Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling  (läst 8933 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« skrivet: 15 dec-12 kl 22:21 »
Hej jag tycker att cykling är ett viktigt transportsätt som även är resurssnålt och en viktig del i ett självhushåll. Cyklar, cykelkärror, cykelmek, cykelteknik, säkerhet, vintercykling osv.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #1 skrivet: 15 dec-12 kl 22:44 »
Varför cykla när det finns bilar?

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

  • Gäst
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #2 skrivet: 15 dec-12 kl 22:49 »
Jag tycker över huvud taget det är väldigt lite diskussioner om cykling här på forumet. Det borde ju vara mycket mer, med tanke på att det trots allt är ett forum för alternativt leverne

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #3 skrivet: 15 dec-12 kl 22:51 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #4 skrivet: 15 dec-12 kl 23:04 »
Man behöver äta en kost som baseras på mat som är producerad utan hjälp av fossila bränslen för att CO2-avtrycket från 1 km med cykeln ska vara mindre än än 1 km med bilen.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #5 skrivet: 15 dec-12 kl 23:06 »
Man behöver äta en kost som baseras på mat som är producerad utan hjälp av fossila bränslen för att CO2-avtrycket från 1 km med cykeln ska vara mindre än än 1 km med bilen.
Med klassisk vegankost skulle jag kunna förflytta mig&cykel 1km utan att trampa.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #6 skrivet: 15 dec-12 kl 23:10 »
Man behöver äta en kost som baseras på mat som är producerad utan hjälp av fossila bränslen för att CO2-avtrycket från 1 km med cykeln ska vara mindre än än 1 km med bilen.

Hur tänkte du där?  ???

Huggorm

  • Gäst
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #7 skrivet: 15 dec-12 kl 23:13 »
Handlar det om att man förbrukar mer energi som man får genom att äta mat om man cyklar än åker bil?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #8 skrivet: 15 dec-12 kl 23:14 »
Handlar det om att man förbrukar mer energi som man får genom att äta mat om man cyklar än åker bil?

Isåfall bär ju många av oss på extra energi i form av fett som gott kan användas när man cyklar.  ;)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #9 skrivet: 15 dec-12 kl 23:25 »
Jag tycker över huvud taget det är väldigt lite diskussioner om cykling här på forumet. Det borde ju vara mycket mer, med tanke på att det trots allt är ett forum för alternativt leverne

Cyklister håller till på andra forum
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #10 skrivet: 16 dec-12 kl 00:09 »
Hej jag tycker att cykling är ett viktigt transportsätt som även är resurssnålt och en viktig del i ett självhushåll. Cyklar, cykelkärror, cykelmek, cykelteknik, säkerhet, vintercykling osv.

Låter utmärkt.
Klokt initiativ.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #11 skrivet: 16 dec-12 kl 00:57 »
Tror vi är en hel del här som ser peak oil framför oss.

Vi sitter inte på de där extra hektarena för att kunna hålla egen häst.

Men ser cykeln som ett reaalistiskt alternativ på kortare sträcker under 2.5-3mil.

En grundförutsättning när vi började titta på gård var inte mer änn 1mil till järnväg, inte mer änn 2,5mil till större stad.
Detta för att man med cykel skall kunna få avsättning för mindre jordbruks produktion.


 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #12 skrivet: 16 dec-12 kl 07:57 »
Jag är själv en hängiven cykelentusiast och håller med om att cykeln förtjänar ett eget avsnitt i handboken. Men handboken förtjänar inte en massa tomma sidor.

Det finns en risk för att tomma sidor raderas för att de gör handboken jobbig och frustrerande att läsa. Det finns annars så mycket bra uppslag på på saker som borde vara med, att sidor som faktiskt innehåller något blir svåra att hitta.

Sedan vill jag också påminna om att man skall uppträda med fullständigt namn i handboken, inte med ett nick från forumet!

Men en avdelning som handlar om transporter vore nog rimlig i handboken, och där skulle helt klart cykeln passa fint. Det gäller bara att någon sätter igång och skriver!  ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #13 skrivet: 16 dec-12 kl 09:34 »
Finns en del intressant skrivet om att cykla exvis http://www.livutanbil.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #14 skrivet: 16 dec-12 kl 10:02 »
Hur tänkte du där?  ???
När jordbruket producerar mat till oss går det åt mycket fossila bränslen, liksom att verkningsgraden i människokroppen är mycket dålig. Så äter man konventionellt odlad mat med normalt köttinnehåll så går det åt mer fossilt bränsle i jordbruket och transporter av maten hem till dig och i tillagningen för att du ska kunna äta den mängd extra mat som behövs för att cykla 1 km än vad en bil förbrukar att köra bil 1 km. Nu haltar jämförelsen ordentligt, för cykeln använder man inte ofta till längre sträckor än 10 km, medan bilen lätt står för mycket längre sträckor. Och använder man bara cykeln för kortare sträckor så märker man inte att man behöver stoppa i sig mer mat och då har man svårt att tro på det ovan. Men börjar man cykelpendla till ett jobb 2-3 mil bort inser man att cykling absolut inte är gratis!

Ur tillverkningsresurssynvinkel leder dock cykeln. En cykel väger 15 kg och håller 1000 mil, dvs 0,015 kg/mil medan en bil väger 1200 kg och håller 30000 mil, dvs 0,04 kg/mil. 2-3 ggr högre materialåtgång för en bil.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #15 skrivet: 16 dec-12 kl 10:21 »
Man behöver äta en kost som baseras på mat som är producerad utan hjälp av fossila bränslen för att CO2-avtrycket från 1 km med cykeln ska vara mindre än än 1 km med bilen.


10 km cykling förbrukar ungefär 900 kJ och 10 km bilkörning minst 16000 kJ.

Menar du att jordbruket förbrukar mer än 15000 kJ för att producera 900 kJ?
« Senast ändrad: 16 dec-12 kl 10:23 av Byracka »

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #16 skrivet: 16 dec-12 kl 10:25 »
Men hur kan bil vara bättre än cykel i självhushållningsperspektiv? Man kan producera mat själv, men hur många kan producera bränsle till bil själv? Göra eget bionränsle, ok, men hur många kan det och vilken verkningsgrad har det? Från planta till körda km? Är det inte lättare att odla mat än råvaror till bränsle, som sen måste tillverkas?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #17 skrivet: 16 dec-12 kl 11:04 »
Finns en del intressant skrivet om att cykla exvis http://www.livutanbil.se/


Vilken sympatisk länk!

Jag cyklar inte själv vintertid...går till fots men får väl återkomma med en bild på min Husqvarna till våren. Har 6 mil till jobbet så då blir cykeln tyvärr inte ett alternativ, annars förflyttar jag mig gärna medelst cykel! :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #18 skrivet: 16 dec-12 kl 11:34 »
Jag har dubbdäck på min cykel just nu. Funkar fint, men det krävs nog en eller ett par skedar extra havregrynsgröt per mil.  ;D

Ibland ser man roliga beräkningar om hur effektiva olika transportmedel är. Man tar då hänsyn till inköpskostnad, värdeminskning, driftkostnader och annat. Sedan utgår man från att man skall arbeta ihop dessa pengar, och den tid som det kräver tas med i kalkylen. Slutligen tar man hänsyn till hur långt man färdas per år, och hur snabbt.

Normalt kommer man då fram till att cykeln är snabbare än personbilen.

Eventuellt kan man lägga till kostnad för ett gymkort på bilister. Då blir skillnaden ändå tydligare.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ny avdeling i Övriga ämnen - Cykling
« Svar #19 skrivet: 16 dec-12 kl 12:27 »
För mig känns det som en vardagslyx att kunna ta sig den extra tid som det tar att cykla. Jag trampar gärna iväg flera mil, men det går ju inte om man skall vara på jobbet kl. 7, då får man stå upp vid fyratiden


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser