Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskussioner om ny Ekoby i Skåne  (läst 1200 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Diskussioner om ny Ekoby i Skåne
« skrivet: 11 jun-20 kl 09:02 »
En ny ekoby skall byggas i Glimåkra Nordvästra Skåne. Solängens Ekoby.
Odlingslotter på 75-100 kvm skall ingå.
Men hur mycket äter en familj på 5 personer under ett år.
Spannmål 900 kg, grönsaker 700 kg, rotfrukter och potatis 330 kg, frukt 300 kg, bär 16 kg.
I en artikel om denna ekoby står det något om självförsörjande på livsmedel.
Den lilla odlingslotten räcker bara för att producera en bråkdel av detta.

Har ändrat rubriken så att ingen ska tro att det är en annons om en nystartad ekoby.
/skräptanten, moderator
« Senast ändrad: 13 jun-20 kl 22:27 av skräptanten »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ny Ekoby i Skåne
« Svar #1 skrivet: 12 jun-20 kl 15:57 »
Jag antar att det är denna du syftar på:

www.nsk.se/2020/04/27/coronatider-okar-intresset/

en låst artikel för icke prenumeranter, vilket torde innebära merparten av Sverige och detta forums läsare.

Även mig.

Är du säker på att deltagarnas önskemål och utsagor om självförsörjning och storlek på odlingslotter verkligen är deras äkta, och inte tolkade/justerade av en icke insatt journalist som dessutom vill få det att passa in i något slags Covid19 sammanhang?

Ingmar Arvidsson i Glimåkra, som verkar vara drivkraften i projektet, säger i ett icke låst inslag i SvT att målsättningen är att 'odla så mycket som möjligt'. Varken mer eller mindre.

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ingemars-hus-star-modell-for-blivande-ekobyn

Lite googling ger vidare vid handen att initiativet har kommit från Glimåkra Byalag, och innan Covid19 inträdande.

Projektet skall eller har beviljats sk Leader-pengar.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ny Ekoby i Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jun-20 kl 19:33 »
att intresset för odling ökat under våren är tydligt. kolonilotterna går åt som smör.
Men jag har tidigare påpekat att självförsörjning är ett vida o vagt begrepp. Det går inte att bli självförsörjd med egna odlingar på livsmedel. de flesta använder salt o socker och andra produkter för att förädla det man odlar. Man kan bli självförsörjd på stora delar men aldrig helt.  hur det är med denna ekoby vet jag inte men 100 m2 är mindre än en reguljär kolonilott.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ny Ekoby i Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jun-20 kl 21:25 »
att intresset för odling ökat under våren är tydligt. kolonilotterna går åt som smör.
Men jag har tidigare påpekat att självförsörjning är ett vida o vagt begrepp. Det går inte att bli självförsörjd med egna odlingar på livsmedel. de flesta använder salt o socker och andra produkter för att förädla det man odlar. Man kan bli självförsörjd på stora delar men aldrig helt.  hur det är med denna ekoby vet jag inte men 100 m2 är mindre än en reguljär kolonilott.

Inte heller begreppet 'ekoby' har en exakt definiering, utan är nog också att anse som ett vida o vagt begrepp.

Intresset för dem är nog inte så beroende av odlingssäsongen.

Det finns ett antal ekobyar i Sverige, såvitt jag vet så har ingen av dem någon högre självförsörjningsgrad. Det fanns heller inte någon avsikt vid deras grundande att de skulle ha det.



En ny ekoby skall byggas i Glimåkra Nordvästra Skåne. Solängens Ekoby.


I övrigt är detta en intressant nyhet! Tack TS för att du har gjort dig besvär att skriva om den!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny Ekoby i Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 jun-20 kl 22:10 »
Då kan vår lilla byhåla nog kallas Ekeby oxå.
Vi har en som sysslar med grönsaksodling och säljer på torget och ekoringar.
Vi har en som odlar ekologiska snittblommor,
Flertalet ekobönder,
Ett par som odlar efter ekologiska intentioner.
Flera sysslar med återbruk.
Inte många som kör bil i onödan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ny Ekoby i Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 jun-20 kl 14:47 »
Då kan vår lilla byhåla nog kallas Ekeby oxå.
Vi har en som sysslar med grönsaksodling och säljer på torget och ekoringar.
Vi har en som odlar ekologiska snittblommor,
Flertalet ekobönder,
Ett par som odlar efter ekologiska intentioner.
Flera sysslar med återbruk.
Inte många som kör bil i onödan.

Ja, alla benämningar verkar bli mer och mer utspädda med tiden och kan knytas till vad som helst och kombineras hur som helst.

Så att var skogsvild i en ekoby tycks inte vara en omöjlig kombo  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser