Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser din hundgård/hundhus ut?  (läst 18750 gånger)

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #20 skrivet: 17 sep-12 kl 20:07 »
Mina hundar har en hundgård byggd av byggstängsel som har rutor 10x10cm.
Inne i ladan har vi oxå byggt ett isolerat rum till hundarna på lite över 11 km2.

Inne i huset har de tillgång till soffor, bäddar och värme. Värmen kommer i från en byggfläkt som håller ca 10 grader
inne i rummet. Hundarna verkar trivas men de är bara här när vi inte är hemma. Hundluckan har jag köpt ifrån http://www.lundhs.com
och den är en sk vipplucka. Nackdelen med en sådan lucka är att den ibland fryser i nederkanten då det är kalt ute och varmt inne.

Hundraserna är 1 Schäfer, 2 jaktlabradorer och 1 Cavalier king charles spaniel.


Jag tycker det låter som ett väldigt stort isolerat rum i en väldigt stor lada... 11 kvadratkilometer...  ;D


tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Hur ser din hundgård/hundhus ut?
« Svar #21 skrivet: 23 nov-12 kl 15:36 »
en gammal byggbarack funkar aldeles utmärkt att göra om till hundar och behöver inte kosta många kronor. det beror på vilken ras man har med värme etc vi har 2 raser som hatar värme så inga värmeslingor annar sär det en bra lösning som sparar lite på strömkostnaden.
lucka finns det bara en modell som är ritkgit bra och det är lundhs, jag lovar har testat många och har och känner många kennlar och alla använder lundhs för hundarna kan inte tugga isönder den och den har inte en massa delar som kan gå sönder.
tänk på att inte göra en 4 kantig rastgård. en 2-2,5 m bred och sedan mer än 5 meter lång gör att dom flesta hundar kan ta ut steget bra och hundar springer gärna runt och i samma spår så en 4 kantig gör att hunden får förslitningsskador på ena sidan.
en platå ska hunden ha enligt reglerna. gör gärna en ramp upp för hunden tar skada av att vara tvungena tt hoppa upp och ner hela dagarna.
gr gärna ett litet tak ut vid ingången. dom flesta hundar tycker om att ligga ute och spana och så får du mindre problem vid snö. våra hundar vart innesnöade vid en storm och gjorde sina behov inne, lite onödigt nu har vi tak ut och en vägg på någon m åt ena hållet som tar snön så det är fritt vid luckan.
inred gärna som om det är ett våtutrymme, lättare att städa och tänk på kanterna. vissa hundar river gärna loss där dom hittar något att tugga och riva med.

kolla på jordbruksverket vilka mått som gäller och bygg lite större ifall reglerna ändras så slipper du bygga om om några år.

våra karelare gräver ner sig i snön och ligger ute fast det är -30 och dom har ett rum med plusgrader att sova i så bara det är torrt så klarar en hund mycket. men tänk på pälsen, inte tovig och inte för mycket bad för det är 2 saker om gör den mindre ressistent mot kyla och så låt inte hunden var van vid att vara inne en massa och så plötsligt slängas ut i kylan. en hund som är van vid att vara ute mycket har en mycket finare och tjockare päls för att klara av kyla.

det är vad jag kommer på på rak arm =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser