Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angoragetter  (läst 1651 gånger)

solfari

  • Inlägg: 20
    • aloislandshastar
Angoragetter
« skrivet: 27 feb-06 kl 07:50 »
Hej på er.
Jag har en massa frågor om Angora getter. Det är så att för ett år sen tog jag hand om en flock getter som var otroligt misskötta. De var så illa att några fick vi ta bort då de kom hit. Efter en månad hos oss så började de killa och de födde döda killingar som inte var färdiga. Detta avhjälptes med att getterna fick selen och b-vitamin av veterinären. Då gick det några veckor och sen föddes några levande killingar. Att de var döfödda trodde jag berodde på att de var så undernärda och hoppades i år på att få levande pigga killingar.
Men så blev inte fallet... Jag har fått upp getterna i vikt och de är fina i hullet. Jag har maskat, avlusat och botat deras fotskabb. Jag har klippt och fått ordning på deras fötter.
Men så kom det en död killing. Denna gång var den som det såg ut fullgången men död.
Så fick två getter killingar nu i dagarna.De levde!

Men jag har problem med att jag tycker att getterna har för lite mjölk och killingarna är otroligt svaga. En av dessa dog efter ett dygn trotts värmelampor och flaskmatning. En lever fortfarande men jag tycker att mamman struntar i sin lilla unge.

Finns det fler som har problem med angoragetter som mammor?
Har funderat på att de kan ha tappat sin modersinstingt eftersom de fått döda killingar. De som hade getterna innan mig visste inte att de skulle killa så då de var hos dem så killade de ute i snön och det resultatet blev ju då att alla killingar dog...
Året efter så var de då hos mig men fick dödfödda. Getterna är ca 5 år.

Alla som har erfarenhet av dessa fina djur får ge mej tipps om deras sköttsel.
Har hittat så lite info om dem och jag behöver verkligen hjälp.
Hoppas ni har några goda råd att ge mej.
Mvh Ullis
uppfödning av islandshästar, turridning,ridläger,kurser.
Har även höns,ankor,getter,får,grisar,kanin.
Är inresserad av alla lantraser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser