Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket av varje ingrediens  (läst 5754 gånger)

Skånebo

  • Inlägg: 8
    • Skåne
Hur mycket av varje ingrediens
« skrivet: 19 aug-16 kl 09:29 »
Har hittat en bonde som säljer egenodlade fröer här i Skåne. Han har havre, vete, korn, majs, nakenhavre, gula ärtor, linfrö och raps. Tänkte blanda eget hönsfoder av detta och har tre frågor:
- Är alla fröer lämpliga för höns eller ska jag utesluta något?
- I vilka proportioner ska jag blanda?
- Behöver jag även ge dom något annat för att få det komplett?

De får en del matrester och har fri tillgång till utevistelse i trädgården. Men de är inte jätteförtjusta i matrester och det är inte alla dagar som de väljer att gå ut så detta foder kommer att vara en betydande del av deras totala intag. De får grus samt snäckskal

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #1 skrivet: 19 aug-16 kl 13:36 »
Det som huvudsakligen är av intresse är Vete, korn, majs, och gula ärtor.
Allt annat är egentligen ointressant och Linfrö är inte heller bra i större mängd.
Havre kan också vara intressant om du kan krossa det innan du ger dem det, annars hade jag ratat det, raps ska även kunna få äggen att smaka konstigt.

Men jag hade blandat korn och vete 50/50 (och krossat det, men helt går bra) och sen gett majs och ärtor som extra  varannan eller var tredje dag, på vintern så kan du öka andelen ärtor och majs och även köpa solrosfrön.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #2 skrivet: 19 aug-16 kl 16:22 »
Kokt potatis och ogräsrens är också bra foder.
kretslopp

Skånebo

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #3 skrivet: 20 aug-16 kl 07:27 »
Har inte möjlighet att krossa havren. Men hel nakenhavre kan det gå lika bra som krossad havre?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #4 skrivet: 20 aug-16 kl 07:53 »
Mina höns har ätit hel havre i åratal, det går utmärkt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #5 skrivet: 20 aug-16 kl 08:44 »
Vi krossar heller inget. Mannkan blanda precis som man vill. Jag har 1/3 värpfoder och 2/3 spannmål på vintern, ibland 50/50. Allt fungerar, men man måste se till att hönsen får vitaminer och mineraler.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #6 skrivet: 20 aug-16 kl 14:28 »
Självklart äter dem hel havre, det är inga problem, det som är begränsande med havre är att skalfraktionen är så hög och att mycket energi går åt för att deras magar ska processa skalen för att slutligen komma åt den nyttiga kärnan.

Vill man vara ekonomisk så krossar man havren, annars hade jag mer eller mindre låtit bli den, havren är nyttig i sig, men inte förens dom lyckas komma åt kärnan, hel havre är mer bukfylla vad det är ett bra foder.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Hur mycket av varje ingrediens
« Svar #7 skrivet: 14 okt-16 kl 12:05 »
Krossar man havret får man göra det inför varje mål annars försvinner stora delar av näringsinehållet.
En bättre väg att grodda alla frön som hönsen skall äta.

Blötlägg i 12 - 24 timmar för att sedan hälla av allt vatten och duscha fröerna 2 - 3 gånger om dagen i typ 3 dagar.

Istället för att hönan bara kan ta tillvara på 20 % av näringen från fröerna är vi nu uppe i 80% och energin till att krossa fröerna har redan fröer tagit hand om, du har även ökat alla vitaminer och proteiner men minskat kh något.

Ett mycket bättre foder alternativ istället för att förstöra foder genom att krossa.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 4 användare
Bustera, Tur-Johan, Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser