Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  -  (läst 4772 gånger)

reuben

  • Inlägg: 70
    • Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-12 kl 22:05 »
Vi söker inte kryphål, vi söker rimlighet.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #21 skrivet: 25 okt-12 kl 01:02 »
Sa dom på myndigheten uttryckligen att det inte är kommersiellt bruk om du säljer några ägg till förbipasserande? Eller var det din egen tolkning?

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #22 skrivet: 01 nov-12 kl 16:38 »
Det va jag som använde ordet kommersiellt bruk. Hon på smittskydd sa att besättningar med mer än 200 djur är en annan sak och att om man bedriver en verksamhet så får man inte ha ankor och höns tillsammans. Och med verksamhet menade hon hönserier och ankfarmar typ. alltså företag , som lever på sin djurhållning antingen med ägg eller köttproduktion, (eller fjädrar för den delen?) då det vid såna verksamheter finns helt andra regler att förhålla sig till.

När jag säger kommersiellt bruk, menar jag företag med STORA besättningar. Kan ju iofs vara JAG som har förstått betydelsen av ordet fel då.

Men jag sitter inte och ljuger ang vad jag fick höra på Jordbruksverket! Jag kollade inte upp det för er skull utan för min egen! Men ville inte att fler skulle få UPPKÖRT I RÖVEN ang sina planer att ha höns o ankor ihop att man inte skulle få det, för att någon viktigpetter läst någonstans på detta otroligt källsäkra internet att man inte får ha det. Så därför skrev jag i tråden vad jag fått berättat för mig, när jag ringt till Jordbruksverket. Att sitta i ett forum med en "vilja" att hjälpa en annan fjäderfäintresserad med att svara på frågor denne har utan att ha fakta bakom det man skriver om och sedan hänga ut någon som kommenterar (jag) i besvikelse (i tron om att du och de andra faktiskt skrev fakta) som ngn kryphålsletare (!!??) Känns ju jäkligt seriöst och kunnigt. Inte. Snarare uppstudsigt, oseriöst, oschysst och översittarfasoner.

Jag vill ha ett forum där man hjälper varandra och på ett TREVLIGT sätt tillrättavisar de stackrare som inte hajjat hur man gör på rätt sätt. Inte där vissa ska sticka upp näsan i luften och klanka ner på de som är nybörjare! Då luktar det fula hundforum där man knappt törs nämna att man råkar ÄGA en blandras för då är man en förrädare som inte är värd att hjälpa!

Jag hänger här för att lära mig. Inte för att bli förolämpad. Eller för den delen ORDMÄRKT.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #23 skrivet: 01 nov-12 kl 16:50 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/sjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.106.3f70593f123bdfdb51a8000646.html
Citera
Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:
Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.
Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Faktiskt är det inte något som man hittat på, reglerna finns på jordbruksverkets hemsida. Sedan är det en annan sak att inspektörerna oftast är snälla och struntar i detta om man har ett fåtal djur som hobby.

Men oavsett regler så är det olämpligt att ha dem i samma hus, eftersom höns inte mår bra av fukt och ankor ofrånkomligt slabbar med vattnet.

Hur man sedan väljer att göra är upp till var och en, men man bör veta vilka regler man bryter mot.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #24 skrivet: 01 nov-12 kl 17:01 »
Jag läste din tråd och där står ganska tydligt. Dock är det mer än 3 år sedan den uppdaterades. Jag undrar varför hon sa att man får ha ankor och höns tillsammans om det inte är tillåtet?

Måste ankorna ha badmöjlighet inomhus på nätterna menar du?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #25 skrivet: 01 nov-12 kl 17:44 »
Den du pratade med hade fel. Det är inte ovanligt att personer anställda på diverse myndigheter har fel. I detta fallet är det så att djurskyddsinspektörer oftast ser mellan fingrarna med att man tummar på reglerna, om man har få djur. Men det finns ingen garanti, olika inspektörer bedömer olika.

Givetvis ger man inte ankor badvatten inne. Men har man haft ankor vet man hur mycket de slabbar med dricksvattnet. Och hönsen bör ha sitt dricksvatten inne, tycker jag, dels av smittskyddsskäl, dels eftersom de kanske inte dricker tillräckligt om det är dåligt väder eller kallt, och vattnet står ute.

Så jag tycker att man möjligen kan ha ankor i hönshuset under en övergångsperiod, medan man bygger ankhus, om man inte hunnit bygga ett sådant innan ankorna anländer. Men annars mår både hönsen och ankorna bäst av att ha varsitt hus, även om de kan vara frigående ute på samma yta utan problem (utom smittskyddsproblemen då, men om man har få djur och i huvudsak äter äggen och överskottsdjuren själv, kan man slarva lite på den punkten, om man är medveten om att man tar en risk).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #26 skrivet: 01 nov-12 kl 18:00 »
Pratar du om mig nu? Jag kan då säga att jag hört från flera håll, både på internet och i verkliga livet att man inte får ha de ihop. Jag frågade här på alternativ efter reglerna av en anledning, och det var för att få reda på om de verkligen fanns. Hur ska jag kunna veta vad som stämmer och inte stämmer?

Pratar inte om dig... :D Svarade "Existens!"

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #27 skrivet: 01 nov-12 kl 18:05 »
Den du pratade med hade fel. Det är inte ovanligt att personer anställda på diverse myndigheter har fel. I detta fallet är det så att djurskyddsinspektörer oftast ser mellan fingrarna med att man tummar på reglerna, om man har få djur. Men det finns ingen garanti, olika inspektörer bedömer olika.

Givetvis ger man inte ankor badvatten inne. Men har man haft ankor vet man hur mycket de slabbar med dricksvattnet. Och hönsen bör ha sitt dricksvatten inne, tycker jag, dels av smittskyddsskäl, dels eftersom de kanske inte dricker tillräckligt om det är dåligt väder eller kallt, och vattnet står ute.

Så jag tycker att man möjligen kan ha ankor i hönshuset under en övergångsperiod, medan man bygger ankhus, om man inte hunnit bygga ett sådant innan ankorna anländer. Men annars mår både hönsen och ankorna bäst av att ha varsitt hus, även om de kan vara frigående ute på samma yta utan problem (utom smittskyddsproblemen då, men om man har få djur och i huvudsak äter äggen och överskottsdjuren själv, kan man slarva lite på den punkten, om man är medveten om att man tar en risk).

Ska svara genom att citera fortsättningsvis, så slipper man missförstå vem jag svarar ;)

Inisa (efternamn? dock finns inga fler med samma förnamn) heter hon på Jordbruksverkets smittskyddsenhet, som jag pratade med. Jag ställde mina frågor och hon bad att få ringa upp när hon kollat upp ordentligt. Sååå... Då antar man ju att de ger en riktiga upplysningar. Svårt att göra riktigt annars..

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #28 skrivet: 01 nov-12 kl 18:18 »
Pemsan: Du skulle inte kunna ringa henne igen och be att hon mailar svaret till dig?
Det vore ju kanon att få något att skriva ut och visa för eventuella nitiska inspektörer som följer det som står i "regelboken" istället för vad nån lovar per telefon.
Och "regelboken" är inte nåt vi djurägare googlat efter på internet utan det är ju vad som står på Jordbruksverkets hemsida och är rimligen vad man tror att man ska hålla sig till.
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 01 nov-12 kl 18:22 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #29 skrivet: 01 nov-12 kl 18:19 »
Inisa (efternamn? dock finns inga fler med samma förnamn) heter hon på Jordbruksverkets smittskyddsenhet, som jag pratade med. Jag ställde mina frågor och hon bad att få ringa upp när hon kollat upp ordentligt. Sååå... Då antar man ju att de ger en riktiga upplysningar. Svårt att göra riktigt annars..
Det hon svarat på är troligen hur djurskyddsinspektörerna oftast gör, men det är helt klart inte så det står i reglerna. Men kan du bevisa att hon sagt så, så bör det vara ett positivt myndighetsbesked, och du kan alltså inte bli straffad för att du gjort fel. Däremot kan du bli tvungen att ändra så att det blir rätt. Men som jag skrev, i normalfallet får man inget problem med detta, om man har få djur. Det innebär inte att det är tillåtet, bara att de inte agerar mot den som bryter mot regeln.

OT, men har du provat att ställa en klurig fråga till någon på skatteverket? Du kan garanterat få minst tre olika svar samma dag, från olika tjänstemän. Så man kan inte lita på att ett muntligt besked man fått är rätt. Däremot, om man spelar in, eller antecknar, inklusive namn på personen, så kan man inte bli straffad för att man gjort fel, men man blir tvungen att rätta till, om de kommer på att man gjort fel.

Jag har haft både ankor och höns ganska länge, och min erfarenhet är att det är olämpligt att ha dem i samma hus. Men vill man prova att ha dem tillsammans, för att sedan troligen gå på min linje och ha dem i samma hus, så för all del. Alla är nybörjare i början, och alla gör misstag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pemsan

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Reglerna ang ankor och höna i samma bostad?
« Svar #30 skrivet: 01 nov-12 kl 23:35 »
Pemsan: Du skulle inte kunna ringa henne igen och be att hon mailar svaret till dig?
Det vore ju kanon att få något att skriva ut och visa för eventuella nitiska inspektörer som följer det som står i "regelboken" istället för vad nån lovar per telefon.
Och "regelboken" är inte nåt vi djurägare googlat efter på internet utan det är ju vad som står på Jordbruksverkets hemsida och är rimligen vad man tror att man ska hålla sig till.
Mvh
Charlotte

Efter att ha läst inlägget efter det här ovan citerat så tror jag inte hon Inisa vill ge mig skriftligt på det... Men jag ska absolut prova! Jag har faktiskt inte haft den erfarenheter varken i djurvärlden eller ngn annan värld bland myndigheter förut.. Så jag känner mig rätt så förvånad! Men jaa alltså om jag ska gå på mitt omdöme när det gäller fågelinfluensan som ju den här regeln ni tidigare länkat till ju ligger under i kategori.. Så känns fågelinfluensan extremt inaktuell så länge man håller sina fjäderbeklädda små underverk ifrån de vilda fåglarna, som man ju inte har ngn som helst kontroll över var de varit gjort eller bär på.. Och alltså fågelinfluensan känns OERHÖRT inaktuell... Och det är en gammal skrivelse, över 3 år.. Kanske är så att det är dags för JBV att ta ställning till om detta är nödvändigt ur smittskyddssynpunkt som ju denna regel syftar till..

Jag har väldigt få höns i dagsläget och hade inte tänkt skaffa särskilt många ankor heller.. Och hönshuset är STORT och räcker ledigt till om man tänker kvm. Det finns även utrymme att göra vägg i vägg ett rum för ankorna, avskilt.. Men det kommer i vilket fall som helst inte ske innan våren så hinner vi skaffa ankor innan dess så får de vackert samsas med hönsen till solen värmer skönt igen och snickarlusten känns liite mer tillgänglig!

Jag återkommer när jag pratat med JBV..

TACK! För ett mkt trevligare klimat.... Det uppskattas! Man lär sig såå mkt mer, vilket ju är hela poängen, inte sant?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser