Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åkerfräken  (läst 5058 gånger)

Eulalia

  • Gäst
Åkerfräken
« skrivet: 15 dec-05 kl 16:41 »
Hej
åkerfräken är en intressant ört, den ska både vara urindrivande, renande, hudläkande m.m

Men när man läser runt på webben så står ofta motstridiga uppgifter.
IBland att man ska använda den vid njurbesvär, ibland att man absolut INTE ska..

Hur ligger det till med invärtes bruk av åkerfräken, kan man dricka dekokter? hur ofta, hur mycket?

Hur har ni använt åkerfräken?

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Åkerfräken
« Svar #1 skrivet: 15 dec-05 kl 17:42 »
Jag tror (men är inte säker!) att man ska vara försiktig med att dricka åkerfräkendekokt under för lång tid. Att en två-tre gånger om dagen i ungefär en vecka räcker.
Jag dricker mot urinvägsinfektion och tycker det fungerar bra.

BLANDA INTE IHOP ÅKERFRÄKEN MED KÄRRFRÄKEN om du plockar in själv.
Kärrfräken är "knubbigare" kusin som är giftig och har en svart ring där grenarna sitter fast vid stammen/stjälken.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Åkerfräken
« Svar #2 skrivet: 15 dec-05 kl 19:52 »
För mycket och för lite fördärvar allt, är ett gammalt ordspråk.... och det ligger något i det.

Mej veterligt finns det inget som har visat sig vara skadligt med att dricka åkerfräken en längre tid, men det är kanske olika från person till person. Jag har själv druckit nässlor och åkerfräken (sammanblandat) för psoriasis en längre tid och det enda som skedde var att jag blev störtpigg och blev av med de flesta problemen. Men, se upp med kärrfräken, den är giftig för både människor o djur (som föregående talare påpekat  ;D)

JonQ

  • Inlägg: 8
SV: Re:Åkerfräken
« Svar #3 skrivet: 25 jul-09 kl 19:38 »
BLANDA INTE IHOP ÅKERFRÄKEN MED KÄRRFRÄKEN om du plockar in själv.
Kärrfräken är "knubbigare" kusin som är giftig och har en svart ring där grenarna sitter fast vid stammen/stjälken.


Sent omsider: det största skillnaden och den lättaste metoden att särskilja dem är väl ändå att åkerfräkens sommarskott är sterila, medan kärrfräkens sommarskott har "sporangiesamlingarna" i toppen. Åkerfräken bildar alltså två olika skott, vårskotten och sommarskotten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
john nilsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser