Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tömmer frysen  (läst 10743 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Tömmer frysen
« skrivet: 07 aug-16 kl 12:27 »
Det blev dags att plocka ur frysen i dag. Det fanns mer än väntat där. Jag visste att det fanns 8 kg rabarber och något kilo röda vinbär. Mina förhoppningar var att det skulle finnas 3,5 kg. Jag hade planerat att göra 20 l rabarbervin och 10 l rödvinbärsvin.
Inventeringen gav 8 kg rabarber, 9,5 kg röda vinbär, 3,5 kg svarta vinbär, några hg blåbär och 3 kg lingon. Och infryst saft från röda och svarta vinbär plus saft från blandat svarta och röda vinbär.
Det blev till att planera om lite då. Nu står rabarbern, 7 kg röda vinbär och svarta vinbären och tinar upp. Resten stoppade vi tillbaka igen, men det blev förhoppningsvis plats för årets bärskörd.

Nu ser planeringen ut så här:
20 l rabarbervin
20 l rödvinbärsvin
10 l svartvinbärsvin
Resten får väl bli sylt, saft och gelé då.
Jag ska försöka komma ihåg att berätta hur det går. Med tanke på att jag är ganska disträ får ni troligtvis påminna mig med jämna mellanrum.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #1 skrivet: 08 aug-16 kl 12:04 »
Nu har jag kommit en bit på väg.

Rödvinbär:
Tog fram en stor kastrull och tömde i 10 l vatten. Under tiden det kokar upp mosar jag bären hjälpligt i en mindre hink. Ungefär ett kilo i taget och tömmer över i jäshinken efter hand. Efter mosandet finns det ca 6,5 liter bärmos. Observera att jag nu bytt från viktenhet till mängdenhet.
Så tömmer jag i allt kokhett vatten till bärmoset och rör om. Syftet med hetvattnet är att ta död på eventuella organismer som inte ska vara med i jäsprocessen.
Samtidigt som jag mosade bären försökte jag plocka ur blad och stjälkar. En del var dåligt rensade tyckte jag. Det är inte hela världen om det är lite stjälkar med i röran.
Nu ska det här stå och svalna. Om det blir i kväll eller i morgon förmiddag jag fortsätter får vi se.

Svartvinbär:
Samma förfarande här förutom att mängderna är halverade. Alltså fem liter vatten till 3,5 kg bär.

Nu har jag då ca 16 liter rödvinbärsmust och nästan 9 liter av svarta vinbären. När allt svalnat värmer jag 4,5 liter vatten som jag löser upp 4 kg strösocker i. Detta blandas i röda vinbären.
Och 2, 5 liter uppvärmt vatten och löser upp 1,5 kg socker.

Rabarbern har jag inte hunnit med ännu, men det blir ett liknande förfarande. Mer om det senare.
Jag siktar på en alkoholhalt på ca 15 % på rabarbervinet och rödvinbärvinet. Svartvinbärsvinet tänkte jag lite svagare. 12 -13 % vill jag ha det. Nu har jag inte räknat något på sockermängd utan använder mig av uppskattningar av mängderna. I morgon hoppas jag kunna redovisa hur söta musterna blir.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tömmer frysen
« Svar #2 skrivet: 08 aug-16 kl 12:57 »
Det godaste vin jag någonsin gjort, gjorde jag på rester från frysen. Det var jordgubbar, flädersaft och lite andra bär + vinjäst. Tyvärr skrev jag inte upp receptet.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #3 skrivet: 08 aug-16 kl 17:36 »
Då är rabarbervinet också på gång. Rabarbern som var hackade i bitar på 5-6 cm innan infrysning hade faktiskt inte tinat upp helt och hållet. Men tillräckligt för att jag skulle fortsätta. Bitarna stöttes sönder en aning innan de hälldes i jäshinken. 10 liter vatten kokades upp och hälldes över rabarbern.
Att kokvatten ska ta ihjäl andra organismer gör inte att man kan strunta i att rengöra hinkar och annat. Allt som vinet kommer i kontakt med ska vara noga rengjort.
Totala volymen är nu nästan 18 liter.
Efter man hällt över kokvatten ska man täcka över med något så inte det kommer in annat och kontaminerar musten. Jag använde helt enkelt locken till jäshinkarna och satte dit jäsröret med en liten skvätt vatten i.
Därefter ska 6 liter vatten värmas och 6 kg socker lösas upp.
Det blir i morgon det.

MissT: använde du något socker när du gjorde ditt vin?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tömmer frysen
« Svar #4 skrivet: 08 aug-16 kl 18:34 »
Kul att du Radar skriver om hur du gör dina viner. Jag har just satt 3 viner och 2 cidrar, men jag gjorde nog på ett annat sätt.
Jag ser fram emot den spännande fortsättningen.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #5 skrivet: 09 aug-16 kl 11:25 »
Ja det finns några olika sätt att göra vin. Den här gången gör jag på detta sätt.
Det vore kul om du vill beskriva hur du gör.

Innan jag fortsätter med mitt vin känner jag att jag måste räkna lite, för att kolla så jag inte skjuter helt på sidan. Eftersom jag inte brytt mig om att lära mig formlerna utantill tar jag fram mitt kalkylark, som får räkna åt mig. Man borde kanske fixa till en lathund för sånt här. Ett tabell med vätska och socker med alkoholhalt.

Ok, då räknar jag på det jag har på gång. Jag räknar på att allt jäser ut till -3 Oechsle.

Rabarbern har väldigt lite egna jäsbara sockerarter, så då blir det enkelt. 20 l must och 6 kg socker blir ungefär 15,21 %. Där fick jag en bra träff.

Bären har en del eget socker, men just nu bortser jag från detta, bara för att få en fingervisning.
Röda vinbär: 20 l must och 4 kg socker blir 10,28 %. Då ska bären alltså innehålla ca 2 kg eget socker för att nå målet. Det får jag kolla upp innan jag fortsätter.
Svarta vinbär: 10 l must och 1, 5 kg socker blir 7,81 %. Om bären innehåller 1 kg eget socker når man 12,75 %.
Mina skott från höften ser, än så länge, ut att ha träffat ganska bra ändå. Nu återstår att hitta hur mycket socker bären innehåller.
Röda vinbär verka innehålla 7,7 g socker per 100 g bär och svarta 8,8 g/100 g.
Då fortsätter vi räkna.
7 kg rödvinbär ska då innehålla 539 g socker.
3,5 kg svartvinbär  308 g socker.
Alltså på tok för lite. Jag måste lägga till mer socker. Till rödvinbär behövs ytterligare 1461 g. Jag avrundar till 1,4 kg. Till svartvinbär behövs 692 g.
Inga bra träffar visade det sig till slut. Jag får hel enkelt ändra lite i just dessa recept om jag vill behålla de uppsatta målen på alkoholhalt.

Nu när det stått och saftat sig i hinkarna är det dags att bestämma sig för när man vill sila bort fruktmassan. Jag tror att man kan utvinna en aning mer smak om man väntar. Därför får allt jäsa några dagar innan jag gör detta.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #6 skrivet: 09 aug-16 kl 14:12 »
Då är det dags för nästa steg.
I rabarbermusten tillsatte jag 20 g vinkrita och ca 14 g jästnäring.
I rödvinbärs musten 10 g vinkrita, 2 tsk pectolas enzym och ca 14 g jästnäring.
I svartvinbärsmusten 1 tsk pectolas enzym och ca 7 g jästnäring.

När jag köpte ingredienserna handlade jag för den mängd jag ursprungligen hade räknat med. Vilket innebär att jag egentligen inte har tillräckligt av vissa varor. Men jag delade upp dem på ett ungefär. Tidigare när jag gjort vinbärsvin har jag tyckt att det blivit väl syrligt. Därför blev det lite vinkrita där också.
Sen gick det väl lite för fort. Jag tömde även i jästen. Det borde jag ha väntat med tills jag hällt i sockerlagen. Eftersom jag inte alls räknat med några svarta vinbär köpte jag ingen jäst för det. Nu hade jag en gammal påse Bourgogne-jäst. Vi får hoppas att den fortfarande lever. Raberbern och rödvinbären fick en påse var av Sherry-jäst. Jag brukar använda mig av torrjäst. Det har hittills fungerat bra för mig.

När jag räknade med mängden vatten att lösa upp sockret i tänkte jag inte på att upplöst socker upptar en volym på 0,62 liter/kg. Det innebär att för att vinmängderna ska bli någorlunda rätt i slutändan måste jag minska mängden vatten med motsvarande volym.
För att jästen inte skulle få sockerchock och dö tar jag bara hälften socker nu.
För rabarbern värmer jag upp 2 l vatten och löser upp 3 kg socker och tömmer i rätt jäshink. Jag måste säga att jag hade en del tvivel på att det skulle gå lösa så mycket socker i den mängden, men det var inga som helst problem.
Till svarta vinbär löser jag upp 1.1 kg i 1 l hetvatten.
Och till röda vinbär 2,7 kg i 2,2 l vatten.
Jag ser nu att jag gjort några små räknefel med det här. Men det kommer att lösa sig i slutändan ändå. Jag får helt enkelt lösa socker i uppvärmd vinmust när det är dags för resten av sockret.
Nu är det bara vänta på att det ska börja bubbla i jäsrören.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tömmer frysen
« Svar #7 skrivet: 09 aug-16 kl 17:29 »
MissT: använde du något socker när du gjorde ditt vin?
[/quote]

Nej jag använde inget socker. Nu när jag tänker efter, så var det mest väldigt söt saft jag hade i som jag spädde bara lite grand, inte så mycket bär. Var rädd för att jäsningen inte skulle komma igång för att det var för sött. Men det blev en explosionsartad jäsning och vinet blev ett starkt gott dessertvin.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #8 skrivet: 09 aug-16 kl 19:12 »
En liten kort rapport. Alla tre jäsningarna är i gång och bubblar.

När jag pysslat med det här har jag börjat komma ihåg vad flaskorna med saft är för något. Det är helt enkelt osötad saft som vi gjorde från bär vi fick från grannen när deras frys gick sönder.
Då får det bli en sats med blandat svarta och röda vinbärsvin.
Det blir lite enklare att räkna på, eftersom det bara är flytande varor. Bara att bestämma hur starkt man vill göra, mäta hur sött det är och räkna ut hur mycket socker som behövs. Mängden vatten får jag förstås fundera på.
Det blir inte förrän nästa vecka jag sätter igång med det. Kanske i samband med att jag silar bort fruktmassorna på det som redan är i gång.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #9 skrivet: 15 aug-16 kl 19:20 »
Så är det dags att separera bärmassan från musten.
Eftersom svarta vinbären verkar ha jäst ut det socker som fanns började jag med det. Som vanligt desinficeras allt som kan komma i kontakt med vinmusten. En jäshink placerades på golvet och ett durkslag lades över öppningen. Sedan hälldes allting genom durkslaget. Det fylldes med råge av bärmassan. När saften har runnit av pressas resterande saft ur massan. Det gjorde jag med väl rengjorda händer. Man får en härlig färg på händerna av det. Den urpressade massan slängde jag i en annan hink för vidare transport till koposten.
Ganska exakt åtta liter must fick jag till. En del binds i bärmassan och det går att pressa ur mer. Sedan löser jag upp 1,1 kg socker i en liter vatten och häller i. Då har jag ca 9,5 liter.
Mer än så hann jag inte med idag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Tömmer frysen
« Svar #10 skrivet: 17 aug-16 kl 00:44 »
Det här med hur mycket vatten det behövs för att lösa upp en viss mängd socker har jag aldrig tagit reda på. Jag har bara haft sockret i en skål och hällt på lite vatten i taget och rört om, det blir så lite vatten att jag inte tycker att det påverkar så mycket.
Kunskapen är en lätt börda

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #11 skrivet: 21 aug-16 kl 20:43 »
Både rabarbervinet och rödvinbärsvinet slutade bubbla för ett par dar sedan. Men jag har inte haft tid att fortsätta förrän i dag. Och det är bara rabarbern jag hinner med nu. Jag har börjat jobba igen efter drygt ett års uppehåll, och det stjäl tid från mina andra göromål.
Durkslaget fick komma till användning igen. Men eftersom det är en mycket större jäshink den här gången skulle durkslaget inte gå hänga på kanterna utan en pinne på ena sidan som ett av handtagen hänger på. Durkslaget är ett ganska stort i rostfritt. Större än de vanliga i plast.
Hällde över must och rabarber och pressade ur det mesta av musten. Det fick jag göra i två omgångar eftersom allt inte fick plats i durkslaget.
Sedan kokade jag upp två liter vatten och löste upp tre kg socker. Det fick stå och svalna någon timme innan jag hällde det  i musten och skakade om allt. Och naturligtvis lock och jäsrör på. Volymen är nu på ca 20,5 liter.

Svarvinbärsvinet bubblar på i en stadig takt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #12 skrivet: 24 aug-16 kl 20:10 »
Äntligen blev det dags för att pressa ur de röda vinbären. Samma förfarande som tidigare med durkslag och urpressning. När man pressar ur bären gäller det att hålla koll på durkslaget. Det kan råka ramla ner i musten annars. Då skvätter det ganska bra. Det är något jag upptäckt i dag. Några bär hamnade i jäshinken. Det är inget som gör något.
Det var här jag tidigare hade gjort en liten felberäkning. Jag glömde räkna hur mycket vatten jag skulle använda för att lösa upp sockret för den här givan. I stället öste jag upp två liter must och värmde upp. Löste upp 2,7 kg socker i detta. När det svalnat en stund hällde jag ner det i jäshinken. Då hade jag ca 18,5 liter. Kanske jag inte räknat fel ändå. Jag tömde i 2 liter vatten till en total mängd av 20,5 l.

Svartvinbärsvinet verkar som det börjar komma in i slutfasen av jäsningen. Det får ändå stå tills de andra vinerna har jäst ut.

Flaskorna med fryst bärsaft vi hittade i frysen får allt ligga kvar ett tag till. Mina stora jäshinkar är fortfarande upptagna med tidigare projekt. Och en hink måste jag hela tiden ha ledig för att kunna tappa över till vid olika moment. Om någon vecka ska jag kunna sätta igång.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #13 skrivet: 07 sep-16 kl 14:26 »
Svarta vinbär och rabarber har jäst ut. Röda vinbär bör ha jäst färdigt i slutet på veckan. Jag har inte kontrollerat något med jäsmätaren än men litar på att allt följer beräkningarna.

Den frysta saften är nu startad.
Röda vinbär, svarta vinbär och blandat röda och svarta. Det tog närmare två dygn att tina upp saften. Jag började egentligen redan i fredags med att tömma all saft i en jäshink. Det blev totalt 8,5 liter. Eftersom det dels hade stått några dygn i tinat tillstånd och dels för att jag inte kom ihåg hur vi egentligen gjorde med saften ville jag gardera mig mot oönskade mikrober i saften. Därför svavlade jag saften.
När man pratar om att svavla must av olika slag är det inte, (som man kan förledas att tro,) svavel man använder. Det är vinsvavla som ska användas. Jag tog ca 2,5 g och blandade direkt i saften. Det räcker att låta det stå något dygn, men nu blev det att det stod ända tills i går, tisdag. Det har hela tiden stått med lock och jäsrör med vatten, så inget har kunnat komma in.
Jag blandade ut med lika mycket vatten till 17 liter och mätte hur sött det var. Då hade jag ett värde på ca 30 Oe. Jag tänkte mig ett vin på någonstans 11-12 % och tog fram mitt beräkningsdokument. Jag höftade till med att det skulle bli ungefär 20 l totalt tillsammans med socker och hetvatten. Fick då fram att 3 kg socker skulle bli lämpligt. Det löste jag då upp i sisådär 1,5 - 1,8 l kokat  vatten och tömde i. Totala mängden kom då upp i ca 20,7 l med 82-83 Oe. Räknar man med att det jäser ut till -3 Oe ska detta vin bli mellan 11 och 11,5 %. Slutligen tömde jag i en påse torrjäst av typen "Bourgogne" och skakade om allt. Och naturligtvis lock och jäsrör.
Jag använder värdet -3 när jag uppskattar att mina vin jäst färdigt. Detta eftersom man av olika orsaker aldrig riktigt säkert vet hur lågt det jäser. Det kan hamna på -6 lika gärna som +3, eller något annat värde. Oftast är det jästtyp och mängden socker som avgör detta.
Jästnäring hade jag glömt skaffa till det här projektet. Oftast fixar det sig ändå, det brukar bara jäsa långsammare. Jag har inte beslutat mig för om jag ska använda vinkrita till den här satsen. Det finns något gram tannin hemma, det ska jag nog tillsätta.
I dag, onsdag har det börjat bubbla lite i jäsröret.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #14 skrivet: 12 sep-16 kl 11:27 »
Röda vinbär har inte riktigt jäst ut ännu. Allt får stå ungefär en vecka till innan jag gör något mer.

Blandsaften jäser på som det ska.
Men ni har ju glömt att påminna mig om att det ska vara med pectolas enzym ;)
Nåväl jag hade en påse hemma med lämplig mängd för det här. Och som jag nämnde i förra inlägget, lite tannin. Dessa ingredienser tillsatte jag i morse, och skakade om allt. Att jag skakade gjorde naturligtvis att det bildades mycket skum. Skummet steg upp i jäsröret och orsakade att det svämmade över. Man bör försöka komma ihåg att plocka av jäsröret och täcka för hålet med tummen när man skakar om en jäsning.

Att det händer en del små misstag i det här projektet är egentligen bara bra. Det gör att andra, som försöker sig på att göra vin, kanske tänker efter innan, på att ha allt förberett när man börjar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tömmer frysen
« Svar #15 skrivet: 12 sep-16 kl 18:54 »
En inspirerande tråd, även för mig som hållit på med bryggning några år. Nu blev jag inspirerad till att lära mig mer om Oechslevikten. Den har jag använt ibland för att räkna ut hur mycket socker jag skall tillsätta, men det finns fler möjligheter.

Fyra viner är på gång plus en vinbärscider. Jag brukar använda ganska lite jästnärsalt och mina viner får jäsa länge innan de är färdiga. Finns det ett samband mellan mängden jästnärsalt och jästiden?

Ute mognar äpplena och jag funderar över om jag skall brygga något av dem. Det finns en färdig cider i källaren och den blev väldigt god. (Om den nu skall kallas cider när en tredjedel av frukten är vinbär.) Så här gjorde jag:

Mitt i vintern, i januari, tog jag fram frukten ur frysen:
4,6 kg äppelmust (söta Maglemer, från en saftcentrifug.) Den fick en extra silning genom en duk. Sedan tillsatte jag ½ gram vinsvavel och ½ gram torr pektolas. Täckte över med plast och snodd.
1,5 kg röda vinbär, som jag kokade i en Saft-maja. Lade det ur-ångade grumset  i en hink och  rörde ner 2½ liter kallt vatten. Ställde ut för svalning. Obs Själva saften ställde jag undan så länge.
En förkultur med torr ciderjäst (Mangrove), en näve vinbär och lite vatten, kom snabbt i jäsning.

Nästa morgon, när allt svalnat, blandade jag ihop allt och tillsatte dessutom 1 gr Wyeast jästnärsalt och 5 ml Flytande pektolas.
(Den där saften från Saftmajan hamnade i kylskåpet istället)
Efter 2 dagars jäsning hällde jag allt genom i vanlig sil ner i en 10-liters damejeanne. Tog fram saften ur kylskåpet och hällde i den också. Dags för beräkningar: Här hade jag 17º Oechsle och jag ville ha 55º. Det fattades 38º. Sockermängd 38.10.2,7gram = 1100 gram socker.
Det blev 3 sockerlagar med några dagars mellanrum. Tillsatte även mera vatten.

Efter några veckor var det färdigjäst. Smakade surt och torrt. Kokade en liten lag med 80 gram socker. I den heta lagen löste jag 20 sötningstabletter. När den svalnat hamnade den i en tom och ren damejeanne. Omtappning, omrörning och slutligen Buteljering! I glasflaskor med kapsyl. Fyllde även en lite plastflaska med skruvkork. Raskt iväg till källaren.

Sen gick jag till källaren lite då och då och nöp i lilla plastflaskan. Efter nästan 5 månader var plastflaskan så spänd att det inte gick att nypa i den längre. Nu fanns det kolsyra -. cidern var färdig.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Tömmer frysen
« Svar #16 skrivet: 12 sep-16 kl 22:26 »
Glömde en detalj: Vid den sista omtappningen före buteljeringen fick en liten slurk av bottensatsen följa med. Detta för att det skulle finnas ett par jästceller i varje flaska.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #17 skrivet: 12 dec-16 kl 14:52 »
Det här projektet är inte bortglömt. Jag har helt enkelt bara låtit allt stå, som ett led i mognadsprocessen.
Allt har naturligtvis jäst ut ordentligt på den här tiden. Röda vinbär tog lite extra tid på sig och blandade vinbär blev faktiskt färdigt ungefär samtidigt som de röda.
Förhoppningsvis hinner jag tappa om alla fyra i dag.

Röda vinbär hade jäst ut till -9 på skalan. Jag brukar använda formeln (OG-FG)/7,5 för att få den ungefärliga alkoholhalten. Det finns andra formler som går använda. Ingen av alla formler ger ett exakt värde, men för hobbybruk duger de gott. Eftersom jag bara hade räknat fram hur sött det skulle vara vet jag egentligen inte OG. Jag får nöja mig med att det blivit nästan en % starkare än vad jag siktade på.
När jag tappat över till ny hink blir det en sörja av bottensats kvar. I den nya hinken har jag nu nästan exakt 20 liter. Alltså ca 0,5 l bottensats kvar.
All utrustning ska som vanligt rengöras ordentligt innan det kommer till användning.
När jag tappar om och vid buteljering använder jag en s.k. pumphävert. En mycket lättanvänd apparat som kan rekommenderas.
I samband med omtappningen provsmakar jag en slurk. Det behöver eftersötas, men det var inte alls så syrligt som jag hade väntat mig.
Sedan en förpackning jäs-stopp. Och på med locket och jäsrör. Den som har mer bråttom tillsätter klarningsmedel efter några dygn. Det här vinet har klarnat ganska bra under den här tiden och kommer att stå några månader till före buteljering, så jag bryr mig inte om klarnings medel.
När det ska stå en längre tid måste man hålla koll på att det hela tiden finns vatten i jäsröret. Då ska det inte kunna komma in några oönskade partiklar eller att vinet syresätts. Om man sätter på korken som brukar följa med jäsröret minskar avdunstningen och man behöver inte hålla lika noggrann koll på att vattennivån är bra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #18 skrivet: 12 dec-16 kl 15:19 »
Blandade vinbär:
När jag tappat över röda vinbär har jag då alltså en ny hink ledig. Den och all annan utrustning ska som vanligt rengöras. Man kan tycka att man inte behöver vara lika noga, när man har gjort det ganska nyligt. Men varför chansa? Om man tar för vana att alltid vara lika noga minskar man risken att man glömmer något och kanske råkar släppa in något som infekterar vinet.
När man tappar om med hävertprincipen gäller att det kärl man tappar från står med botten på en högre nivå än mynningen på det kärl man fyller. Så pumpar man ett par tag på häverten så börjar det rinna över till det nya kärlet. Men man måste hålla koll på slangen. Om den sliter sig får man skura. Vis av egen erfarenhet säger jag detta.

Det här vinet jäste ut till -5. Den här jästen brukar hamna ungefär på det värdet.
Här hade jag ett uppmätt OG på 82-83. Då kan vi räkna (82,5-(-5) / 7,5 = 11,66. Om man backar lite och tittar på målet som var 11-12% blev det helt perfekt. Man kan nog räkna med att även de övriga målen träffar rätt så bra.
Även detta vin har klarnat ganska bra, så jag nöjer mig med jässtopp och ställer undan med lock och jäsrör.
Det blev något mer bottensats. Troligen var det mer frön och skalrester i den här satsen. I den nya hinken har jag nu nästan 19 l.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #19 skrivet: 12 dec-16 kl 16:57 »
Jag glömde nämna att jag tyckte de blandade vinbären smakade lite mer syrligt.

Rabarber:
Först samma rengöring som vanligt.
Jäste ut till -9. Både det här och röda vinbär använde jag sherryjäst. Det verkar som den jäser ner till -9 så länge man inte öser på med en massa socker. Jag har tidigare noterat samma värde med den jästen.
Det blev inte så mycket bottensats och jag har 20 l i nya hinken. Ganska bra klarnat även detta så bara jässtopp.
Smaken blev bra och behöver nog inte eftersötas så mycket. Det jag läst om rabarbervin så ska det inte behöva lagras något efter jäsning, men det kommer nog att stå lika länge som de övriga.

Min hävert har en ganska lång slang, så jag har börjat lägga den i en slinga runt ungefär halva nedre hinken. Sen upp i en slinga och ner i hinken. Slingan låser jag hjälpligt med hjälp av handtaget på hinken. Slangens ände fäster jag i en klämma gjord just för detta. Klämman nyper fast i kanten på hinken och slangen fästs i ett urtag på klämman. Slangen vill gärna krypa loss från klämman, därför lägger jag på locket löst mot slangen och låter den första slingen stödja mot locket.
Det har hittills fungerat bra de senaste gångerna och jag har inte behövt skura golvet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser