Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det här att kombinera till insektsmedel?  (läst 4369 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Går det här att kombinera till insektsmedel?
« skrivet: 18 feb-08 kl 03:44 »
I år tänkte jag göra eget insektsmedel till hästarna, istället för att importera från Tyskland.  ::)

Går det att kombinera följande eteriska oljor?
Tea tree
Citrongräs
Geraniol
Lavendel
Terpentin

Och så tänkte jag ha med kallpressad Sesamolja, Vitlöksolja och kanske lite Aloe Vera.
Jag funderar också på äppelcidervinäger, men det skär sig kanske då?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 08:54 »
Din kombination har jag aldrig provat, men jag brukar blanda Patchouli (avskräcker flygfän+hudvårdande), ca 5 ml i 500 ml olivolja.
Fungerar mycket bra på både knott, mygg, styngflugor, broms och blinning.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 13:16 »
Patchouli ??
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

asta

  • Inlägg: 332
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 16:26 »
Timjan, citronella, åbrodd. Jag har använt starkt timjanté (det heter nåt tjusigt när örterna blöts upp i kokt vatten. Tinktur???) och blandat i citronellaolja (lite för oljorna är starka) och lagt i lite krossad vitlök. Så har det fått stå och dra innan jag hällt det över hundarna eller över korset på hästarna. Det ska även hjälpa mot fästingar och jag tycker att det har funkat bra.
Under magen (juver resp. skap) smörjar jag med tjärsalva eller kladdig Idomin. Är det kladdigt blir det svårt för mygg och knott att bita. De dör när de fastnar i kladdet! Uppe på, där solen kommer åt, smörjar jag aldrig med fett ifall att det skulle bränna i solen. Min skimmel kan vara känslig.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 16:36 »
Patchouli ??


Eterisk olja som kan köpas tex här
http://www.crearome.se/

Jag har använt det på både hästar och ko i 8-10 år. Det fungerar fantastiskt bra.
Man blandar ut det i vanlig olivolja, marinerar hästen/kossan på de områden där de blir mest stungna och det har en dubbel verkan. Dels så håller Patchoulin undan insekterna, dels håller oljan huden smidig och de insekter som trotsar doften (god, jordig) fastnar i den lätt oljiga pälsen.

Det är inte hudirriterande eller retande på nåt sätt, vilket gör att man kan använda det i ljumskar, juver, snopp och kön och även i ansiktet, runt ögonen utan problem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 16:54 »
Vilka bra tipps, ska pröva på korna, vi har inte så mycket mygg och knott här som tur är.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-08 kl 17:35 »
Vilka bra tipps, ska pröva på korna, vi har inte så mycket mygg och knott här som tur är.
Bor ni högt då, eller torrt?
Själva har vi mängder av knott/mygg/styngflugor där vi bor >:(. Troligen beroende på att vi har både rinnande vatten, grunda dammar med stillatsående vatten (grannens) och mossar alldeles inpå huset. Plus barrskog som läar åt de små jäklarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-08 kl 17:48 »
Bor ni högt då, eller torrt?
Vi bor utmed ätran, men för att ha skogen inpå knuten så bor vi ändå öppet och i vinter har grannen tagit ned mera skog så det blir nog ännu blåsigare i år. Flugor det har vi ju gott om tack vare att vi har korna gående framme vid huset.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 18:09 »
Vi bor utmed ätran, men för att ha skogen inpå knuten så bor vi ändå öppet och i vinter har grannen tagit ned mera skog så det blir nog ännu blåsigare i år. Flugor det har vi ju gott om tack vare att vi har korna gående framme vid huset.
Ja, flugor verkar trivas med kor ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 03:18 »
Jag har ju inte provat den här kombinationen heller  ;D, utan än så länge är den bara en teori. Jag baserar den dels på ingredienser i det medel jag använt förut (som funkat kanonbra) och dels lite egna idéer.

Men är det något som direkt skär sig/motarbetar varann i de oljor jag räknade upp?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Går det här att kombinera till insektsmedel?
« Svar #10 skrivet: 19 feb-08 kl 07:11 »
Förstår att det drog iväg från ursprungsfrågan lite väl långt :-[. Ber om ursäkt för det.

Min enda ifrågasättande tanke är frågan om det kan bli lite väl starkt för känsligare partier, som ljumskar, huvud, kön?

Annars är det ju som du säger, väl fungerande oljor i insektssammanhang.

För egen del så blandar jag inte i  lavendel och/eller tee tree i skyddande oljor, utan först i behandlande oljor, om exem eller annan hudirritation har uppstått.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, peterm, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser