Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyklippta får vad gör ni med ullen?  (läst 2311 gånger)

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« skrivet: 21 maj-07 kl 11:24 »
Ja, när ni klippt era får på vår och höst vad gör ni med ullen då? Ullen från höstens klippning sparade jag men, när fåren klipptes nu i veckan så var ullen inget vidare så den går till tippen. Fast det känns inte riktigt bra att slänga ull. Är det någon här som sparar ullen från vårens klippning? Finns det någon som tar emot ull även om det är hö- och halmskräp i den?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 11:41 »
Vårullen hos oss brukar hamna på Majkasan  :) (det blir alltid nått bös och skräp i den)

Jag har aldrig hört talas om att någon vill ha skräpig ull, däremot brukar det alltid betonas att dom inte tar emot skräpig ull..
Höns och Liljor i min trädgård.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 13:44 »
Jag tar hand om vårklippningens ull. Mina tackor blir dock inte så skräpiga. De går ut och in som de vill under hela vintern och även om de sover inne i halmen så blir det inte så enormt mycket skräp.

Testa och lägg ut på säljes sidan här på forumet. Det kanske är någon som vill ha den för endast frakt kostnaden...

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #3 skrivet: 22 maj-07 kl 08:22 »
om man sorterar bort den skräpiga ullen- brukar ju vara mest på ryggen o i nacken... så går det ju bra att använda ullen på sidorna..

å kanske du bara behöver slänga hälften...

Men inte behöver man slänga den...

Ull är bra issolering, jag har issolerat gris huset, hönshuset med bossig ull.. mna kan även lägga ull på blom landet om hösten om du vill bädda in dina favorit blommor..

annars är de också bättre att gräva ner den än bränna den...
den är u hård eldad.

 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #4 skrivet: 22 maj-07 kl 11:26 »
om man sorterar bort den skräpiga ullen- brukar ju vara mest på ryggen o i nacken... så går det ju bra att använda ullen på sidorna..

å kanske du bara behöver slänga hälften...

Men inte behöver man slänga den...

Ull är bra issolering, jag har issolerat gris huset, hönshuset med bossig ull.. mna kan även lägga ull på blom landet om hösten om du vill bädda in dina favorit blommor..

annars är de också bättre att gräva ner den än bränna den...
den är u hård eldad.

 :-\

Jag har funderat på det där med isolering men, blir inte det rena festbostaden för möss och råttor? Annars var tipset om att bädda in plantorna verkligen bra!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #5 skrivet: 22 maj-07 kl 16:53 »
möss o råttor bor även i gullfiber o rockwoll.. :)

men om man ändå har tec nåt uthus typ hönshuser o gris hddan så tycker jag det är ok...

läste för nåt år sen om en person som tvättade ull o gjorde issoler material av den...

rullade i hop det som i böand gullfiber kan vara ihop rullat med papper på ena sidan...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #6 skrivet: 22 maj-07 kl 18:22 »
Jag sparar min, i förhoppning om att det någongång ska dyka upp en kurs i tovning i närheten. (Jag har försökt själv, men det blir verkligen inte bra.)

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Nyklippta får vad gör ni med ullen?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-07 kl 18:37 »
Det finns säkert nån pigg liten tant i närheten av dig som vill ha nåt att pyssla med! Sätt upp lappar på Ica och Konsum så behöver du säkert inte slänga nån ull i fortsättningen. Jag har en sån tant, fast jag sorterar bort det allra värsta innan hon får ullen som hon sen spinner garn av och stickar fina mössor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare (1 dolda)
Baberg, Sussare, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser