Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  10.000 i böter av länsstyrelsen...  (läst 13846 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
10.000 i böter av länsstyrelsen...
« skrivet: 15 sep-18 kl 11:12 »
Vad säger man.
Fick just en böteslapp på 10.000 av länsstyrelsen.
Pga avsaknad av uppvärmt utrymme till hästen.
Jäkligt intressant, med tanke på att det i jordbruksverkets reglemente för hästhållning endast står att en häst behöver (lag på) ett vind och regnskydd 3 väggar och tak, under den kalla årstiden på året.
Tycks jag ha fått blodsugande parasiter på halsen med lagliga dokument i handen, som med lagens hjälp suger mig på pengar.
Att överklaga har jag ingen tanke på, eftersom det är omöjligt att vinna även om man har rätt.
Ärligt talat, vad tycker ni om att länsstyrelsen har rätt att göra så? Med bakgrund om vad som står på jordbruksverkets regler om hästhållning.
Hittar inget annat namn på dom än parasiter.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #1 skrivet: 15 sep-18 kl 11:17 »
Låter konstigt. var det inte ett vite?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #2 skrivet: 15 sep-18 kl 11:27 »
Ingen aning, böter eller vite, sak samma.
Hade jordbruksverkets information om regler och lagar krävt detta från början, finns ju inget att hetsa upp sig för.
Men så är inte fallet, dom spelar nu på bandet man skaffat sig till hästen, genom att man inte kan slakta den.
Vet inte om det är konstigt eller inte, men så är det.
Blir då ingen mer gustavskorv för mig, nu när jag vet hur den "tillverkas"..
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #3 skrivet: 15 sep-18 kl 11:29 »
Släpp in den i något varmt utrymme, så är problemet löst eller?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #4 skrivet: 15 sep-18 kl 11:30 »
Släpp in den i något varmt utrymme, så är problemet löst eller?

Ja, i stort sett, hoppas jag.
Det är ju inte svårare än att man bygger ett utrymme som går att värma upp.
Lätt som en plätt, gjort på nolltid, särskilt om man är själv, har gott om tid och har en spade och skottkärra som verktyg.
Får bli en gåva till markägaren.
« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 11:42 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

 

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #5 skrivet: 15 sep-18 kl 11:58 »
Dessutom när jag ringde och fråga, var det tänkt som sjukrum om hästen blir sjuk, och måste ha vård av veterinärer under lång, lång tid.
Min fråga är ju då, har jag inte rätt att nödavliva hästen själv om den skulle bli så sjuk någon gång i framtiden?
Svaret på den frågan, är ju att jag får avliva hästen precis när jag vill med ett skott i pannan på kort avstånd med lämplig kaliber.
Plus att jag vet att hästar (och andra djur) blir inte så sjuka av sig själva, om dom inte får "hjälp" att bli sjuka utifrån av obehörig.
Så chanserna att hästen skulle bli så sjuk av sig själv är verkligen minimal.
Så vad är det frågan om, är det "djurvänneri" som sitter i länsstyrelsen, och tror hästen fryser utan värme på vintern?
Den står i tjock vinterpäls vid över -30 helt oberörd.
Står den däremot i varmt stall, och går ut i -30 fryser den ihjäl.
Hästens kropp precis som hos vilda djur anpassar sig sakta men säkert till vinterkylan.
Skillnaden är att hästen får all mat den behöver, och svälter inte ihjäl.
Jag kan då säga helt säkert att hästen har det mycket värre av sommarhagens insekter än av att stå ute i över -30 på vintern.
Men för så kallade, djurvänner är det tydligen helt omöjligt att förstå, helt och hållet omöjligt.
Har man inte viljan att förstå, hjälper ingenting.
Jag kan säga med all säkerhet att det till och med är bra för hästen, mycket bättre än att stå i ett varmt stall.
Men vad hjälper det.
Jag ser mig själv som djurvän, och inte en så kallad djurvän, som jämför djur direkt med en människa, som står i "varmt stall" hela livet.
Tyvärr får människor ingen vinterpäls.
Och hästens vinterpäls blir mycket sämre om den står i stall.
Så det blir som att jaga sin egen svans.
Titta på jakutponny som lever i -70 grader i skogen på vintern, UTAN, att någon ger den mat.
Visst, den är genetiskt lite mer lämpad, eftersom den levt så i flera generationer, från 1400 talet, men anpassningen till kyla gäller alla hästar, även ökenhästar.
Genetiken förändras inte så mycket på några hundra år.
Själv har jag inte täcke på hästen för att det förstör vinterpällsen.
« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 12:20 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #6 skrivet: 15 sep-18 kl 13:53 »
Så här står det i djurskyddslagstiftningen citat :Om  du  normalt  håller  dina  hästar  i  grupp  eller  i  spilta  ska  du  ha 
möjlighet  att  ta  hand  om  hästar  som  blir  sjuka  eller  av  annan 
anledning behöver särskild vård i ett närbeläget utrymme. Hästen
ska  där  kunna  hållas  individuellt  och  lösgående.  Utrymmet  för 
sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar
som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet kunna värmas
upp  eller  på  annat  sätt  vara  anpassat  så  att  hästarnas  behov  av 
termisk komfort tillgodoses. Utrymmet bör vara stort nog att hysa
var 25:e häst : slut citat


Det ska alltså gå att värma vid behov och utifrån var hästen kommer ifrån och hur sjuk den är . Det står inte att det ska vara si och så många grader alltid . Det skulle i princip räcka med en utebox som du kan värma på lämpligt vis . Ett kallstall där bara en mindre del är frånskild och då går att värma vid behov.
Hästen hur mycket päls den än har blir mer frusen om den tvingas stå still i trångt utrymme, du kanske behöver raka hästen på vintern för att behandla . En spik i hoven ger inflammation och feber mm små saker som inte kräver avlivning

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #7 skrivet: 15 sep-18 kl 15:00 »
Och om man normalt inte håller i grupp eller i spiltan då?
Som det står i texten.
Men jag får ju böter oavsett om jag bryter mot lagen eller inte.
Spik i hoven anser jag vara påverkan från obehörig.
Vet inte hur hästen ska bete sig för att trycka in en spik i hoven på sig själv, det är fysiskt näst intill omöjligt.
Du kan ju försöka att stampa med skon på ett gäng spikar, och se hur många som åker upp i hälen, du kan nog stå och hoppa på spikarna i 100 år utan att behöva oroa dig.


""
Lite info om vilka man har att göra med, om det är ett skämt eller inte, har egentligen ingen betydelse.
Existerar på andra håll i världen där man kan äta hästkött, kallas grovt översatt för korvgänget. (Kolbassniki)
Här i Sverige har man varit så finurlig att man gömt hästköttet i gustavskorven, och endast en liten text avslöjar att det finns hästkött i korven. (Det som inte syns finns inte).
Och varför står inte detta med i jordbruksverkets regler vad gäller hållning av häst?
Min teori är så enkel ,att då hade det inte funnits någon hästkorv till korvgänget.

« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 15:08 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #8 skrivet: 15 sep-18 kl 15:02 »
Du ska ha en box per 25 hästar så oavsett om du har 1 eller 25 så ska det finnas uppvärmningsbart utrymme . Har du 26 hästar ska det finnas 2 boxar .

Citatet jag skrev ovan kommer just ur jordbruksverkets regler för hästhållning .

Och jag har köpt hästkött på ICA. Fanns i frysdisken hela stekar. Hästkött är gott. Vill du ha hästkött så går det att beställa i de affärer som har en charkavdelning

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #9 skrivet: 15 sep-18 kl 15:13 »
Har nu slutat äta hästkorv (eller kött) för all framtid efter det här.
Det är frågan om en vågskål som står och väger, på ena sidan, avliva din vän hästen och slipp alla bekymmer med korvgänget.
På andra sidan, tag ledigt från arbetet och bygg som korvgänget sagt.

Tillbaks till frågan.
När jag skaffa häst stog inte ett ord om detta på jordbruksverket.
Det enda som stog, var 3 väggar 1 tak krävs för att hålla häst. Punkt.
Tittade på boxstorlek och byggde därefter.
Om det stått något om att ett sjukutrymme krävdes hade jag med 100% säkerhet inte skaffat häst.

Lägg där till att det finns en massa vindskydd till salu för hästar, som man kan se hur dom är byggda.
Pratade med länsstyrelsen om det, som så att alla sådana blir underkända av oss, i och med att samma regler tydligen gäller för sparkskydd i både boxar och vindskydd, vilket det inte heller stog ett endaste ord om på jordbruksverkets sida.
Så det är så illa att jag blivit pålurad en häst, som jag vant mig med och inte kan göra mig av med.
Och det vet dom, och det utnyttjar dom.
Hela fällan är uppbyggd på det viset, för fälla är exakt vad det är.
Lockar med att ett vindskydd är det enda som krävs, så man ska skaffa häst, sen när man haft hästen ett tag hoppar dom på en.

En sak om det hade varit skrivet på Nisse hästhandlares hemsida, då hade man kunnat tagit det med några nypor salt.
Det här är frågan om en myndighet som man tar reda på lagar och paragrafer som gäller, innan man skaffar häst.
Så man blir ganska rejält överraskad när dessa lagar och paragrafer visar sig vara båg, och det är något helt annat som gäller.
Som det som lästes upp, och om man normalt inte håller i grupp eller spiltan, vad gäller då?
« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 15:31 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #10 skrivet: 15 sep-18 kl 15:38 »
Djurskyddsbestämmelser för häst sidan 11 utrymme för sjuk häst
https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo14_2v2.pdf

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #11 skrivet: 15 sep-18 kl 15:54 »
Djurskyddsbestämmelser för häst sidan 11 utrymme för sjuk häst
https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo14_2v2.pdf

Läst igenom, men det står fortfarande inte att man måste ha sjukhem för hästen om man normalt inte håller den i grupp eller spilta.
Så vad är det som är så speciellt med att man normalt håller häst i grupp eller spilta är för mig fortfarande en gåta, eller att man inte gör det, vad är skillnaden?
Jag håller inte i grupp eller spilta, så då gäller inte sjukhem mig.
Men det vet ju länsstyrelsen, och ändå får jag 10.000 i böter, vad är det frågan om?
Så då borde det räcka med ligghall, men det gör det tydligen inte.
« Senast ändrad: 15 sep-18 kl 15:59 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #12 skrivet: 15 sep-18 kl 15:58 »
Du får inte ha en häst ensam, det ska i alla fall finnas en häst i hagen intill om det är en bråkig hingst. Och där har du din grupp.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #13 skrivet: 15 sep-18 kl 16:00 »
Du får inte ha en häst ensam, det ska i alla fall finnas en häst i hagen intill om det är en bråkig hingst. Och där har du din grupp.

Så du menar att två hästar i olika hagar är att hålla hästen i grupp?
Jo det är en hingst, men det är inte den som är bråkig.
Korvgänget, visst är det?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #14 skrivet: 15 sep-18 kl 16:13 »
Här finns allt från jordbruksverket . sidan 11 är nog särskilt intressant .Vid sjuk häst .
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pd

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #15 skrivet: 15 sep-18 kl 16:48 »
Krävs lösenord för att se länken.

Vad kommer sen då?
Eller är det bäst att inte veta, för då sätter man väl en kula i hästen med en gång.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #16 skrivet: 15 sep-18 kl 17:09 »
Krävs lösenord för att se länken.



Det hade ramlat en bokstav i länken, här är den utan lösenordskrav http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #17 skrivet: 15 sep-18 kl 17:36 »
Hade ni läst i tråden hade ni sett att jag både citerat vad som står samt gett en länk på samma sida som ni nu gett håkan och torpjens

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #18 skrivet: 15 sep-18 kl 17:51 »
Hade ni läst i tråden hade ni sett att jag både citerat vad som står samt gett en länk på samma sida som ni nu gett håkan och torpjens


Oj, ursäkta, minnet är svagt. Jag läste hela tråden men insåg inte att länken var till samma sak. Tänkte det var bättre med en fungerande länk bara.  :-\
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #19 skrivet: 15 sep-18 kl 18:42 »
Ligghall, tre väggar och tak räcker på betet för hästen eller om den vistas länge i hage men det har inget med sjukutrymme att göra det är en helt annan grej som ska finnas. Skilj på det.

Men kan du montera på en fjärde vägg på ligghallen med boxdörr och sedan värma den vid behov så duger det som sjukbox om golvet inte är blött och fullt med jord och skit hästen dragit in utifrån, du ska i så fall visa att du kan göra riktigt rent och ha halm eller spån i beredskap för att göra golvet torrt och rent


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser