Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med flera raser, hur gör ni?  (läst 2081 gånger)

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
Ni med flera raser, hur gör ni?
« skrivet: 24 okt-09 kl 23:24 »
Är nybörjare på höns och kanske lite koko.....  ::)

Vi har några Hedemorahöns, och jag skulle vilja ha nån mera sort, finns ju sååå många fina!!!
MEN, vi har bara ett hönshus och en stor hönsgård, och vi har inte planer på att bygga nåt mer.

Ni som har flera raser, hur gör ni med tuppar?
OM vi vill ha kycklingar vet vi ju inte om det blir renras eller inte om man har en tupp av varje sort.

Har ni massor med olika hönshus och hängnader eller hur gör ni?  ???


Daaniel

  • Gäst
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-09 kl 23:50 »
Jag har mina uppdelade.
men du kan ju ha en hedemora grupp och en hedemora tupp som går med andra höns av andra raser.
då får du ju renrasiga hedemora kycklingar och dom andra blir ju blandraser som du kan äta äggen från.
Mvh daniel
« Senast ändrad: 24 okt-09 kl 23:53 av Daaniel »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-09 kl 06:54 »

Att lyckas med hönsavel är till stor del en fråga om att kunna bygga. Hus, småkojor, burar, inhägnader...
Faktiskt även om man bara har en ras, för snart har man en tupp man inte vill använda till döttrar (som kanske också är hans barnbarn och mer) men man vill ända ha kvar honom. Och ungtupparna man fött upp kan behöva ett eget boende en tid tills de är färdiga för slakt. En kycklingmamma kan behöva en avskild plats med sina små till en början.
Har du varit hemma hos hönsfolk som hållit på ett tag har du säkert sett hur där brukar se ut.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-09 kl 07:37 »
Är nybörjare på höns och kanske lite koko.....  ::)

Vi har några Hedemorahöns, och jag skulle vilja ha nån mera sort, finns ju sååå många fina!!!
MEN, vi har bara ett hönshus och en stor hönsgård, och vi har inte planer på att bygga nåt mer.

Ni som har flera raser, hur gör ni med tuppar?
OM vi vill ha kycklingar vet vi ju inte om det blir renras eller inte om man har en tupp av varje sort.

Har ni massor med olika hönshus och hängnader eller hur gör ni?  ???



på vår/sommar går de i ett eget hus och egen hönsgård.
på höst/vinter går alla tillsammans.
jag tar bort tupparna så de inte ser hönor.
släpper ihop de.
eftersom det inte finns några hönor att bråka om så bråkar de inte så mycket.
ha de borta från hönor tills du tycker att de inte bråkar mer.
så blir tupparna kommpåsar när de inte ser hönsen.
släpp ihop hönorna och tupparna.
det brukar fungera.


Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sagbus

  • Inlägg: 132
  • vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-09 kl 10:15 »
ahhhaaa! nu börjar tanten fatta  :P

fast det som jag tycker är synd är ju när man vill ha hönsen lösa i trädgården och då moste stänga in dem pga avel...men så är det ju med djur, o även en del människor  :D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-09 kl 10:23 »
Det där löser man lätt genom att "turas om".  ;D Låt en grupp springa fritt på gården en dag, nästa dag är det den där gruppens tur att springa lös, osv! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

SelmaXXX

  • Inlägg: 46
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #6 skrivet: 25 okt-09 kl 10:24 »
Precis min tanke! Vi vill ha både dv kochin och silkeshöns men inte få blandisar. Men...det är ju så mysigt för dem att gå fria i trädgården. Vi vill inte heller ha dem instängda i sin lilla hönsgård mer än när vi är borta! Hmmm!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #7 skrivet: 25 okt-09 kl 11:02 »

Man behöver ju bara ha dem åtskilda under den tid man tar avelsägg och några veckor i förväg. Och bara de hönor man vill avla på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #8 skrivet: 25 okt-09 kl 11:56 »
Man behöver ju bara ha dem åtskilda under den tid man tar avelsägg och några veckor i förväg. Och bara de hönor man vill avla på.


Ah, det låter som ett alternativ för oss =)
Hur många veckor i förväg?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #9 skrivet: 25 okt-09 kl 12:22 »
3 veckor brukar man säga. Då ska det vara säkert att det är rätt tupp som är pappa. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #10 skrivet: 25 okt-09 kl 12:36 »
3 veckor brukar man säga. Då ska det vara säkert att det är rätt tupp som är pappa. =)

Ok, tack för svaret!
Vi har ju möjligheten att kunna dela av hönsgården på sommaren, den är nästan 200 kvm.
Och då kan de ha ett "sommarhus", vi har en stoooor oisolerad kaninbur med sittpinne som
vi haft som kycklinghus, så det ska nog fungera.

Det är inte meningen att vi ska starta nån uppfödning, men jag skulle vilja ha nån kull kycklingar för "eget bruk"
Och det var just det här jag var ute efter, för att få rätt tupp som pappa.
Sen spelar det ingen roll om de går blandat för mat-äggens skull så klart  :)

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #11 skrivet: 25 okt-09 kl 13:40 »
Jag låter mina gå i större grupper från födseln fram till dom ska sättas ihop i avelsgrupper..sen till hösten slaktar jag ut de flesta tupparna(behåller dom som uppvisar riktigt bra förärvning) och släpper ihop hönorna..mina avelsgrupper är oftast 2-3 hönor/tupp..behåller jag 1 av 2 tuppar får denne till nästa säsong en ny grupp m 2-3 hönor..försöker ta in nytt blod varje år men ibland uppvisar inte nykomlingarna såna kvaliteer att jag vill avla på dom så kör jag samma tuppar två år i rad men det är max(inte pga inavelsproblem utan för att de som köper ägg av mig ska kunna återkomma efter 3-4 år och få en outcross även om grundmaterielet är samma i bägge grupperna)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #12 skrivet: 25 okt-09 kl 16:24 »
Vi har diverse olika raser men ingen större möjlighet/lust att dela på dem (främst för att jag är orolig för att tupparna ska bli ovänner), men det går ju alltid att köpa renrasiga ägg. ;)

Vi har ju möjligheten att kunna dela av hönsgården på sommaren, den är nästan 200 kvm.
Hur hittar ni hönsen i den monstergården?  :o
ofrivilligt hönslös

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #13 skrivet: 25 okt-09 kl 18:15 »
200 kvm är 13x13 meter ungefär...låter större än vad det är desmonia ;)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #14 skrivet: 25 okt-09 kl 20:06 »
aaah, det lät ju mer normalt. Men stor ändå!
ofrivilligt hönslös

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #15 skrivet: 25 okt-09 kl 20:11 »
aaah, det lät ju mer normalt. Men stor ändå!


Ja, det är rätt stort.
Vi kan inte ha dem lösa på tomten då vi bor med räven in på knuten, och så har vi fågelhund  ::)
De har en egen skogsdunge på tomten, stenar, träd, gamla stubbar och massor med skoj att roa sig med  ;D

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Ni med flera raser, hur gör ni?
« Svar #16 skrivet: 25 okt-09 kl 20:47 »
14x14 ska det va :-[
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser