Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa får  (läst 1279 gånger)

lillan99

  • Inlägg: 15
klippa får
« skrivet: 09 jan-08 kl 12:26 »
jag tänkte klippa fåren hur går det då det är vinter tacksam för förslag /erfarenheter om det

birgit

  • Gäst
Re:klippa får
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 16:41 »
Har du dom inne? I så fall är det ju inga problem. Annars får du väl hålla dom inne de första dagarna och låta dom välja var de vill vara sen.
Beror ju lite på ras också. Men har de en torr o dragfri liggplats brukar de inte bry sig så mycket om vädret.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:klippa får
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 18:47 »
jag tänkte klippa fåren hur går det då det är vinter tacksam för förslag /erfarenheter om det

Klipp inte fåren om det är kallare än -5 ute...
då får man vänta på bättre väder (om det nu inte är får som går inne hela tiden?)
Låt fåren vara inomhus några dagar efter klippningen.  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:klippa får
« Svar #3 skrivet: 09 jan-08 kl 20:14 »
Släng dig ut direkt o börja klippa!!! :D
det är ju nollgradigt och ser ut o bli det ett tag till efter väder prognoserna...


jag håller på att klippa mina.. brukar passa på då de är runt nollan flera dar irad...

"minMentor"  säger klipp aldrig fåren då de är över 5minus grader - i så fall måste de stå på stall .eller du måste göra en ahbrovink tex sänka taket med pressening odyl.....  o klipper du då de är kallare än 10 grader kallt så kan fåren dö av köld chock...

men att klippa då de är runt 0 är inga problem.. bara de har dragfritt o torr bädd o mycket grovfoder..
 :D
Min Mentor får hälsovetrinär Kalle Hammarberg... ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser