Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns eller ankor?!  (läst 7874 gånger)

Rebecca

  • Gäst
höns eller ankor?!
« skrivet: 14 aug-05 kl 15:42 »
Hejsan!
 Jag funderar på att skaffa höns eller ankor nu i år. På sikt hoppas jag kunna ha båda sorterna boende hos mig men jag tänker ta en sak åt gången! ;)
 Så... nu undrar jag vad ni har för tips och idéer om vad som kan vara bäst/enklast att skaffa först när man är nybörjare.  Och gärna tips om ras också, MEN jag har bestämt mig för någon svensk lantras då jag vill vara med och bevara och ha genbank!
 Annars vill jag ha djuren främst för äggens skull både till bak och mat och frukostägg.
 Jag har tänkt mig börja med kanske 2-4 hondjur och 1-2 hanar... vad tror ni om den fördelningen?!
 Plats till dom finns i ett litet stall (i en ca.10kvm stor box) och jag skulle gärna vilja ha dom lösgående utomhus på dagarna!
 Är det lättare att börja med kycklingar eller vuxna djur tror ni.... fördelar/nackdelar?!
 Tusen frågor, men detta med höna eller anka, vuxet djur eller unge är väl det jag funderar på mest....  ???

 Tacksam för alla tips och idéer! / Rebecca

Oriflamman

  • Inlägg: 5
Re:höns eller ankor?!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-05 kl 19:16 »
Hej!
Vad gäller ankorna vet jag inte men själv skaffade jag höns för några månader sen. Om du börjar med höns så tror jag att det är bäst att börja med vuxna eller unghöns. Inte kycklingar enbart. Hönsmamma med egna kycklingar går nog bra dock. Ska du inte ha fler höns än 2-4st till att börja med rekommenderar jag att du bara har en tupp.

Tror inte att fördelningen spelar lika stor roll när det gäller ankor (men det är inte mitt område så någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Jag har brahmahöns (lugna och stora) och ska hämta faveroll + en maran + en wyandotte i morgon!

Inga lantraser dock, men det blir det förhoppningsvis. Har fastnat för Bohusläns-dals Svarthöna. De är helsvarta även kam haklapp och köttet lär vara mörkgrått. Härdig och ruvar ofta.
Men alla höns har ju sin tjusning...

Är själv på jakt efter en gässling eller två samt några ällingar. Så om någon vet var jag kan få tag på såna (inom ca 10mil från Ludvika) så är jag tacksam om de hör av sig!

Lycka till med hönsen eller ankorna! Glöm inte att tala om vad det blev.

/Johanna

073-6287191

Angel

  • Gäst
Re:höns eller ankor?!
« Svar #2 skrivet: 14 aug-05 kl 22:40 »
Hej!

Är också nybörjare på detta med höns  ;D Och ångrar inte en sekund att vi skaffade hönor...
Men jag måste varna dig  ;) Det är oooootroligt vanebildande!
Vi började med att skaffa unga (12 veckor) djur 5 hönor och en tupp av en högvärpande hybridras som kallas Derco (bruna höns och lägger bara bruna ägg). Och såhär kan jag säga att det var det bästa för vår del. Inhandlade också Karin Neuscutz's bok "Höns" och den kan jag starkt rekomendera. Rena bibeln för oss newbies...

I helgen som har gått så har vår lilla hönsgård utökats ganska rejält.. Har nu över 20 höns och 3 tuppar. Så en varning kan vara till lite nytta  ;D
Ta en rejäl funderare på vilken ras du vill ha. Jag själv är barnsligt förtjust i Skånska Blommehöns. En tung ras och goda värpare men inte så ruvningsvilliga. Så du ska kanske fundera på att ha en liten höna som är av en mer ruvningsvillig ras. Jag har hört att dvärghönor ska vara med ruvningsbenägna. Någon här inne som kanske kan mer om den biten  :) Men ha inte för bråttom innan du bestämer dig för vilken ras du vill ha...
Tyvärr så kan jag inte ett dyft om hur det är med ankor men det finns säkert någon här inne som är duktig på det med...

Lycka till nu och håll oss informerade om vad som sker

Mvh

Angel

hönspappan

  • Inlägg: 18
Re:höns eller ankor?!
« Svar #3 skrivet: 14 aug-05 kl 23:35 »
... Så du ska kanske fundera på att ha en liten höna som är av en mer ruvningsvillig ras. Jag har hört att dvärghönor ska vara med ruvningsbenägna.

Orusthönor ruvar gärna, i a f om man skall gå efter hur mina är. Jag har tre stycken, och alla tre lade sig i juni. Nu har jag 5 små svartvita pipdjur i trädgården. En av hönorna var dock inte någon bra mamma - struntade i kycklingarna efter en vecka - men de andra två tog hand om hennes.

Små, fina, ruvvilliga och utrotningshotade, det är Orusthönor.

katta

  • Gäst
Re:höns eller ankor?!
« Svar #4 skrivet: 15 aug-05 kl 08:26 »
Själv har jag ankor av värsta "korsnings-sort" du kan tänka dig. Har inte ångrat en sekund att jag skaffat dem, de är sällskapliga...gör massor med knäppa saker och är allmänt skojiga.

Om du ska välja höns eller ankor med tanke främst på Äggen så kanske höns är att föredra.
Ankägg är ganska mycket större och har mer gula, dessutom är gulan väldigt smakrik och är man som jag (avskyr gulan...) så är det inte så kul att äta dem som frukostägg.

MEN de är helt superba att baka och göra mjölmat (pannkaka & dyl) på. Brödet smular mycket mindre, sockerkakan bli betydligt gulare och finare mm

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:höns eller ankor?!
« Svar #5 skrivet: 15 aug-05 kl 11:06 »
Jag har både höns och ankor och dessutom lantras båda två (Åsbohöns och Svensk Gul Anka). Hönsen är enklare i skötseln, och du får ägg en längre period på året. Men ankor är på något sätt charmigare!  ;D Det som du måste tänka på med ankor är att VATTEN är ett absolut måste. Ankor är en sjöfågel i sina gener, och beter sig också därefter. All mat ska blötas, stöpas och silas i vatten, de skvätter gärna med vattnet i vattenskålen, och har du inget naturligt vattendrag inpå knuten så måste du ordna en balja som är stor nog för ankan att plaska i och ta ett och annat simtag. De måste kunna bada både för sin trivsels skull och för att kunna hålla fjäderdräkten i trim. Bad varje dag om man vill att ankorna ska få utlopp för sina naturliga beteenden, men om man bara eftersträvar att de ska kunna hålla ordning på fjäderdräkten så räcker en gång i veckan. Vintertid är det kanske svårt att ordna bad varje dag om man inte håller ankorna i t.ex. ett stall och kan ordna bad i stallgången. Mina ankor har det inte så lyxigt, så jag får kånka med vattenhinkar och fylla en plastbåtsbalja de dagar som temperaturen erbjuder bad. Men å andra sidan, det som mina ankor förlorar på vintern vinner de på sommaren med en hel älv att paddla omkring i.  ;D

Väljer du ankor så är rekomendationen 1 andrik på 4 ankor. Det kan mycket väl fungera med en andrik till, men att den rekomendationen finns är för att andrikar kan bli ganska brutala i sin uppvaktning av honorna.

Vilken ras av lantrasankorna som är att föredra beror på vad du är ute efter. Svensk Gul ger något fler ägg, medan Svensk Blå är lite större och ger mer utbyte vid slakt, och Blekingeankan är den som är mest hotad. Ur bevarandesynpunkt kan därför Blekingeankan vara något att satsa på, även om de andra två  såklart också är i trängande behov av fler bevarare.

Slutligen finns Myskankan som är en annan art än de övriga ankorna. Någon annan på denna sida med myskisar kanske kan berätta mer om den arten, för jag vet inte så mycket mer än att den verkar vara rätt speciell. Det jag har hört är att de ruvar mer än gärna, är inte lika beroende av vatten som en vanlig anka, och grisar visst inte lika mycket heller.

Bland hönsen har du några fler raser att välja bland. Finns både dvärghöns, små, mellanstora, och stora. Åsbohöns, som jag har, räknas som en liten ras. Äggen blir såklart därefter. Åsbohönan lägger t.ex. inte lika stora ägg som Blommehönan. Men Åsbohönan ruvar mycket gärna (åtminstone mina), medan Blommehönan är svår att få att ruva. Mina Åsbo har jag över 100 % ruvning på, och det kanske inte är riktigt önskvärt med sådana ruvdårar. I år har jag fått 20 ruvningar på 14 hönor! I nuläget får jag bara ägg från en höna, då 6 ligger och ruvar (för andra gången i år) och 7 går med sina kycklingar. Det gäller att vara sparsam med hur många ägg de får ruva fram!

Till mina 14 höns har jag 2 tuppar. Det sägs att det inte går att hålla två tuppar, utan ska man ha flera tuppar så måste de vara tre, men hos mig har det fungerat bra med två. Fingervisning på tuppantal till hönor är 1 tupp på minst 3 hönor. Men det är individuellt också, och man får se hur det fungerar i sin egen flock. Det kanske inte fungarar alls med flera tuppar hur många hönor man är har åt dem. En del tål heller inte åsynen av andra tuppar, även om man så har en hel hangar till hönshus. Men kan man ha fler än en tupp så är det bara bra, både ur genetisk synvinkel och för att inte riskera att bli utan tupp om man av någon anledning blir av med den ene.

Vad gäller ägg i hushållet så tycker jag ankägg är en underskattad delikatess till frukosten. De smakar mer än hönsägg, och de är mycket godare. Därför använder jag hönsäggen till matlagning och bak, och sparar dyrgriparna till ankägg till frukosten. Med tanke på kattas inlägg är det dock en personlig smaksak. Vissa gillar inte ankägg, medan andra föredrar dem framför hönsägg.  ;D

Du kan mycket väl börja med 8 veckors kycklingar eller ällingar. Då är de stora nog att klara sig utan sin mors värmande fjäderdräkt. Om du är ute efter genbanksdjur så kan du inte heller få tag på yngre djur, eftersom djuren som är anslutna till genbankssytemet inte får säljas utan sin mor om de är yngre än så. Den enda nackdelen som jag ser det med att starta med 8 veckors kycklingar är att du får vänta ett tag på ägg, och möjligen att de är mer utsatta för rovdjur pga sin lilla storlek, om du ska ha dem frigående och har rovdjur inpå knuten.

Slutligen är ett tips att gå in på Svenska Lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se och titta mer på de lantraser som finns. Där finns även telefonnummer till lokala kontaktpersoner som säkert kan hjälpa dig att få tag på folk med olika raser.

Lycka till med dina funderingar!  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser