Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra djupsängar av gammal dyngstack  (läst 1659 gånger)

Pim Hollmer

  • Inlägg: 3
Göra djupsängar av gammal dyngstack
« skrivet: 19 sep-18 kl 00:53 »
Jag har en yta på säkert 100m2 som till större delen består av gamla gödselstackar. Ytan ligger bakom vårt stall där vi har två små hästar. Gödslet kommer från totalt 13 år av hästägande, så det har ju vuxit och blivit en del. Det är mestadels torvmix (50% spån och 50% torv) uppblandat med ren dynga. Tanken med ytan är att jag ska anlägga djupsängar för odlingar här: köksträdgård, bärbuskar och kryddland, ev något fruktträd också. Frågan är bara hur jag bäst ska gå till väga? Jag har redan anlagt en djupsäng för hallonbuskar, men det är mycket ogräs att rensa och mycket jordmassa att plana ut och blanda upp med kompost mm, så det tar sin rundliga tid. Nästa djupsäng jag anlägger ska vara för höstsådd vitlök. Jag har beställt vitlökar av olika sorter som ska komma i oktober.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Göra djupsängar av gammal dyngstack
« Svar #1 skrivet: 19 sep-18 kl 06:42 »
...
Frågan är bara hur jag bäst ska gå till väga? Jag har redan anlagt en djupsäng för hallonbuskar, men det är mycket ogräs att rensa och mycket jordmassa att plana ut och blanda upp med kompost mm, så det tar sin rundliga tid. Nästa djupsäng jag anlägger ska vara för höstsådd vitlök. Jag har beställt vitlökar av olika sorter som ska komma i oktober.
Verkar onödigt att blanda upp en såpass bra jord med kompost första odlingsåret. Vitlöken behöver inte mer än det som finns av torv, spån och gödsel. Ta av jorden längre ner i gödselstacken, där är de flesta ogräsrötter/frön förmultnade och jorden inte så full av hästkokor som måste delas sönder.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pim Hollmer

  • Inlägg: 3
SV: Göra djupsängar av gammal dyngstack
« Svar #2 skrivet: 28 sep-18 kl 00:01 »
Ok! Ja, svårt att veta hur mycket näring som är kvar av det gamla gödslet. Den äldsta gödselstacken är ca 10 år gammal, och det var där jag anlade den första djupsängen. Därför krämade jag på lite extra med nybrunnen dynga och kompost. Jag ska ta det lite lugnare med nästa säng, där jag tänkte varva vitlök och morot.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser