Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  några frågor om grisar  (läst 1308 gånger)

trassla

  • Gäst
några frågor om grisar
« skrivet: 13 maj-16 kl 13:15 »
Jag funderar på att skaffa lite kultingar under sommaren, för att slakta dem till vintern. Så jag har några frågor angående detta.
1. Hur många grisar kan man ha på ett halvt ha?
2. Foder- räcker det med spannmål, eller skall man ge dem något mer?
3. Behöver man vaccinera dem mm?

Om ni kommer på något mer, som man skall tänka på, förrutom skydd och lergrop, så skriv gärna det. Grisarna jag funderar på är antingen linderödsgris, eller vanligt slaktgris.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: några frågor om grisar
« Svar #1 skrivet: 13 maj-16 kl 15:10 »
Du bör vaccinera mot rödsjuka.
Det finns ett gammalt projekt från Ekhaga försöksgård som var en ekologisk försöksstation. De hade ett försök med grisar utomhus och med enbart hemmaproducerat foder. Det bestod av krossad havre och helhavre/ärtblandning. De blandningen hade samma näringsnnehåll som grisfodret man köpte när det gällde energin. Så SLU normen gick att använda vid utfodringen.
Enkel utfodring
Normen finns beskriven i boken SVIN

Och projektarbetet heter Nära 100 kg gris per hektar http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forskningsnytt/FLN99-08/FLN99-08D.HTM

Den ska finnas som utförligare pdf nånstan med på webben men kan inte hitta den nu

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: några frågor om grisar
« Svar #2 skrivet: 14 maj-16 kl 09:29 »
Är det någon som fått rödsjuka någon gång? Jag har haft grisar i snart 8 år och aldrig vaccinerat. Aldrig haft en sjuk gris, några gånger har de blivit halta men det har läkt på någon vecka som längst. Fantastiskt friska djur grisar.


/Daniel

 

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: några frågor om grisar
« Svar #3 skrivet: 15 maj-16 kl 14:07 »
Har helt vanliga slaktsvin som får blandat spannmål med proteinkoncentrat (5-7%) som stapelföda. Sen matrester (ej kött) och annat jag får tag i. Fick ett parti bröd från affären, även köpt potatis när den är billig.
Mina har ca 200m2/gris och när allt gräs är borta så flyttar jag hagen. Räknar att flytta dom en gång men allt beror på vädret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, tuslus, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser