Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-hjuling!!!!  (läst 23080 gånger)

lupus

  • Inlägg: 124
4-hjuling!!!!
« skrivet: 08 sep-07 kl 17:02 »
Tänkte skaffa mig en fyrhjuling att köra foder och släpa stock med samt lite annat...
Frågorna är. typ av motor är allt under 500cc för litet eller?
Begagnad maskin typ polaris eller bigbeer eller en ny kinaracer typ linhai...
Har traktor men den är lite krånglig att använda i skogen..
Mvh/Mattias

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #1 skrivet: 08 sep-07 kl 17:15 »
Jag rekommenderar en vinsch för trepunktslyften på traktorn istället.
Och en lunningspulka att lägga stockarna i så dom glider förbi hinder.
Lunningsvinscharna brukar ha en banke där man kan haka fast snarkättingar, sen är det bara att släpa virket.
Traktor är mycket säkrare också, köra 4-hjuling i skogen med tungt lass är riskabelt.
Dessutom orkar dom inte särskilt mycket.

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=277

http://www.trejon.se/content.php?s=160

Sonnys säljer Starkranen och Starvinschen, mycket bra och prisvärda grejer.
Man kan ta av bommen på kranen och lunna med den, och en kran är bra att lyfta stockar på vagn med.

http://www.sonnys.se/Prislista.htm
« Senast ändrad: 08 sep-07 kl 17:32 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #2 skrivet: 08 sep-07 kl 17:41 »
Tänkte skaffa mig en fyrhjuling att köra foder och släpa stock med samt lite annat...
Frågorna är. typ av motor är allt under 500cc för litet eller?
Begagnad maskin typ polaris eller bigbeer eller en ny kinaracer typ linhai...
Har traktor men den är lite krånglig att använda i skogen..
Mvh/Mattias
Här har vi en Polaris, nu en 600, tidigare en 400 och vi är helnöjda. Har samma problem som de du beskriver med att använda traktorn, både i skog och till att utfodra i hagarna.

Problemet med Kina-maskinerna är att de är allt för nya, dras med flera "barnsjukdomar" och är helt enkelt fortfarande rätt dåliga.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lupus

  • Inlägg: 124
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #3 skrivet: 08 sep-07 kl 20:37 »
Kanon. ska kolla de du skrev Zeke, fast kan nog tillägga att i mitt fall är de nog farligare med traktorn på den marken..
De lutar nog åt en beggad polaris eller liknande....
Tack ska ni ha
/Matte

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #4 skrivet: 08 sep-07 kl 22:33 »
Grejen med vinsch är ju att man slipper köra där det är som jäkligast.
Bara att dra ut vajern 30-50 meter och spela in till traktorn.
Jag anser 4-hjuling är mest en leksak i skogen, kan duga att dra fram några enstaka trän
men blir det lite voym får man slita häcken av sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #5 skrivet: 08 sep-07 kl 23:11 »
Låter inte som om du jobbat med en 4-hjuling i brant skog, inte med en traktor heller troligen. Istället för att dra vajern för fot så kör man maskinen ända fram och om det inte går att dra direkt, så spelar man ut virket, precis som med traktorn. Vissa ställen går inte att köra traktor i, vår mark består till stor del av sån mark. Skogsbranter eller vattenmjuka hagar, smala passager mellan vatten och berg som inte bär en traktor, men väl en 4-hjuling med fullt virkeslass.

Nej , inte leker vi när vi använder vår Polaris inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lupus

  • Inlägg: 124
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #6 skrivet: 09 sep-07 kl 07:10 »
Blir nog både vinsch till traktorn och en fyrhjuling, måste nor erkänna att de blir nog lite lek också fast den ska mest användas till jordbruket. Men vad ska man säga, de är en rolig maskin att använda.
/Mattias

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #7 skrivet: 09 sep-07 kl 10:26 »

Nej , inte leker vi när vi använder vår Polaris inte.
Ja,detta var nu inte hela sanningen :-[.
Det går att ha jäkligt kul med en 4-hjuling, och det har vi ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 22:02 »
Nu när ni börjar diskutera blöt o besvärlig terräng så finns det där man inte vill att hästen ska sjunka och skada benen . Då måste jag få tipsa om Skogis miniskotare den är helt otrolig en helbandad liten maskin . Min erfarenhet är att det gick inte att gå så mjukt var det men skogis flöt fram . Tänk vad bra att inte behöva göra stora markskador . Skogis säljs av Forestcat  

fredda

  • Inlägg: 150
  • Timmerman
    • Jämtland
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 01:30 »
har ytterligare ett förslag!
jag har köpt en suzuki samurai med jättedäck...
jeep=miljöbov tänker ni...
inte säger jag,den har katalysator till skillnad från 4 hjuling!

för tung? -nej med dom stora däcken har den lägre marktryck än en gående människa om man har lite luft i dom.( jag kör på blötmyrar)

dyr? -nej kostar mellan 10-20 000 mycket mindre än en 4 hjuling.
kapaciteten är också ganska bra eftersom den e både starkare och tyngre än en 4 hjuling, -förmodligen i klass med en häst.

den går också utmärkt att köra i trafiken med passagerare och allt.
och med värme på vintern går den utmärkt som plogbil...
sen e d naturligtvis en rolig leksak :-[

så i jämförelse klassar den ut en 4 hjuling totalt!!!

däremot så blir jämförelsen med häst lite knepigare....
hästen e ju mer personlig och miljövänlig även om den också släpper ut lite metangaser...

men suzukin behöver ju iaf. inte ses efter varje dag.


Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #10 skrivet: 24 okt-07 kl 10:42 »
den fyrhjuling vi har är artic cat kommer inte ihåg vilken men den har manuell växellåda, det bästa är vinch och vedvagn det bör man verkligen ha om man inte har för många trän då får man nog använda värre doningar.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Teknikern

  • Inlägg: 29
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #11 skrivet: 13 dec-07 kl 13:05 »
Jag har både en skotare, en 678 MiniBruunett och en gammal Vimek 101 fyrhjuling med riktig, motordriven vinsch och kärra med lastbåge till och dom maskinerna kompletterar verkligen varann. Vimeken är inte lätt att hitta begagnad, och svindyr som ny men vilken maskin. 8)

När jag köpte skotaren skrattade grannen åt mig för det finns knappt mönster kvar på däcken. Där jag kör fram utan spår gräver han diken med sin traktor och han slutade skratta när han blev tvungen att be mig om hjälp sen han sänkt båda sina traktorer till naven i en surmosse och jag drog upp dom SAMTIDIGT utan kedjor på skotaren.  ;D

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 22:02 »
Mmm, kör yrkesmässigt i skogen med skotare. Har även en Polaris 6 hjuling med vinsch som gör nytta ibland.
Men ibland blir det riktigt djävligt, blockig terräng, brant och trångt för att inta tala om blött.
Som sista lösning för att få ut "omöjligt" virke finns hästen, aldrig en stock kvar i skogen då. Och en häst kan ju användas till så mycket mer än en 4/6 hjuling.
Drivkraften på 6 hjulingen är annars oerhört mycket större än på 4 hjulingen. När 4 hjulingarna kört fast drar jag lätt loss dom med 6 hjulingen. Och tipprisken i brant uppförsbacke är nästan helt eliminerad. 4 hjulingen tippar ganska lätt bakåt om det blir brant uppför.

Men visst är dom roliga att "leka" med, för lite av lek är det i skogen med dessa maskiner.
Hjälpte en kompis med vedkörning en dag. Jag körde lite mer än dubbelt så mycket med häst mot honom med 4 hjuling. När han slirade och hade svårt att ta sig fram hade jag mer än dubbelt så stora lass som han. Utan några problem alls kunde jag haft ännu större lass.
För att inte tala om vem som var miljövänligast inte minst ;)

Hej
Min erfarenhet av atv är att de är bra att ha men tyvärr dyra .Har en 15 år gammal suzuki med växling .Jag tycker den är kanon när man skall köra fram lite sätta en stolpe och sedan fram lite till och till mindre lass.
Lagom varvtal och verkar aldrig gå sönder slangen till oljekylaren sprack och då rann oljan ut och den nöp.
Men inget pajade och den har gått perfekt i 3 år sedan dess.Jag tycker det är bra att en så gammal hoj så har jag inte ens haft startproblem under 15 år.

Jag köpte en polaris förra året och det är ju helt annat den är ju automat och det är säkert bra men jobbigt med höga varvtal vid krypkörning och även annars också.Det var ovanligt om man kört suzuki.Den kan dra stora lass och motorbromsen och vikten är ju bra att ha i nerförsbacke.Polaris är säkert bra stabilt byggd med superb fjädring.Men jag gillar suzukin bättre .

6 hjulig polaris är ju kanon med flak och bra vikt så man inte blir inknuffad mot träd eller dike vid nerförsbacke(sambon klantade sig med min).Min granne har en som jag har testat.
Har var missnöjd med svängradien svårt i skogen,låg markfrigång 160 mm mot ca 280 på 4hjuling.
På grannes maskin som är 2 år år det kedja längst bak och det är inte bra grenar mellan drev och kedja kostar drev .Men lastförmågan är ju toppen kan köra in grus dit man annars aldrig skulle komma.

Slutsats för min del.
Suzukin vid stängsling och nät koll.
Polaris vid vedkörning,grus,fårtransport i hästkärran.
Min gamle Ford vid skogsarbete ,tunga lass kräver tung maskin tycker jag.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:4-hjuling!!!!
« Svar #13 skrivet: 07 jan-08 kl 18:31 »
Tänkte skaffa mig en fyrhjuling att köra foder och släpa stock med samt lite annat...
Frågorna är. typ av motor är allt under 500cc för litet eller?
Begagnad maskin typ polaris eller bigbeer eller en ny kinaracer typ linhai...
Har traktor men den är lite krånglig att använda i skogen..
Mvh/Mattias

Hej
Lumpus köp en riktig maskin så håller den länge .Några kompisar till mig har köpt kinesmaskiner och där fick de meka innan de kunde köra ,Sladdar hänger löst ialla fall de som kom till mitt jobb och som vi packade upp där.
500 kubik för lite absolut inte,jag har en 300 suzuki perfekt till lite ved med kärra ,bra till lunnekärran,endast lite lätt vid tunga lass och ingen motorbroms som jag tycker är bra att ha.
Köp en maskin som ser rejäl ut om man tittar bakifrån det är ganska stor skillnad på fjädringssystemet.Man får vad man betalar för.
Jämför med en kines så förstår du.

De är roliga leksaker också och då räcker 400 länge ,polaris 700 är ganska törstiga.

Lars
 
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

andreas.larsson

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #14 skrivet: 03 dec-11 kl 19:32 »
Hej!
Vi på Skogsbruket.se (www.skogsbruket.se) har länge använt oss av arbetsmaskiner från Honda.
Just nu modellen Honda TRX500FA. En stark konkurrent till detta märke och modell är Polaris som ni nämner. Båda är mycket bra ATV fyrhjulingar :)
Mvh Andreas

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #15 skrivet: 03 dec-11 kl 20:07 »
Jag har också en Honda TRX500FA med hydrostatdrift, helt suveränt att slippa variatordriften som de flesta andra har idag. Varvar inte lika irriterande högt och ingen rem som måste bytas. Jag vet första gången jag körde en med variatordrift, en polaris 6-hjuling, jag trodde det var något fel, det bara varvade och det gick knappt framåt kändes det som...

En 500:a räcker hur långt som helst, Hondan har väl inte ens 30hästar men det räcker alldeles nog, problemet är i stället att få ner kraften i backen. Jag har dubbla vinschar, både fram och bak, och dessa är guld värda...
Grannen har en Goes 500, tror jag det är, ett jäkla rackel som tjuvstannar jämt och ständigt. Men som vanligt så får man vad man betalar för...

Gamla suzuki är väl nästan odödliga...men det gäller att veta vars man skall köpa reservdelar. T.ex. drivknutar bak kostar flera tusen stycket om man köper dom hos 4-hjulingshandlaren...men tydligen så är det exakt samma på någon liten suzuki bil och då kan man köpa dessa för några hundralappar på mekonomen...tydligen så är väldigt mycket på dessa tidiga suzuki plockat från bilvärlden och vet man bara vad man skall ersätta det med så kan man komma riktigt billigt undan.

Kockas

  • Gäst
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #16 skrivet: 03 dec-11 kl 20:09 »
Jag har haft o provat ett par stycken fyrhjulingar även kineser. Skall det vara en någorlunda vettig arbetsmaskin så tycker jag 400 är minimum. Sen så har jag några absoluta favorit märken och det är Kawasaki, yamaha, Polaris och Can am. Smaken är som baken men här får du starka stryktåliga maskiner.  OBS 4x4 är det som gäller.
mvh// J
« Senast ändrad: 03 dec-11 kl 20:12 av Kockas »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16982
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Re:4-hjuling!!!!
« Svar #17 skrivet: 03 dec-11 kl 20:44 »
har ytterligare ett förslag!
jag har köpt en suzuki samurai med jättedäck...
jeep=miljöbov tänker ni...
inte säger jag,den har katalysator till skillnad från 4 hjuling!

för tung? -nej med dom stora däcken har den lägre marktryck än en gående människa om man har lite luft i dom.( jag kör på blötmyrar)

dyr? -nej kostar mellan 10-20 000 mycket mindre än en 4 hjuling.
kapaciteten är också ganska bra eftersom den e både starkare och tyngre än en 4 hjuling, -förmodligen i klass med en häst.

den går också utmärkt att köra i trafiken med passagerare och allt.
och med värme på vintern går den utmärkt som plogbil...
sen e d naturligtvis en rolig leksak :-[

så i jämförelse klassar den ut en 4 hjuling totalt!!!

däremot så blir jämförelsen med häst lite knepigare....
hästen e ju mer personlig och miljövänlig även om den också släpper ut lite metangaser...

men suzukin behöver ju iaf. inte ses efter varje dag.

Samurajen är ett ypperligt arbetsredskap den oxå. Med en stenkryparlåda spärrar och stora däck så kör man den på snö om det skulle behövas.  ;D

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anders50

  • Gäst
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #18 skrivet: 03 dec-11 kl 21:21 »
En av mina jaktkamrater här i byn hittades död i skogen under sin fyrhjuling för 3 månader sedan.  Han var liksom alla andra van att köra i skogen!

De skulle vara förbjudna att använda utan ordentlig skyddsbåge!

Halte

  • Gäst
SV: 4-hjuling!!!!
« Svar #19 skrivet: 03 dec-11 kl 21:25 »
En av mina jaktkamrater här i byn hittades död i skogen under sin fyrhjuling för 3 månader sedan.  Han var liksom alla andra van att köra i skogen!

De skulle vara förbjudna att använda utan ordentlig skyddsbåge!
¨
Mer förbud är inte vad som behövs i det här landet..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser