Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma längan?  (läst 10760 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #20 skrivet: 04 feb-18 kl 09:39 »
I Norge finns det vedeldade varmvattenberedare (bara för varmvatten, inte för uppvärmning) som är enkla och relativt billiga.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #21 skrivet: 18 feb-18 kl 20:20 »
Tack för alla svar! Var ute på landet idag. Lätt att tappa modet när huset är utkylt och mössen varit överallt. Träffade brunnsborraren som gav ett ungefärligt pris på 110k för brunn för dricksvatten och avlopp med infiltrationsbädd. Hursomhelst... Tanken med att bygga ett eget vattenmantlat system dröjer sig kvar i huvudet. Rent matrialmässigt borde det inte bli så dyrt. Tycker mej se pannor och element på blocket för en spottstyver från folk som fixat annan uppvärmning. Har varit en masugn i källare under huset så det finns en lite större kanal ledig i murstocken. Tänker att det inte borde vara så jäkla komplext att dra de rören. Förutom gängningen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #22 skrivet: 19 feb-18 kl 08:40 »
Det finns en ny vedpanna som bara kostar 16ooo kr. Jag har för mej att den heter Lindkvist Heting.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #23 skrivet: 19 feb-18 kl 09:14 »
Lindquist Heating säljer Viadrus som är en gjutjärnspanna med överförbränning, har inte lika bra värden på rökgaser och verkningsgrad som en med underförbränning. En bra panna på sitt sätt, men jag tror inte den är miljögodkänd så det gäller att kolla om du får installera den innan du köper.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #24 skrivet: 27 feb-18 kl 20:45 »
Är rätt inne på att köpa begagnat, tänker att det är så jag får mest för pengarna. Kanske svårare att få ihop allt då iofs. Såg idag en vedpanna 25kw, två acktankar på 500 l st och lite annat. Någon ville 15000 för vAd som sades. VAra ett komplett värmesystem och någon vill ha ungefär 7000 för samma uppsättning.
För mig verkar detta prisvärt med tanke på att jag får varmvatten och uppvärmning i samtliga rum (om jag drar rör till element). Vilket jag inte får med tex kamin och luftvärme. Ved kan väl vara hyfsat billigtTänker som sades tidigare att rör och gamla radiatorer inte kan vara så dyra eller omöjliga att koppla ihop. Sen får någon kunnig hjälpa mig att koppla ihop pannan kanske. Vad tror ni?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #25 skrivet: 28 feb-18 kl 00:50 »
Finns fina system som folk säljer för att de satt in bergvärme. Och billigt.

Att fixa in en panna med tankar, rördragning, element och expansionskärl är ju kul och inte speciellt svårt. Men det tar sin tid och så är du fast i eldningsträsket ;D Väg in allt, och räkna på 20 år. Jämför tidsåtgång, sotarkostnader mm. Att elda är en livsstil, ungefär som att ha djur. Kopplar du in en solfångare påminner det ännu mer om att ha betesdjur, det blir bekvämare på sommarhalvåret.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #26 skrivet: 28 feb-18 kl 14:30 »
Jag har installerat  begagnade grejer. Som tur är har jag sakkunniga i släkten. Men min slutsats är att om jag skulle göra det igen skulle jag låta en firma göra det med nya grejer. Det var nämligen en hel massa timmar som gick åt, plus att dom som firma har nästan 50 % på materialet.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #27 skrivet: 28 feb-18 kl 18:50 »
Jag har installerat  begagnade grejer. Som tur är har jag sakkunniga i släkten. Men min slutsats är att om jag skulle göra det igen skulle jag låta en firma göra det med nya grejer. Det var nämligen en hel massa timmar som gick åt, plus att dom som firma har nästan 50 % på materialet.


Men du om du skulle göra det igen skulle du fortfarande köpt en begagnad panna?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #28 skrivet: 28 feb-18 kl 19:05 »
Nej, det skulle jag inte. Jag skulle köpa en ny genom instalationsfirman. Dom skulle få ge mej en offert och sen hålla sig till den.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #29 skrivet: 28 feb-18 kl 21:24 »
En googling gav mig ett pris på komplett vedeldat system med installation för typ 100k. Är jag dum om jag lockas av att köpa ett beg system för 15k och köpa installation för 30k slutsumman blir under halva priset.

Värmer ett äldre beg system så mycket sämre eller vad är fördelarna med nytt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #30 skrivet: 28 feb-18 kl 22:58 »
Det har funnits bra miljögodkännda pannor länge nu. Och en del har inte gått många år innan de åker ut.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #31 skrivet: 03 mar-18 kl 12:15 »
Jag hade tänkt mej att mitt pelletssystem skulle kosta 20 000kr (2004). Panna, brännare mm kostade mej bara 7000kr, men installationen plus tillkommande delar kom att kosta 20000. totala kostnaden blev 40000.  Nu har jag en snart 20 år gammal panna som börjat droppa vatten.  Med en offert hade jag (då, 2004) kommit undan med    50 000 och haft en tio år yngre panna.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #32 skrivet: 06 mar-18 kl 10:28 »
Finns fina system som folk säljer för att de satt in bergvärme. Och billigt.

Att fixa in en panna med tankar, rördragning, element och expansionskärl är ju kul och inte speciellt svårt. Men det tar sin tid och så är du fast i eldningsträsket ;D Väg in allt, och räkna på 20 år. Jämför tidsåtgång, sotarkostnader mm. Att elda är en livsstil, ungefär som att ha djur. Kopplar du in en solfångare påminner det ännu mer om att ha betesdjur, det blir bekvämare på sommarhalvåret.

Så sant. Misstänker att de tankarna jag går i kanske inte är de mest lönsamma på sikt eller de bästa eller för den delen de mest effektiva. Men med. Strängar budget så får man kompromissa. Verkar ju super med bergvärme osv men just nu finns det inte ekonomi till det. Alternativet är luftpump men har svårt att tro att jag kommer få tillräcklig fördelning med en pump, så då får det bli två pumpar och då skenar priset iväg. Tänker att det blir kostsamt i drift oxå plus att jag då måste elvärmd vv-beredare.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #33 skrivet: 06 mar-18 kl 11:10 »
Jag hade tänkt mej att mitt pelletssystem skulle kosta 20 000kr (2004). Panna, brännare mm kostade mej bara 7000kr, men installationen plus tillkommande delar kom att kosta 20000. totala kostnaden blev 40000.  Nu har jag en snart 20 år gammal panna som börjat droppa vatten.  Med en offert hade jag (då, 2004) kommit undan med    50 000 och haft en tio år yngre panna.

Ja då förstår jag. Kanske naivt att tro att det är en bra affär för min del då.  Då gick alltså installation+extra material på 33k för dig och då gjorde du stor del själv?
Hur som verkar ny installation med ny panna gå på det dubbla jämfört med begagnad panna från säg 2011.
Men vad tycker ni man skulle ha för panna, effekt, storlek på tankar osv. Som sagt, 130 kvm, 5 pers som duschar glatt och lagar mat och diskar massor med. Dragiga golv och dåligt isolerat. 😬

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur värma längan?
« Svar #34 skrivet: 06 mar-18 kl 12:52 »
Varför inte sätta in en vedspis och häng en datafläkt eller nått i dörröppningarna, för att få ut värmen ur köket till något annat rum till att börja med.
Billigare kan det knappast bli och då kan ni laga mat med och samtidigt få lite tid att fundera på vad ni vill komplettera med senare och under tiden fixar ni allt annat ni skulle.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #35 skrivet: 06 mar-18 kl 14:15 »
Varför inte sätta in en vedspis och häng en datafläkt eller nått i dörröppningarna, för att få ut värmen ur köket till något annat rum till att börja med.
Billigare kan det knappast bli och då kan ni laga mat med och samtidigt få lite tid att fundera på vad ni vill komplettera med senare och under tiden fixar ni allt annat ni skulle.

Det är på g!
Ska glidgjuta murstocken och se om jag kam få liv i den emaljerade spisen som står där. Målet är på sikt att ha en buppvärmning för hus och vatten som inte kostar så mycket i månaden. Tänker därför att elda upp värme och vatten är det bästa med min budget.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur värma längan?
« Svar #36 skrivet: 06 mar-18 kl 14:26 »
Det är på g!
Ska glidgjuta murstocken och se om jag kam få liv i den emaljerade spisen som står där. Målet är på sikt att ha en buppvärmning för hus och vatten som inte kostar så mycket i månaden. Tänker därför att elda upp värme och vatten är det bästa med min budget.

Då så, du klarar dig nog bra med den ett tag medan du fixar resten på huset.

Här uppe har det flyttat in en snubbe neri skogen och han eldar bara med vedspisen och här är det kallare och längre vinter än nere hos dig

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #37 skrivet: 06 mar-18 kl 15:41 »
Jag tycker du ska skaffa dej en IR-termometer! Den kan du använda nu när det är kallt och se var du har dom största värmeläckorna så att du kan åtgärda dom.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #38 skrivet: 06 mar-18 kl 17:12 »
Om du vill elda i köket så skaffa en begagnad kökspanna (Lohberger eller Wamsler) och koppla den mot en tank med beredare i. Sedan installerar du bara ett par stora element till att börja med, och kopplar vidare vartefter pengar och ork finns. Då hamnar du under 30 000 kr och får med duscharna i vedsvängen.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #39 skrivet: 06 mar-18 kl 18:55 »
Riktigt fina idéer ni kommer med! Nu känner jag mig hoppfull, upplyft och full av kampanda! Tack och bock!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Garaban

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser