Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en mjölksyrningstråd.  (läst 1530 gånger)

Mourningwood

  • Inlägg: 24
  • Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
Ännu en mjölksyrningstråd.
« skrivet: 22 mar-17 kl 11:58 »
Hej.

Jag satte för några veckor sedan ett par burkar syrad rödkål, en del med morot inblandat, med jättebra resultat.

Jag tänkte att jag skulle avancera och satte ytterligare -
2 x 1.8l rödkål med äpple
2 x 0.5 blandad grönsakssalsa
med flera.
Burkarna med rödkål/äpple är identiska i mängd kål/äpple, båda har stått bredvid varandra alltså samma temp, ljus med mera men den ena burken luktar ändå lite funkigt, nästan lite vin. Båda burkarna puttrade så mycket att jag ett tag var orolig att de skulle sprängas (jag förstår att det har med äpplena sockerhalt att göra). Båda burkarna smakar bra, den ena lite som den luktar dock.

De två salsorna (tomat, stjälkselleri, vitlök, rödlök, broccoli, paprika, kryddor) puttrade på rätt rejält och har nu efter 4 dygn slutat puttra helt. Är detta vanligt? Jag läste någonstans att de är redo för kylen då gaser slutat utvecklas.

Jag är medveten om att där finns många trådar i ämnet och att Google är min vän, men jag hoppas på många svar ändå.

-J
« Senast ändrad: 23 mar-17 kl 11:31 av Mourningwood »
in vino veritas

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ännu en mjölksyrningstråd.
« Svar #1 skrivet: 22 mar-17 kl 13:22 »
När jag har syrat har jag låtit det stå framme i rumsvärme i 10 dagar. Jag har bara haft locken lätt åtdragna. Jag har varit noga med att dom är övertäckta, så dom haft det mörkt. Sen har det varit nödvändigt att slå på vatten ett par gånger för att inget ska komma över ytan och bli dåligt. Efter dom 10 dagarna har jag satt dom i kylskåp. Det brukar bli bra resultat.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Frida Hagman, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser