Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem säljer ni till?  (läst 4009 gånger)

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
Vem säljer ni till?
« skrivet: 06 jul-18 kl 19:03 »
I många trådar där någon frågar om vad man kan tjäna pengar på om man har en liten gård så skrivs det ofta att man kan sälja ägg, grönsaker, honung, bär, skinn, kött, svamp osv. Men jag är intresserad av att höra från er som gör detta:

Vem säljer ni till?
På gården och i så fall hur får ni dit folk?
Endast till vänner och bekanta?
Till restauranger eller butiker och i så fall hur får ni kontakt med dem? Bara ringer upp alla i närheten och frågar?
På blocket?
På torget i närmaste stad?

Jag är väldigt intresserad av att få klarhet i hur möjligheterna ser ut för att tjäna extra pengar på sin lilla gård på det här sättet  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem säljer ni till?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-18 kl 20:26 »
Inledningsvis skall väl sägas att det jag själv tillverkar och odlar just nu har väldigt liten omsättning, men det jag generellt kan tipsa om är att man tar sig till mässor och utställningar, gärna lokalt, så att man kan visa upp sina produkter, där kan man även sälja en del saker, men framför allt så syns man och man har möjlighet att lägga fram visitkort med nummer till någon telefon, samt mail om man har, kanske en hemsida med litet över romanticerad presentation av det man håller på med och produkterna det ger, osv.

Börja med utställningar som är fria, billiga, eller är gratis men tar låg provision (tex hantverksbutiker och liknande), tex.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Vem säljer ni till?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-18 kl 22:08 »
Inledningsvis skall väl sägas att det jag själv tillverkar och odlar just nu har väldigt liten omsättning, men det jag generellt kan tipsa om är att man tar sig till mässor och utställningar, gärna lokalt, så att man kan visa upp sina produkter, där kan man även sälja en del saker, men framför allt så syns man och man har möjlighet att lägga fram visitkort med nummer till någon telefon, samt mail om man har, kanske en hemsida med litet över romanticerad presentation av det man håller på med och produkterna det ger, osv.

Börja med utställningar som är fria, billiga, eller är gratis men tar låg provision (tex hantverksbutiker och liknande), tex.

Mycket bra tips  :)

Är det mest när det kommer till hantverk du menar eller finns det liknande kanaler för saker man odlar?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vem säljer ni till?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-18 kl 22:37 »
Kolla om det finns Reko - ring i trakterna kring där du bor... eller bondens marknad. Kanske en lanthandel inom rimligt avstånd eller café. B o b.

Jag började för snart 20 år sen med att sälja lammlådor och ägg till folk som jag träffade genom min åkeriverksamhet samt inom hästvärlden.

För typ 10 år sen började älven odlingen.... lanthandeln sålde några hundra kilo potatis.

Har nyss gått med i Reko - ring... blir lite försiktig start där i höst men förhoppningsvis mer nästa år.

Ska också försöka börja jobba upp ett nät med restauranger och kaféer osv... Östra Skåne är perfekt för det.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Vem säljer ni till?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-18 kl 22:43 »
Kolla om det finns Reko - ring i trakterna kring där du bor... eller bondens marknad. Kanske en lanthandel inom rimligt avstånd eller café. B o b.

Jag började för snart 20 år sen med att sälja lammlådor och ägg till folk som jag träffade genom min åkeriverksamhet samt inom hästvärlden.

För typ 10 år sen började älven odlingen.... lanthandeln sålde några hundra kilo potatis.

Har nyss gått med i Reko - ring... blir lite försiktig start där i höst men förhoppningsvis mer nästa år.

Ska också försöka börja jobba upp ett nät med restauranger och kaféer osv... Östra Skåne är perfekt för det.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det där med Reko-ring verkar ju jättebra  :D

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vem säljer ni till?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-18 kl 12:03 »
Det där med Reko-ring verkar ju jättebra  :D

Ja helt klart värt att kolla upp om det finns en Reko-ring i din närhet. Här har de Facebooksidor så kolla om det finns för ditt område också. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Vem säljer ni till?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-18 kl 14:03 »
Jag säljer på jobbet,  bland bekanta och ekoring. 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser