Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När betäcka efter killning?  (läst 2699 gånger)

Maria på Fiskjagården

  • Inlägg: 16
  • Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
När betäcka efter killning?
« skrivet: 24 jul-14 kl 08:38 »
Hallojsan expertpanelen! =)

Jag har en helt fantastisk mamma-get som killade i maj. Allt gick väl och hon har varit (och är) en bra moder och "mjölkproducent".
Nu undrar jag hur tidigt man kan låta betäcka henne igen? Jag vill inte att hon ska fara illa så klart.
Är det för tidigt att släppa in bock till henne i oktober (alltså ca fem månader efter killning) för att få killingar i "bra" tid till våren?
Hur gör man med mjölkningen inför betäckning? Sinlägger man eller hur hanterar man det?
Annat att tänka på...?

Söker och finner och vimsar runt en del...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: När betäcka efter killning?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-14 kl 09:51 »
Höstbetäckning är det normala så det ska gå bra. Jag vill inte att killingar föds under den kallaste perioden så jag har släppt in bocken 1 nov. Inför betäckningen behöver du inte göra något särskilt med mjölkningen. Geten ska vara sinad minst 2 mån före killningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser