Det enda egentliga barrträd som finns här är en.
Låter som du bor i paradiset ::)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #24 skrivet: 10 sep-16 kl 09:07 »
Låter som du bor i paradiset ::)

Haha ja det gör jag ju också eftersom jag bor i södra Blekinge.  ;) Därmed inte sagt att det inte finns barrskogsodlingar här för det gör det, bara inte på min mark eller närmsta grannarnas.  :)

Glömde att det faktiskt finns idegran i grannens skog!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vedhantering
« Svar #25 skrivet: 10 sep-16 kl 11:29 »
Kan man elda idegran, tänker att röken kanske blir giftig?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #26 skrivet: 10 sep-16 kl 11:58 »
Kan man elda idegran, tänker att röken kanske blir giftig?

Ingen aning. Men, en snabb googling ger vid handen att vid bra förbränning så är det ingen fara och det är ju egentligen samma som för all ved. Tror de viltväxande här är fridlysta. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #27 skrivet: 10 sep-16 kl 19:36 »
Idegranen, eller barrlinden som vi kallar den här, är fridlyst i hela landet. Finns nog fog för det, jag har aldrig sett någon vildväxande ute i skogen.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #28 skrivet: 10 sep-16 kl 20:50 »
Idegranen, eller barrlinden som vi kallar den här, är fridlyst i hela landet. Finns nog fog för det, jag har aldrig sett någon vildväxande ute i skogen.

Om jag kommer ihåg det ska jag ta en bild nästa gång jag är i grannens skog. Så du får se. 😊
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

andtol

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #29 skrivet: 26 sep-16 kl 09:32 »
Idegranen, eller barrlinden som vi kallar den här, är fridlyst i hela landet. Finns nog fog för det, jag har aldrig sett någon vildväxande ute i skogen.

Hm. Jag har en blåskimrande "gran" ute i skogen. Jag har trott det var en idegran. Jag ska ta en bild bild på den så får vi se om det är en idegran.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedhantering
« Svar #30 skrivet: 26 sep-16 kl 09:40 »
Hm. Jag har en blåskimrande "gran" ute i skogen. Jag har trott det var en idegran. Jag ska ta en bild bild på den så får vi se om det är en idegran.

Det är betydligt vanligare med olika importerade gransläktingar som växer vilt än vad det är med vilda idegranar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #31 skrivet: 26 sep-16 kl 19:25 »
Ja, bland annat kustgranen (abies grandis) sprider sig på egen hand i mina trakter. Den är väl inte väldigt blå men däremot är ju blågranen (picea pungens) både blå och ganska vanlig. Bild vore kul.

andtol

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #32 skrivet: 04 okt-16 kl 18:52 »
Vanlig gran håller jag till höger:



Lite avstånd.



Stammen.




kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedhantering
« Svar #33 skrivet: 04 okt-16 kl 18:57 »
En ädelgran, förmodligen silvergran?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #34 skrivet: 04 okt-16 kl 19:19 »
Ja, silvergran, abies alba, är nog mycket sannolikt

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vedhantering
« Svar #35 skrivet: 04 okt-16 kl 19:34 »
Skulle jag också tro...
Det är olika arter.
Ädelgranen (Släkte, Abies så de är tydligen avlägset släkt med vanlig gran (och tall) vad det verkar om man får tro uppslagsboken...) är ganska vanlig odlad nere i centraleuropa, (tex i Tyskland) den har som synes ett annat växtsätt och blir rejält mycket större än idegranen (Har sett exemplar i Tyskland som varit minst dubbelt så höga (något exemplar nära tre gånger så stort... (i Sverige blir den dock inte lika stor)) som den på bilden, vilket idegranar mig veterligen inte kan bli). Idegranen (Taxus baccata) har ofta ett mer buskliknande utseende samt har klarröda (giftiga) bär )kommer inte ihåg om det är hela eller bara delar av bären som är giftiga) Medan ädelgranarna (släktet är ganska stort, har för mig ett 40-tal arter, men det är jag har för mig, två-tre sorter som odlas mer frekvent) har ett slags kottar.


.


« Senast ändrad: 04 okt-16 kl 19:49 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #36 skrivet: 04 okt-16 kl 20:24 »
Jag vet inte riktigt vad som skiljer granar och ädelgranar åt, jag tycker dom liknar varandra i princip i varje detalj. Även hemlock är väldigt lik.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #37 skrivet: 04 okt-16 kl 22:01 »
Skillnaden är att silvergran ger värdelöst virke. Duger varken till virke eller ved och hör inte hemma i vår natur.

Om den är din tycker jag du skall hugga ned eländet innan den sprider sig.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vedhantering
« Svar #38 skrivet: 04 okt-16 kl 22:38 »
Ja det är rätt slå den sönder o samman så att ingen kan komma på vad den kan vara bra till.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vedhantering
« Svar #39 skrivet: 05 okt-16 kl 08:47 »
På ön där vi har vårt lantställe i Sthlms skärgården växer idegranar här och där.  Fridlysta ju.  Och så började ett par granar med mjuka barr växa i  vår trädgård. Jag bedömde det som idegran, p g a barren.  Växte jättefort, började skugga uteplatsen. 'Hmm, borde tas bort, men fridlysta ju...'   Men så fick en kottar som stod rakt upp, som ljus.  '--  Nä, men det kan väl inte vara idegran? '   Fick tag på en kunnig person som sa 'det är en kustgran, amerikansk import'    De åkte ner till hösten, översta toppen blev fin julgran.  Men som sagt, mycket snabbväxande, med lättviktigt trä.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vedhantering
« Svar #40 skrivet: 05 okt-16 kl 10:08 »
Det finns varianter av "vanlig" gran också som brukar kallas silvergran och är silverfärgad men den har vanliga barr, det är ett vax skikt på barren som gör att den se blåaktig ut.
Fungerar säkert att elda som vanlig gran men brukar innehålla mycket kvist (har ett gäng i trädgården, ädelgran går inte här uppe, men lyckats hålla liv i ett exemplar som klarat sig men fryser ned till en rund buske...)

Ädelgran odlas ibland söderöver för att skörda ris till dekorationer då barren inte lossnar lika lätt som på vanligt granris.

Annars är det väl mer att de växer snabbare nere på kontinenten.

(Hela släktet är väldigt stort, enbart ädelgranar med platta barr har jag för mig innehåller 42 olika arter och det är mig veterligen inte ens den största kategorin i släktet...  :) )

Här i Sverige är de väl mest kuriosa och prydnadsväxter, undantaget ett fåtal sorter som provades på 70-80 talet i experimentplanteringar med varierande resultat.
Några arter odlas för visso fortfarande nedåt Danmark till snickerivirke med gott resultat för specialsnickerier så borde även finnas i södra Sverige tror jag, då de har något kortare omloppstid än vanliga granar får vi nog se mer av det snart.

Personligen tycker jag att det är spännande med träd och skog.

Vem behöver sex och politik när det finns skog...  ;)
(litet yrkes skadad måhända, har svårt att sluta när jag väl börjat snacka träd... Verkar vara ärftligt i vår släkt... men har i allafall nått det stadium nu då man inser att man egentligen inget vet...  )




« Senast ändrad: 05 okt-16 kl 10:14 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

andtol

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #41 skrivet: 05 okt-16 kl 10:54 »
Skillnaden är att silvergran ger värdelöst virke. Duger varken till virke eller ved och hör inte hemma i vår natur.

Om den är din tycker jag du skall hugga ned eländet innan den sprider sig.

Jag behöver ändå rensa i min gudrunskog. Nu börjar det bli riktigt mycket sly. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vedhantering
« Svar #42 skrivet: 05 okt-16 kl 11:51 »
Skillnaden är att silvergran ger värdelöst virke. Duger varken till virke eller ved och hör inte hemma i vår natur.

Om den är din tycker jag du skall hugga ned eländet innan den sprider sig.

Hur uppför sig silvergran som ved? Kan den bilda hybrider med "vanlig" gran?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vedhantering
« Svar #43 skrivet: 05 okt-16 kl 12:45 »
Mig veterligen kan den inte bilda hybrider med vanlig gran då det är två olika artfamiljer.

Enligt min mening är den inte alls värdelös utan det beror på var den har växt.

Edit, Däremot blågran som tillhör samma släkte (Picea, rundbarr) kan kanske göra det, men jag *vet* inte...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #44 skrivet: 06 okt-16 kl 06:19 »
Det skadar nog inte att det kommer in lite fler trädarter i Sveriges otroligt artfattiga skogar

Silvergran har knappast värdelöst virke. Här på västkusten planterades de för att användas till skeppsmaster, de är bättre än vanlig gran till det. Det står fortfarande träd kvar som blev över när man slutade bygga skepp av trä, ungefär som ekarna på Visingsö.

Om de kan hybridisera med vanlig gran vet jag inte. Man brukar som sagt säga att arter har svårt att hybridisera med varandra om de tillhör olika släkten, men skillnaden mellan granar och ädelgranar tycks bara vara utformningen av kottarna. Sedan är frågan om de blommar samtidigt, skild blomningstid är ett sätt för naturen att hålla närstående arter åtskilda. Som vanlig ek och bergek, nere i europa blommar de med lite förskjutning eftersom de annars lätt skulle korsa sig. Men i Sverige är sommaren så kort att blomningen tvingas sammanfalla så här är tydligen väldigt vanligt med hybrider där båda arter växer.

Grävarn

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #45 skrivet: 18 okt-16 kl 20:18 »

 Jisses va ni skriver Skoj å läsa allt :)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vedhantering
« Svar #46 skrivet: 19 okt-16 kl 06:59 »
Vad som är bäst att elda beror mest på vad man ska elda i.
Minn bekant har en panna av udda model som tar emot 2-3 skottkärror. Jag brukar han trum som jag inte rår på att kliva. Han lägger ju i dom hel. En riktig monsterpanna.
Själv har jag en vattenmandlad wamsler i köket. Lägger jag i endast björk så kokar den. Själv föredrar jag Arder. Spikrak, inga kvistar och torkar jättesnabbt.
Men jag är en sån som städar i skogen. Tar mest fallträd, från röjningar. Står och river i majkasor. Eller dom där högarna som skogsmaskinerna lägger ner och kör på. Väldigt sällan jag fäller ett träd.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #47 skrivet: 06 feb-21 kl 12:23 »
Om jag kommer ihåg det ska jag ta en bild nästa gång jag är i grannens skog. Så du får se. 😊

Jag har varit i grannens skog tidigare men glömt att fota i somras kom jag ihåg det och nu hittade jag tråden.  :D

Edit: fattar inte varför bilderna hamnar på sidan. De var på rätt håll när jag la in dem.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #48 skrivet: 06 feb-21 kl 13:54 »
Se där ja  :)  Sedan dessa inlägg skrevs har jag faktiskt sett vild idegran uppe på Kroppefjäll i Dalsland och de såg ut ungefär som de där.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #49 skrivet: 06 feb-21 kl 17:35 »
Ja de flesta här ser ut så. Två plättar har kalhuggits på vanlig gran en bit härifrån och då såg jag att de sparat alla idegranar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Vedhantering
« Svar #50 skrivet: 14 okt-21 kl 18:08 »
Fan vad lack jag blir. Köpte av ny bonde förra året. Perfekt torkat och levererat på pallar exakt där vi kom överens. Iår beställer jag dubbelt så mycket. Kommer hem och skiten är dumpad på gräsmattan 20 m från boden. 80% är mögligt och för fuktigt. Mäter 30% på en klabbe som legat inne 3 dar. Argh hatar att hålla på och klaga och tjafsa med gubbar om sånt här. Mycket konstigt förfarande. Känns nästan passivt aggressivt för att de tycker jag är stockholmsjävel. Det är jag inte ens haha.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedhantering
« Svar #51 skrivet: 14 okt-21 kl 18:13 »
Fan vad lack jag blir. Köpte av ny bonde förra året. Perfekt torkat och levererat på pallar exakt där vi kom överens. Iår beställer jag dubbelt så mycket. Kommer hem och skiten är dumpad på gräsmattan 20 m från boden. 80% är mögligt och för fuktigt. Mäter 30% på en klabbe som legat inne 3 dar. Argh hatar att hålla på och klaga och tjafsa med gubbar om sånt här. Mycket konstigt förfarande. Känns nästan passivt aggressivt för att de tycker jag är stockholmsjävel. Det är jag inte ens haha.

Jepp det är lite taskigt.
Nu är det ruskigt sent på säsongen, det innebär att väldigt många har slut på torr ved och leverar istället nästa års ved till sina kunder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #52 skrivet: 14 okt-21 kl 18:29 »
Jepp det är lite taskigt.
Nu är det ruskigt sent på säsongen, det innebär att väldigt många har slut på torr ved och leverar istället nästa års ved till sina kunder.
Det gäller att vara tydlig med vad man vill köpa eller sälja, om man säljer ved med 30%fukthalt som torr och eldningsklar tycker jag det är lurendrejeri.
Om man däremot säljer tex nyhuggen och nykluven barkborre gran med ca 30%fukthalt levererat nu i oktober och köparen inbillar sej att den kommer att torka inomhus och gå att elda i år kan jag inte se att man som vedsäljare  gör nått fel.

Det går självklart att köpa torr ved i oktober men det är ju säljarens marknad nu när elpriset stundtals är över 2kr/kWh.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Vedhantering
« Svar #53 skrivet: 14 okt-21 kl 19:08 »
Fick en ursäkta och ett vettigt avdrag. Ändock märkligt. De här bönderna har sålt i flera generationer och jag vet de har satt heder i bra kvalitet och service. Som sagt: Förra året fick jag helt perfekt björkved. Mätte inte men låg lätt en bit under 20. Bara att köra utan minsta pys. Men ja, svårt att hitta mer men har en granne som fixat jordvärme så får väl asa hem därifrån vilket var vad jag ville slippa. Skiten skulle ju vara klar nu så jag kunde tänka på annat  >:(

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #54 skrivet: 14 okt-21 kl 22:36 »
Veden är ju tryggt att ha klar ett par år i förväg, att köpa i oktober för eldning samma höst verkar stressigt och osäkert.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #55 skrivet: 14 okt-21 kl 23:39 »
Ja, har man bara plats så gör det ju inget att ha för mycket ved. Det brukar ju heta att när gubben blir gammal och krämporna gör sig påminda så ökar vedförrådet ;D Är inte riktigt där än, men ser poängen.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #56 skrivet: 14 okt-21 kl 23:46 »
För mycket?
Det kommer stadsfolk och vill köpa  och då går det åt även om man lagt upp för ett par tre års egen förbrukning och stundtals finns det ju grannar som räknat fel, blivit sjuka eller råkat skilja sig och flyttat till vedvärmdahus utan att kunna hugga tillräckligt med ved i tid som behöver ha en kärra torr ved gratis i februari.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #57 skrivet: 15 okt-21 kl 00:01 »
Vi har som tur är en granne som alltid har mycket ved. Ett år när det inte riktigt gick min väg så kom han över och tippade in 10 kubik i vedboden, vände och tryckte in lasset så långt han kunde med skopan :) Goda grannar är guld värt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vedhantering
« Svar #58 skrivet: 03 dec-21 kl 16:10 »
Jag fick ett par skottkärror ved av en granne som hade för mycket ved hemma. Det tyckte jag var underligt resonerat, det är ju inte som att den hinner bli dålig om den bara ligger under tak. Jag hade nästan fullt men man säger ju inte nej... Försökte med att de kunde köra in den i källaren, garaget eller nåt (de har massor av utrymme) men nej, ta den annars slänger vi den.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #59 skrivet: 03 dec-21 kl 16:17 »
Jag fick ett par skottkärror ved av en granne som hade för mycket ved hemma. Det tyckte jag var underligt resonerat, det är ju inte som att den hinner bli dålig om den bara ligger under tak. Jag hade nästan fullt men man säger ju inte nej... Försökte med att de kunde köra in den i källaren, garaget eller nåt (de har massor av utrymme) men nej, ta den annars slänger vi den.
Veden blir knappast dålig om den ligger ute på backen över vintern heller,  ska den torka är det ju fördelaktigt om den är kluven och ligger en bit över marken men inte behöver ved ligga under tak heller om man travar den vettigt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #60 skrivet: 03 dec-21 kl 17:04 »
Jag har fått ved några gånger när folk antingen tagit över hus med full vedbod, eller bytt till jordvärme och haft en halvfull vedbod de vill ha till annat. Känns lite konstigt att få färdigkluven torr ved, men det är bara att tacka och ta emot.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vedhantering
« Svar #61 skrivet: 05 dec-21 kl 19:57 »
Om man däremot säljer tex nyhuggen och nykluven barkborre gran med ca 30%fukthalt levererat nu i oktober och köparen inbillar sej att den kommer att torka inomhus och gå att elda i år kan jag inte se att man som vedsäljare  gör nått fel.

Man har som säljare en upplysningsplikt, dvs anar man att en oerfaren köpare felaktigt tror att han kan använda veden denna vintern måste man säga hur det ligger till.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #62 skrivet: 05 dec-21 kl 20:57 »
Man har som säljare en upplysningsplikt, dvs anar man att en oerfaren köpare felaktigt tror att han kan använda veden denna vintern måste man säga hur det ligger till.
Om man som säljare säljer nyhuggen och nykluven ved med ca 30 procents fukthalt har man rimligtvis informerat tillräckligt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vedhantering
« Svar #63 skrivet: 06 dec-21 kl 09:47 »
Om man som säljare säljer nyhuggen och nykluven ved med ca 30 procents fukthalt har man rimligtvis informerat tillräckligt.

Jag menar inte att säga emot för att för att jag inte håller med, men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som inte fattar att veden måste vara torr och tror att det kanske räcker med en vecka inne eller så för att färsk ved ska gå bra att elda.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #64 skrivet: 06 dec-21 kl 10:34 »
Men det måste finnas ett krav på rimlig kunskap för att få elda. Det håller ju på att bli som i USA här i och för sig, men än så länge så står det inte att tändstickstillverkare varnar för att man kan bränna sig på tändstickorna.

Det går förresten att elda med färsk ved, bara lite svårt att tända ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedhantering
« Svar #65 skrivet: 06 dec-21 kl 11:08 »
Men det måste finnas ett krav på rimlig kunskap för att få elda. Det håller ju på att bli som i USA här i och för sig, men än så länge så står det inte att tändstickstillverkare varnar för att man kan bränna sig på tändstickorna.

Det går förresten att elda med färsk ved, bara lite svårt att tända ;D

Precis, björk är perfekt till sånt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vedhantering
« Svar #66 skrivet: 06 dec-21 kl 11:29 »
Det går förresten att elda med färsk ved, bara lite svårt att tända

Ja, det går, men det ger inte mycket, den mesta energin går åt till att göra av med vattnet

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #67 skrivet: 06 dec-21 kl 13:17 »
Jag menar inte att säga emot för att för att jag inte håller med, men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som inte fattar att veden måste vara torr och tror att det kanske räcker med en vecka inne eller så för att färsk ved ska gå bra att elda.
Men att folk inte förstår om man säger att den är nyaverkad, nykluven och har ca 30% fukthalt men går att elda om ett år om de staplar den luftigt utomhus  gärna täckt med en plåt blir det väl en nyttig erfarenhet för dem att upptäcka att det man sagt var sant om de försöker elda den ändå?

Man läser ju i bland om folk som försöker torka ved inomhus, i garage och källare, vissa med bordsfläktar eller luftvärmepumpar och de måste väl få göra egna erfarenheter av vedtorkning?

Till små: det går utmärkt att elda frusen rå björk, det är det många som provat på glödbädd i tältkaminer under vpl. Värmer utmärkt.
Innomhus finns det inte stor anledning att elda annat en torr ved, skulle lagren tryta får man följa traditionen och dryga ut med torrgran
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #68 skrivet: 06 dec-21 kl 14:25 »
Ja, det går, men det ger inte mycket, den mesta energin går åt till att göra av med vattnet

Visst är det skillnad på torr och blöt ved i hur mycket du får ut i nyttig energi i en vanlig panna, men från torr ved (15% fukt) till blöt ved (30% fukt) så går det åt ca 0,1kWh att koka bort den skillnaden om man utgår från 1 kg torrsubstans. Ved innehåller ca 4 kWh per kg TS, så den mesta energin går inte åt till att koka bort vattnet.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vedhantering
« Svar #69 skrivet: 06 dec-21 kl 14:53 »
Intressant med hur mycket energi som försvinner med 15% skillnad, har du räknat med att mängden vatten ska ge sig ut genom skorstenen med en temperatur på runt 300 grader. Sedan borde man väl sänka verkningsgraden en bit pga den lägre temperaturen i eldstaden. Kan vara motiverande att ha siffror på det inför säsongens vedarbete.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #70 skrivet: 06 dec-21 kl 18:12 »
Räknade bara med fasövergången, och avrundad huvudräkning, så med temphöjningen av vattnet i veden från 20 till 100 grader och att man släpper ut 150-200 grader genom skorsten, så blir förlusten säkert det dubbla.

Så räkna med att var tionde korg med ved bär du in i onödan om du har fuktig ved, för du bär inte bara in vattnet som skall kokas bort, utan även bränslet som går åt till det. Och tråkigt att tända är det.


Men den mesta energin kommer ändå till godo.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #71 skrivet: 06 dec-21 kl 18:36 »
Räknade bara med fasövergången, och avrundad huvudräkning, så med temphöjningen av vattnet i veden från 20 till 100 grader och att man släpper ut 150-200 grader genom skorsten, så blir förlusten säkert det dubbla.

Så räkna med att var tionde korg med ved bär du in i onödan om du har fuktig ved, för du bär inte bara in vattnet som skall kokas bort, utan även bränslet som går åt till det. Och tråkigt att tända är det.


Men den mesta energin kommer ändå till godo.
Om man nu skulle ha en eldstad och skorsten som klarar fuktigt bränsle kanske det till och med är energimässigt bättre att elda fuktig ved än att med hand kraft hantera veden flera gånger?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #72 skrivet: 06 dec-21 kl 18:43 »
Visst är det så, rökgaskondensering är fina grejer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #73 skrivet: 12 maj-22 kl 09:42 »
Den här tråden ser relevant ut.

Jag brukar klyva veden med yxa och det värsta är då den flyger iväg. Har hört om tricket med ett gammalt däck men har inget. Tycker inte heller det känns vidare smidigt att spänna ihop flera vedträn och börja klyva, så jag gjorde såhär:



Funkar bra!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #74 skrivet: 12 maj-22 kl 11:17 »
Ser lite känsligt ut, men fungerar det så...

Det är ju skönt om veden inte faller till marken hela tiden, oavsett vad man klyver med. Jag tycker att bord i samma höjd fungerar bäst. Funderar på att skruva dit något på huggkubben och ställa den en halvmeter från väggen. Men jag klyver mest med hydralklyven.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #75 skrivet: 12 maj-22 kl 11:30 »
Träbitarna är ordentligt fastskruvade i stubben och nätet är fastspikat och spiken vikt över, det sitter ordentligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 4 användare (1 dolda)
Corvus, Sjul, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser