Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LimJans nybörjarfrågor  (läst 10651 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
LimJans nybörjarfrågor
« skrivet: 21 mar-16 kl 09:18 »
Hej!

Jag hade turen att få ett växthus när jag fyllde år!  :D Ett sånt här http://outl1.se/vaxthus-kanalplast-12m2

Nu kommer jag att ha tio tusen dumma frågor så här i början, så jag tänkte att jag startar en egen tråd där jag bara kan fylla på med frågor allt eftersom, och jag kommer stå i evig tacksamhetsskuld till den som är vänlig nog att komma med kloka svar, tips och förslag.

Första frågan: Hur ska växthuset förankras? På bilden står det ju bara löst på gräsmattan,men så kan man ju inte ha det? Visst ska sockeln grävas ner så det inte blir en sån där tröskel vid dörren? Det står att det ingår förankringsjärn som man kan gjuta fast om man så önskar, det önskar man väl? Då ska man gräva för papprör och hälla i .... cement? Betong? Nåt annat?  ???

Ja, ni inser ju själva att här kommer det komma många knasiga frågor allt eftersom. Växthuset ska ju inredas sen också.  ;)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 21 mar-16 kl 09:32 »
Det där med att gjuta med betong tror jag på. Köper du säckar som är färdigblandade, så fattas bara vatten. Om du gör en ganska lös välling så slipper du vibrera för att få bort luftbubblorna. Du behöver också ankra fast hörnstolparna i sargen och med  betonggjutning. Undvik att ställa det blåsutsatt. Jag känner till alldeles för många sönder och bortblåsta växthus.
kretslopp

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: 21 mar-16 kl 10:04 »
Det där med att gjuta med betong tror jag på. Köper du säckar som är färdigblandade, så fattas bara vatten. Om du gör en ganska lös välling så slipper du vibrera för att få bort luftbubblorna. Du behöver också ankra fast hörnstolparna i sargen och med  betonggjutning. Undvik att ställa det blåsutsatt. Jag känner till alldeles för många sönder och bortblåsta växthus.

Det där begrep jag inte :/

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: 21 mar-16 kl 10:13 »
Helt enkelt fästa växthusets hörn i grunden, så det inte kan blåsa bort. Antingen kan man gjuta fast något fäste på en gång, eller borra med slagborr efteråt och skruva något i betongen. Det är enklare att göra efteråt, så slipper man mäta så när man gör grunden.

Vill man inte gjuta av betong kan man leta upp fyra rejäla stenar och gräva ner så de sticker upp lika högt. Sedan ställer man hörnen på de, och fäster. Sedan bör man nog palla upp mitt på långsidorna för att ge lite stöd, men resten räcker om det bara är tätt. Stapla småsten eller vad du vill. Ett mera alternativt alternativ, nästan gratis.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: 21 mar-16 kl 10:20 »
Helt enkelt fästa växthusets hörn i grunden, så det inte kan blåsa bort. Antingen kan man gjuta fast något fäste på en gång, eller borra med slagborr efteråt och skruva något i betongen. Det är enklare att göra efteråt, så slipper man mäta så när man gör grunden.

Vill man inte gjuta av betong kan man leta upp fyra rejäla stenar och gräva ner så de sticker upp lika högt. Sedan ställer man hörnen på de, och fäster. Sedan bör man nog palla upp mitt på långsidorna för att ge lite stöd, men resten räcker om det bara är tätt. Stapla småsten eller vad du vill. Ett mera alternativt alternativ, nästan gratis.

Vi hade tänkt gjuta fast de medföljande förankingsjärnen i papprör med betong, räcker inte det? Jag antar att det är ett i varje hörn? Eller kan det vara ett extra längs varje långsida också?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: 21 mar-16 kl 10:31 »
Jo, ett papprör med betong i varje hörn är ett utmärkt sätt. Om det behövs något mitt på långsidorna beror på hur styv konstruktionen är, men det räcker ju att profilen ligger på något. Om växthuset står på gräsmattan räcker det det utan problem.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #6 skrivet: 21 mar-16 kl 10:38 »
Jo, ett papprör med betong i varje hörn är ett utmärkt sätt. Om det behövs något mitt på långsidorna beror på hur styv konstruktionen är, men det räcker ju att profilen ligger på något. Om växthuset står på gräsmattan räcker det det utan problem.

Dåså. Men nog ska själva sockeln ner i backen också? Annars blir det ju värsta tröskeln in?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #7 skrivet: 21 mar-16 kl 10:44 »
Sockeln, menar du betongrören? Ja, de bör grävas ner. Lagom nivå är väl samma som man skulle fått om växthuset stod lös direkt på gräsmattan.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #8 skrivet: 21 mar-16 kl 10:47 »
Sockeln, menar du betongrören? Ja, de bör grävas ner. Lagom nivå är väl samma som man skulle fått om växthuset stod lös direkt på gräsmattan.

Nej, jag menar den delen av växthuset som är längst ner. Det som blir som en tröskel vid dörren på bilden.

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #9 skrivet: 21 mar-16 kl 11:15 »
Vi har fäst vårt lilla växthus i reglar som står på plattor. Reglarna fungerar som en sockel. Växthuset är fastskruvat i reglarna. Det står kvar på samma ställe efter 6-7 år. Glasväxthus på 10 kvm.

Det är lite vindskyddat men inte mycket så det har klarat några stormar. Eller inte helt eftersom några glas har blivit utbytta. :)




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #10 skrivet: 21 mar-16 kl 11:19 »
Just ja, för LimJans blir tröskeln hög ;)

Du skall nog inte gräva ned den, då håller den inte så länge.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #11 skrivet: 21 mar-16 kl 11:22 »
Just ja, för LimJans blir tröskeln hög ;)

Du skall nog inte gräva ned den, då håller den inte så länge.

Ja, ska man in med t.ex. en skottkärra så kan det ju inte vara en såndär hög kant tänkte jag, men den ska alltså inte grävas ner?

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #12 skrivet: 21 mar-16 kl 11:29 »
Ja, ska man in med t.ex. en skottkärra så kan det ju inte vara en såndär hög kant tänkte jag, men den ska alltså inte grävas ner?

Aha, vår dörr är inte så bred så det går inte in en skottkärra.

Men det har fungerat att ha skottkärran utanför. Man kan också bygga en ramp för skottkärran om det finns behov.

Det som är viktigt i ett litet växthus är att maximera luftmängden. Så en hög sockel är bra att ha ändå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #13 skrivet: 21 mar-16 kl 11:39 »
Det går ju att lägga plattor så det blir en permanent ramp vid dörren.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #14 skrivet: 21 mar-16 kl 11:48 »
Det går ju att lägga plattor så det blir en permanent ramp vid dörren.

Det gör det ju.  :)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #15 skrivet: 06 apr-16 kl 21:49 »
Nästa fundering: Idag hade jag en kille över som kanske ska gräva åt oss. Det ska alltså grävas en stor ruta, täckas med markduk, fyllas med grus och sen ska både växthus och pallkragar stå i den rutan, är det tänkt.
Han undrade om växthuset skulle ha nå markisoleringsplattor, annars kunde det skjuta? Jag begrep inte vad han menade riktigt.  :-\

Om jag lägger plattor under växthuset, hur får jag då tillgång till jorden? Markduken skär jag ju bara lite hål i precis vid jordbäddarna.

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #16 skrivet: 07 apr-16 kl 08:59 »
Ska du gräva bort all jord och bara ha grus? Inga jordbäddar?


LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #17 skrivet: 07 apr-16 kl 09:19 »
Ska du gräva bort all jord och bara ha grus? Inga jordbäddar?

Jadu, jag vet inte. Vad är bäst?

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #18 skrivet: 07 apr-16 kl 10:06 »
Jadu, jag vet inte. Vad är bäst?

Det beror på vad du ska odla. :)

Vi har jordbäddar i lilla växthuset som finns på bild ovan och blandat grusbädd/plattor och jordbäddar i stora växthuset.

Jordbäddar är bättre till stora växter för rötterna kan gå ner längre. Och de torkar inte ut lika fort som krukor.

Grusbädd/plattor är bra för man kan stuva om hur man vill och flytta sina krukor. Och ha en liten yta med en stol där man kan njuta av solen och värmen även när det blåser kallt ute. Det är guld värt.


Välj grusbädd i hela växthuset. Det är nog enklast så. ;)

Men dina pallkragar vill inte ha grus undertill. Där får han inte gräva bort all jord.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #19 skrivet: 07 apr-16 kl 15:55 »
Det beror på vad du ska odla. :)

Vi har jordbäddar i lilla växthuset som finns på bild ovan och blandat grusbädd/plattor och jordbäddar i stora växthuset.

Jordbäddar är bättre till stora växter för rötterna kan gå ner längre. Och de torkar inte ut lika fort som krukor.

Grusbädd/plattor är bra för man kan stuva om hur man vill och flytta sina krukor. Och ha en liten yta med en stol där man kan njuta av solen och värmen även när det blåser kallt ute. Det är guld värt.


Välj grusbädd i hela växthuset. Det är nog enklast så. ;)

Men dina pallkragar vill inte ha grus undertill. Där får han inte gräva bort all jord.

Hittills har de haft markduk i sig och stått på gräsmattan bara.

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #20 skrivet: 07 apr-16 kl 16:57 »
Hittills har de haft markduk i sig och stått på gräsmattan bara.

Ja, precis. Det är bra. :)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #21 skrivet: 07 apr-16 kl 23:17 »
Usch så jag velar hit och dit, men jag vill ju att det ska bli bra och gärna snyggt och inte jättedyrt så... Ja.

Men såhär då:

Markera en stor ruta på gräsmattan (7 x 6 meter). Trimma ner gräsmattan så mycket det bara går där i och räfsa bort allt löst gräs och försöka jämna till ev. gropar och knölar. Täcka hela rutan med svart markduk och lägga en träram runt rutan och häfta fast markduken under ramen. Ramen är kanske en dm hög.
Ställa dit pallkragarna på önskad plats (den nuvarande markduken i kragarna borttagen? Ja? Nej?) och ställa växthuset på plats + göra så små hål som möjligt i markduken för jordankare/fästen.
Bygga som en stor platsbyggd pallkrage/odlingsbädd inne i växthuset längs ena långsidan (skära upp markduken under den pallkragen? Ja? Nej? Gräva ur grässvålen däri?) och sen fylla upp med jord.
Tippa grus i hela rutan, alltså på all "gång-mark" mellan pallkragarna och runt växthuset + inne i växthuset där det inte är odlingsbädd.

Vad tror ni? Fattar ni vad jag svamlar om? Då får man både odlingsbädd och plats för rejäla krukor i växthuset + att man slipper försöka klippa gräset mellan pallkragarna.

« Senast ändrad: 07 apr-16 kl 23:25 av LimJans »

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #22 skrivet: 08 apr-16 kl 20:40 »
Ja, vad tror ni?  :)

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #23 skrivet: 11 apr-16 kl 14:10 »
Man kan lägga både mycket och arbete på sin växthusgrund:

http://www.odla.nu/inspiration/guide-till-vaxthusbygge

Detta är ett exempel på mycket. För mycket. ;)

Vad är det för mark du ska ha växthuset på? Är det mark som är väldränerad och ligger lite högre än den runt omkring kan det fungera som du skriver. Är det blött eller geggigt på våren/vid regn? Då behövs dränering och gräva ut till frostfritt.

Jag har grävt till frostfritt djup (ca 70 cm under markytan här i Småland) under väggarna i båda mina växthus. Detta för att växthuset inte ska röra sig. På det lilla växthuset bara i hörnen.

Jag tycker du har en bra plan men jag skulle i alla fall gräva stora hål under varje hörn på växthuset och sen fylla med fyllnadsgrus som stampas ordentligt. Och sen högst upp en platta som hörnet på ramen till växthuset ligger på. Dessa fyra ska vara helt i våg.
« Senast ändrad: 11 apr-16 kl 14:33 av Toll »

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #24 skrivet: 11 apr-16 kl 16:22 »
Man kan lägga både mycket och arbete på sin växthusgrund:

http://www.odla.nu/inspiration/guide-till-vaxthusbygge

Detta är ett exempel på mycket. För mycket. ;)

Vad är det för mark du ska ha växthuset på? Är det mark som är väldränerad och ligger lite högre än den runt omkring kan det fungera som du skriver. Är det blött eller geggigt på våren/vid regn? Då behövs dränering och gräva ut till frostfritt.

Jag har grävt till frostfritt djup (ca 70 cm under markytan här i Småland) under väggarna i båda mina växthus. Detta för att växthuset inte ska röra sig. På det lilla växthuset bara i hörnen.

Jag tycker du har en bra plan men jag skulle i alla fall gräva stora hål under varje hörn på växthuset och sen fylla med fyllnadsgrus som stampas ordentligt. Och sen högst upp en platta som hörnet på ramen till växthuset ligger på. Dessa fyra ska vara helt i våg.


Marken är ganska  platt, det är varken högre eller lägre an omgivningen.
Nej, det blir inte blött och geggigt och inga vattenpölar kvar efter regn.

Vi har börjat försöka gräva ur, och det är mycket sten och gammalt krossat tegel och en liten bit av en potta i porslin. Marken är ganska frusen fortfarande, men vi tar lite i taget.

(min fetstil): hur får man fast växthuset i de fastgjutna fästpunkterna om det ska vara en platta under själva hörnet? Ska man ta hål i plattan för fästet?
« Senast ändrad: 11 apr-16 kl 16:52 av LimJans »

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #25 skrivet: 11 apr-16 kl 18:50 »
Först är det plattor. På plattorna ligger en träram. På den sätter man fast växthuset.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #26 skrivet: 11 apr-16 kl 19:13 »
Först är det plattor. På plattorna ligger en träram. På den sätter man fast växthuset.

Okej. Men hur får man fast växthuset i de där grejerna som ska gjutas fast i backen?

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #27 skrivet: 11 apr-16 kl 19:54 »
Åh.  ::)

Nu hade jag glömt vad som skrivits ovan.  :-[

Jag ändrar inte mitt inlägg utan skriver så här i stället:

Jag tycker du har en bra plan men jag skulle i alla fall gräva stora hål under varje hörn på växthuset. Sen fyller med fyllnadsgrus som stampas ordentligt. I detta grus sätter man också papprören för att gjuta fast förankringen. Dessa fyra hörn ska vara helt i våg så sockeln är i våg.

Sockeln ska helst vara ovanpå gruset du lägger ut. Det kommer vara en liten tröskel men det gör inget. Ska man köra många lass med skottkärran så kan man bygga en ramp.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #28 skrivet: 11 apr-16 kl 20:56 »
Och en ram under sockeln? Ska ramen grävas ner?

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #29 skrivet: 12 apr-16 kl 09:12 »
Nej, det ingick ju en ram/sockel i ditt växthus så det behövs inte. Jag trodde det behövdes en ram längst ner.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #30 skrivet: 12 apr-16 kl 09:30 »
Nej, det ingick ju en ram/sockel i ditt växthus så det behövs inte. Jag trodde det behövdes en ram längst ner.

 :)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #31 skrivet: 15 jul-16 kl 09:24 »
Nästa fundering:

Om man ska bygga t.ex. en pallkrage att ha i växthuset, ska det vara tryckimpat trots att det är under tak och "inomhus"? Eller blir det så pass varmt och fuktigt att man ska ha tryckimpat ändå?

andtol

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #32 skrivet: 15 jul-16 kl 09:50 »
Nästa fundering:

Om man ska bygga t.ex. en pallkrage att ha i växthuset, ska det vara tryckimpat trots att det är under tak och "inomhus"? Eller blir det så pass varmt och fuktigt att man ska ha tryckimpat ändå?

Nej, inte tryckt intill det man ska odla. För mycket gifter. Använd vanligt obehandlat trä, ev kan man använda linolja eller matolja och stryka det. Byt ut plankorna allt eftersom i stället. Det är ju inte så många plankor som ska användas... Och det tar tid innan de blir dåliga. :)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #33 skrivet: 28 jul-16 kl 17:02 »
Och om man ska bygga en pallkrage att ha ute då? Kan täcka med en presenning i vinter.

Är det sant, som jag läser här? http://www.odla.nu/fragor-svar/bygga-odlingsbaddar
« Senast ändrad: 28 jul-16 kl 17:59 av LimJans »

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #34 skrivet: 31 jul-16 kl 10:48 »
Åsikt? :)

Gilbert

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #35 skrivet: 31 jul-16 kl 11:05 »
De använder vanligt trä och bygger egna kragar och använder järnvitriol precis som jag. Ett utmärkt sätt att bygga trädgårdsland.

Jag täcker olika beroende på vad det finns i kragen vintertid. Till vitlöken ett lager löv och resten får oftast bara en dubbelvikt vit täckduk. Men jag ser väldigt liten skilnad på täckt och ej täckt.

Alla våra "vanliga" pallkragar står ute vintertid på plats med jord och plantor, typ jordgubbar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #36 skrivet: 31 jul-16 kl 21:07 »
Och om man ska bygga en pallkrage att ha ute då? Kan täcka med en presenning i vinter.

Är det sant, som jag läser här? http://www.odla.nu/fragor-svar/bygga-odlingsbaddar


Jag tycker att du skall använda obehandlat virke. Om du kan hitta andra sortering pga skevhet och sånt så välj gärna lite tjockare. Då behöver du inte ytbehandla då sånt lätt håller i 10-15 år. 30 mm räknar jag att det lätt och ledigt håller 5 år.
Våra bäddar som jag spikat ihop av bakar är på sin femte vinter och ja...  Det syns att dom varit med när man tittar på där virket varit tunnt men det tjocka är fint och med bra hållbarhet.

Vill du tvunget behandla så kan du ta järnvitriol, linolja på utsidan och en mix av bivax och linolja på insidan.
Roslagsmahogny använder grannen i sina sina kryddbäddar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #37 skrivet: 31 jul-16 kl 21:40 »
Tack :)

Gilbert

  • Gäst
SV: LimJans nybörjarfrågor
« Svar #38 skrivet: 31 jul-16 kl 21:45 »
Jag målar bara våra pallkragar utvändigt med allehanda slattar av färg som blir över. Marktäckduken får göra nytta även på sidorna så långt det går.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser