Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 66297 gånger)

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #20 skrivet: 30 jan-14 kl 14:31 »
Jano, en liten undran hur du gör rent praktiskt vid infodringen ?
Ser du till att samhället är på en låda och ger dem en låda med
mellanväggar i översta lådan ?
När jag höstslungar är drottningen och det mesta av ynglen i andra lådan.
I princip skulle jag kunna skifta lådor och sätta ett spärrgaller för att
få till vinterklot i nedre lådan och foder ovanför.
Samt byta gamla ramar utan yngel i övre lådan mot nya.
Nu invintrar jag på en låda och sätter dit en tom låda med 8 mellanväggar
underst efter det de fått vinterfodret. Ser också till att yngelklotet hamnar på ram två och bakåt i lådan. Det har gått bra hittills med invintringarna men det blir ju
en del plockande med ramar som jag gärna låter bli.

Ser på vaxnedfallet att mina bin fortfarande sitter i princip på de 3-4 ramar där de
började invintringen. Lite har de rört sig utåt kanterna för att hämta mat.
Ett samhälle blev lite väl optimistiskt av den varma vintern
och har rört sig bakåt och några bin gav sig också ut och flög nu när första snön
kom för två veckor sedan. (Blekinge vid kusten)
Ingen utsot så antagligen blev de lurade av ljuset.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #21 skrivet: 30 jan-14 kl 17:42 »
Jano, en liten undran hur du gör rent praktiskt vid infodringen ?
Ser du till att samhället är på en låda och ger dem en låda med
mellanväggar i översta lådan ?
När jag höstslungar är drottningen och det mesta av ynglen i andra lådan.
I princip skulle jag kunna skifta lådor och sätta ett spärrgaller för att
få till vinterklot i nedre lådan och foder ovanför.
Samt byta gamla ramar utan yngel i övre lådan mot nya.

 Allt yngel och drottningen samlar jag i den undre lådan. I den övre lådan kvarvarande honung och tomma ljusa utbyggda kakor. Antalet ramar i lådorna beror på bistyrkan. Sedan fodring helst medan ynglet är kvar, för då hamnar automatiskt fodret i den övre lådan. Spärrgaller går givetvis att använda under fodringen, men man får inte glömma ta bort det  innan vintern kommer på allvar.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #22 skrivet: 04 feb-14 kl 18:25 »
Hej!
När man läser vad som skrivs om invintring av bin, så verkar det viktigaste vara att minska ner deras utrymme och ge dem gott om foder. Detta förfarande beskrivs också i handboken om biodling här på Alternativ. Även i Eyvinds länk här ovan likadant. Tvärt om vad som beskrivs så går ju binas vintervila ut på att förbruka så lite energi som möjligt. Ett bisamhälle i vintervila måste sänka sin ämnesomsättning så de gör som alla andra organismer som går i dvala, de bygger upp en näringsreserv i kroppen under sensommaren och hösten. En orsak är att de inte kan bli av med avfallet under vintern utan att riskera livet. Dessa faktorer sammanstrålar i binas sätt att sitta i en tät klunga under vintern. I klungan kan bina reglera sitt vinterklimat perfekt om de får ha förutsättningen för detta i fred för biodlaren. För binas del betyder det ett utrymme med tomma celler som kan rymma större delen av biklungan. En vaxkaka, som inte är fylld med foder, håller värme och isolerar väldigt effektivt. Många bin kryper vid behov in i cellerna och bildar ett sammanhängande tätt skikt främst runt nedre delen av klungan. När varmare perioder dyker upp under vintern så har samhället möjlighet att lösa upp klungan något och en del bin vandrar runt mellan foderramarna. Fodret har de i direkt anslutning till klungans övre del och över denna.
 I ett bisamhälle som har full kontroll över sin funktion med vinterklungan, är foderförbrukningen minimal och därmed fuktalstringen. Varje enskilt bi utvecklar behövlig värme ur den energi som det lagrat i kroppen och ventilation behövs bara för utväxling av luft för binas andning. Den lilla fukt som bildas i klungan ställer inte till några problem. Aktiviteten är väldigt låg i kupan och luftrörelserna små.
 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #23 skrivet: 07 feb-14 kl 12:21 »
Hej Jano!

 Om jag minns rätt så hade du en ganska komplett skrivning om ditt sätt att övervintra och det skulle vara bra om du la ut den här på forumet. Men Jano observera att jag skriver att det vore bra inte att du absolut ska. För egen del så får jag göra ett hopplock av mina krior  så det tar lite tid. jag har lite fullt upp just nu!  Ha det bra min vän!! Hälsningar Gidde

Hej Gideon!
Här bifogas ett dokument om hur jag anser att bina behöver ha det under vintern. Det ska bli intressant att i detalj ta del av ditt sätt att få det att fungera optimalt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #24 skrivet: 07 feb-14 kl 17:10 »
Tack för en mycket bra text. Jag la till en direktlänk till inlägget under den pinnade tråden "Länktips biodling".

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #25 skrivet: 08 feb-14 kl 19:07 »
Hej Gideon!
Här bifogas ett dokument om hur jag anser att bina behöver ha det under vintern. Det ska bli intressant att i detalj ta del av ditt sätt att få det att fungera optimalt.
Har en fråga om ventilation. Du skriver i texten att det ska vara tillräckligt stor öppning i botten. Jag har byggt bottnar med ventilation bakåt och framåt dvs inte i botten. Vad anser du om sån ventilation på en kupbotten?
Mvh
/Calle

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #26 skrivet: 08 feb-14 kl 21:36 »
Hej Jano

Tack för din utförliga redovisning...det intressante är att både fodermängd och kuphöjden täcker sig rätt bra med "Warré´s" iaktagelserna.
Även angående isoleringen så var det jag har läst många gånger det samma: "der Bien" värmer bara sig själv, inte kupan.
Jag såg mätningar under vintern där bara några millimeter utanför klungan temperaturen i stort sätt var den samma som utetemperaturen.

Angående luftcirkulationen inne i kupan: efter mycket läsande så har jag fått uppfattningen att just ramar ändrar det naturliga luftflödet i en kupa pga att luften inte står i "fack" som annars vore fallet med deras naturliga byggsätt, dvs bara "förbindelsegånger" på sidorna i stället för helt öppna spalter.



Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #27 skrivet: 09 feb-14 kl 09:40 »
Har en fråga om ventilation. Du skriver i texten att det ska vara tillräckligt stor öppning i botten. Jag har byggt bottnar med ventilation bakåt och framåt dvs inte i botten. Vad anser du om sån ventilation på en kupbotten?
Mvh
/Calle

 I ett tidigare inlägg skrev jag att ventilation behövs för binas andning. Ges bina möjlighet att klara vintern utan hög ämnesomsättning, så har ventilationen underordnad betydelse. Att jag skrev i botten ska tydas som nederdelen av kupan och det har säkert ingen betydelse hur det ordnas. Tillåter man bina att bilda sin vinterklunga naturligt, så störs de inte av helt öppen botten heller.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #28 skrivet: 09 feb-14 kl 10:07 »
Hej Jano

Tack för din utförliga redovisning...det intressante är att både fodermängd och kuphöjden täcker sig rätt bra med "Warré´s" iaktagelserna.
Även angående isoleringen så var det jag har läst många gånger det samma: "der Bien" värmer bara sig själv, inte kupan.
Jag såg mätningar under vintern där bara några millimeter utanför klungan temperaturen i stort sätt var den samma som utetemperaturen.

Angående luftcirkulationen inne i kupan: efter mycket läsande så har jag fått uppfattningen att just ramar ändrar det naturliga luftflödet i en kupa pga att luften inte står i "fack" som annars vore fallet med deras naturliga byggsätt, dvs bara "förbindelsegånger" på sidorna i stället för helt öppna spalter.

 Det skadar inte att gå ett steg tillbaka i biodlingshistorien. Warres kupa tycks mig vara, i både omfång och höjd, perfekt för binas övervintring. Den borde också hamna rätt, om inriktningen på verksamheten är produktion av nya bisamhällen. Hur den fungerar i en modern honungsproduktion är upp till dig att bevisa och dokumentera, så även dina tankegångar om luftflödet i kupan med eller utan ramar. För mig tycks luftflödet inte ha så stor betydelse.
Lycka till och kör på efter din egen övertygelse. Mvh Jano


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-14 kl 17:05 »
Har du provat ha en tomlåda under? Använder bina det utrymmet något?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #30 skrivet: 11 feb-14 kl 17:53 »
Har du provat ha en tomlåda under? Använder bina det utrymmet något?

 Bina använder utrymmet, de hänger under fodret, men de saknar vaxkakornas temperaturutjämnande effekt. Det är svårt att förstå varför vissa biodlare gör så.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #31 skrivet: 11 feb-14 kl 22:57 »
Jag fodrar in på en LN låda och efter fodringen sätter jag dit
en LN-låda med 8 utbyggda ramar under.
Tanken med det är mest för ventilationen och att ge mer plats för yngel till våren.
Tror du (Jano) att jag får vinterklotet i undre lådan ?
Eller stannar bina kvar på de sista yngelramarna ?
Ska kanske vara nöjd med att jag ger dem valmöjligheten ?
Nu är de säkerligen i övre lådan ändå men det ska bli kul att
kolla nästa höst. Kan ju lägga ett plexiglas som en av täckbrädorna.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #32 skrivet: 12 feb-14 kl 10:44 »
Jag fodrar in på en LN låda och efter fodringen sätter jag dit
en LN-låda med 8 utbyggda ramar under.
Tanken med det är mest för ventilationen och att ge mer plats för yngel till våren.
Tror du (Jano) att jag får vinterklotet i undre lådan ?
Eller stannar bina kvar på de sista yngelramarna ?
Ska kanske vara nöjd med att jag ger dem valmöjligheten ?
Nu är de säkerligen i övre lådan ändå men det ska bli kul att
kolla nästa höst. Kan ju lägga ett plexiglas som en av täckbrädorna.

 Hej Gep.
Vad jag tror är inte till stor hjälp, när jag inte vet hur mycket yngel det fanns kvar, hur mycket honung som fanns,hur mycket foder de fick, invintringstid, fodrets placering mm. Det är många faktorer att ta hänsyn till. Jag försöker beskriva hur jag gör för att bina ska trivas så bra som möjligt under vintern.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #33 skrivet: 18 feb-14 kl 16:55 »
 Det går att invintra bin på många sätt, och de kan klara vintern mer eller mindre bra. Att, som beskrivs i de flesta sammanhang, tränga ihop dem på ett litet lågt utrymme ger upphov till flera symtom som tyder på att bina inte har det optimalt bra.
1 Fukt och mögel
2 Många bin dör under vintern och ibland hela samhällen
3 Hög foderförbrukning
4 Utsot
 Det är alla olika sätt att bemästra dessa symtom som resulterar i att det finns så många åsikter om invintring och övervintring. Det konstiga är att det inte uppmärksammas mera varför dessa symtom på dålig övervintring uppstår. Det märkliga är att när ett bisamhälle inte klarar vintern, då hittar man på alla möjliga orsaker att skylla på. Ofta sägs att det var vinterns fel och sedan invintras på samma sätt nästa höst.
Einsteins definition på galenskap: "Att gång efter gång göra på samma sätt, men ändå förvänta sig ett annat resultat".

Marianne No

  • Inlägg: 60
    • Småland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #34 skrivet: 18 feb-14 kl 20:07 »
Jano – jag föjer ditt minisamhälle på Bisidan.se blogg med stort intresse! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Har först nu förstått att du går in var 14 dag, jag har kollat nästan dagligen och hoppats på nyheter…Jag har ett par frågor:

Det första som jag har gått och undrat över är hur det blir för bina när man vänder cellerna 90 grader? Måste man kanske vända på det innan yngelsättning eller bryr sig inte bina så mycket om riktningen när cellerna väl är utbyggda? Eller har du satt in mellanväggarna så att cellerna vänder sig åt rätt håll när ramarna står som dom gör i ditt minisamhälle? 

Och det andra jag har undrat över är om det hade fungerat bra att vintra in ett minisamhälle på 2 lådor staplat på varandra med 5 ramar i varje låda så kommer cellerna åt rätt håll och da med yngelrum nede och foder uppe som du brukar göra? Eller blir det för mycket plats? Kan det bli för mycket plats? Är det OK med helt öppet nedåt så kan det kanske aldrig bli "för mycket plats" under vintern. (Men kanske under våren efter yngelsättning?)

Annars kan jag tänka att du gör som du gör lite för att testa om det faktisk går bra och jag uppskattar verkligen att någon vågar testa och dokumentera så andra kan ha nytta av det!

/Marianne

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #35 skrivet: 19 feb-14 kl 12:11 »
Hej Marianne!
Du undrar över cellernas vridning, och det gör jag också. Samhällets ursprung är de två ramar som det börjat på i min observationskupa. Dessa flyttades över till den modifierade minikupan tillsammans med två tomma utbyggda ramar och en mellanvägg. Mellanväggen hade de ju fri möjlighet att bygga som de ville, och det ska bli intressant att se nu till våren hur de har gjort med de andra. Vid invintringen tänkte jag inte på att kolla detta.
 Sen det här med utrymmet. Någonstans har jag skrivit att låga breda lådor fungerar jättebra i honungshanteringen och även för bina under sommaren. Men under vintern skall utrymmet vara på höjden och inte större i sidled än klungans behov i viloläge. Praktiskt så funkar det inte för ett så litet samälle att fylla ett större utrymme utanför klungan med foder. Man måste komma ihåg att vinterfodret skall finnas koncentrerat och väl täckt i omedelbar anslutning över vinterklungan. Det är därför som ramarna får stå på högkant.
 Mvh. Jan-Uno

Marianne No

  • Inlägg: 60
    • Småland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #36 skrivet: 19 feb-14 kl 21:14 »
Tack för svar Jan-Uno! Jag följer ditt projekt med stor nyfikenhet och ser fram emot rapporter vidare framöver!
/Marianne

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #37 skrivet: 21 feb-14 kl 21:34 »
Hej Jan-Uno!

Vad har kupan för isolering?

Mvh Herman.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #38 skrivet: 21 feb-14 kl 22:37 »
Hej Jan-Uno!

Vad har kupan för isolering?

Mvh Herman.
Hej Herman!
 Alla biodlare borde komma till insikt om att det är insekter och inte däggdjur som vi har i våra kupor. Bina ska varken värmeisoleras för mycket eller förbruka mycket foder om de ska trivas med tillvaron under vintern. De ska kunna gå i ide och vila upp sig till nästa jobbsäsong. Jag bifogar ett par bilder som jag tog på en trågkupa igår. De är invintrade med ett yngelrum på nio svearamar och skattlåda med sex foderramar fulla med foder och väl täckta, vilket är väldigt viktigt. De har fortfarande huvuddelen av klungan kvar i yngelrummet. Det var bara bin i nederdelen på de tre mittersta ramarna i skattlådan. Som isolering uppåt har jag bara några tidningar. Isoleringen i trågets sidor har jag tagit bort så kupan fungerar bara som ett vindskydd. Fram i slutet av mars lägger jag på filtar över skattlåda och yngelrum.
Mvh. Jan-Uno

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #39 skrivet: 21 feb-14 kl 23:02 »
Det vore bra att berätta vilken del i landet man är verksam med sin biodling när man ger information om hur man invintrar sina samhällen, det är stor skillnad på att invintra bin i Skåne och Norrland eller för den delen kustland/skärgård eller inland/fjäll. Vi måste komma ihåg att vi är ett avlångt land med ganska stora skillnader. Det som fungerar i Malmö kanske inte alls fungerar i Jokkmokk. Det är inte bara kylan som varierar, luftfuktigheten och hur lång vintern är varierar också!!

Några exempel på medeltemperatur för Februari:

Jokkmokk    - 14.9
Stockholm   - 3.1
Malmö       +- 0.0

I Götalands kusttrakter är klimatet varmtempererat medans i Götalands inland är klimatet kalltempererat

Vegetationsperioden i Skåne är ca 220 dagar medans det i Norrlands är ca 150 dagar.

Tror att detta kan vara en anledning till att det inte finns ett rätt med hur man invintrar bin!

/ Jonas

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 5 användare (3 dolda)
LivsBygge, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser