Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut skadade stockar i timrat hus samt fråga om oluftad grund  (läst 8937 gånger)

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Hej!

Jag har en gammal stuga från sent 1800 tal. Denna stuga har förmodligen blivit utsatt för ett antal fuktskador under åren och kallställts i bortåt 40 år eller så. Det är heltäckningsmattor och plastmattor i hela stugan. Så såhär i efterhand när jag läst på (kanske man borde gjort innan köp istället) så kan jag konstatera att det inte är ett under att envis trägnagare har angripit golv, golvbjälkar, syll och andra stockvarvet.
Naturligtvis ska jag nu ge mig på att byta allt detta. Verktyg införskaffas för fullt och jag har läst otaliga timmar om timring (boken från stock till stuga är lite av en favorit nu). En detalj som knappt behandlas i någon litteratur är angående hur man byter en stock mitt i väggen. Hur får man till långdraget på detta? Man kan ju knappast lägga stocken på den undre och rita av då den sitter i väggen? Hur gör man? Eller blir det bra nog att bara såga draget och lägga stocken med mossa emellan?

Min andra fråga gäller den oluftade grunden. Runt huset ska jag dränera genom att gräva bort rabatter och ersätta med singel 8-16. (Bör jag gräva ner dräneringsrör?). Inuti däremot vet jag inte vad jag ska ta mig till. Nu har jag jord upp till golvbrädorna som var svårt angripna. Ska jag behålla det så eller gräva ur och fylla igen? Med vad? Kutterspån kanske, eller singel och cellulosa? Eller låta det vara?

Huset har trots allt stått över 100 år och besiktningsmannen från Nomor trodde det var ett angrepp som hållt på över 50 år!

Många frågor, och hoppas på många svar :)


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Ge dig till tåls litet..... någon gång då jag hinner de närmaste dagarna skall jag förklara stockbytandet. Jag brukar göra sådant i arbetet men måste ha tid att sitta och tänka för att få till en lättfattlig förklaring..
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsola

  • Gäst
Under tiden du väntar på att TW ska formulera sitt svar så kan du börja med att gräva bort jorden under golvet. Många skottkärror att ralla ut blir det. :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Angående grunden och golvet: Börja med att leda bort takvattnet, om det inte är ordnat. Flera meter bör det bort från huset, med fall bort från huset. Då får du torrare under och närmast kring huset. Byta ut jord mot singel är nog bra men kanske inte nödvändigt. Däremot ska det inte ligga jord mot trä, Särskilt utvändigt. Det ska vara ett mellanrum på några decimeter mellan jord och trä. Torr jord under huset är inte lika farligt – om den verkligen är torr. Den isolerar också. Men man får inte ha plastmattor ovanpå golvet! Där är ett stort fel, särskilt om det är det minst fuktigt under golvet. Har det tagit 50 år (eller 100?) för golvet att bli skadat när man dessutom gjort fel med plastmattorna, så kanske det inte är så dåligt i grund och botten.

Du har att välja mellan att behålla den gamla mullbänksgrunden eller att bygga om den till s.k. torpargrund. Det är inte säkert att torpargrund är bättre och det blir mer jobb med ombyggnaden. Är det torrt inunder eller du kan få det torrt så kan du behålla mullbänken. Då bör det gå bra med jord ända upp till brädorna eller för säkerhets skull något annat längst upp, t.ex. Leca. Du kan också ta ut all jord och fylla upp med annat material, som klarar fukt bättre. Du kan ha singel underst som kapillärbrytande skikt, följt av Leca. Kolla även in det nya glasmaterialet som jag inte minns namnet på.

Ska du bygga om till torpargrund så ska du ta bort all jord under golvet, lägga ett lager singel el dyl i botten och sen luftspalt. Du ska sätta ventiler i grunden och isolera golvbjälklaget undertill. Det är mycket mer jobb och torpargrunder är inte problemfria de heller, men de fungerar om man gör rätt. De tål väl fukt bättre än mullbänk, men kombinationen av fukt och organiskt material blir lätt till problem.

Förr i tiden byggde man hus på så torra (väldränerade) platser som möjligt. Men man ansåg det också normalt att behöva byta golv då och då. Hur ofta varierade från plats till annan vad jag förstår. Jag har hört om ställen där golvvirket kan vara helt friskt fast det är jord ända upp. Vi kan dessutom hålla lite torrare genom att ha tätare tak och att leda bort takvattnet bättre. Så jag tycker man bör kunna överväga att behålla mullbänken i gynnsamma fall.

Strimmig trägnagare förstör ju inte virket helt, men är det alltför fuktigt under längre tid kan det bli lite poröst. Dock brukar de hårdare delarna bli kvar. Måttliga angrepp är inget problem, men man kan förebygga att de förvärras genom att hålla torrt.

Angående stockbytet är det bäst om TW svarar, men jag tycker det var oklart vad du menar med ”mitt i väggen”. Är det i höjdled eller sidled eller är det möjligen en vägg mitt i huset?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Jag läste lite noggrannare nu. Det var kanske överflödigt att ta upp alternativet ombyggnad till torpargrund, då ingen tydligt har förordat det ännu och jag inte heller gör det. Men jag får väl säga att det var i förebyggande syfte, då någon kanske snart kommer föreslå denna åtgärd.

andtol

  • Gäst
(Bör jag gräva ner dräneringsrör?

Det beror på hur det ser ut runtomkring huset. Sluttar marken? Rinner vattnet undan? Står huset i en sänka så det samlas vatten?


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Nåja nu har jag tid att skriva om stockbyte.

Nu tänker du altså byta två nedersta varven. Därför börjar jag med att beskriva den processen. Då är det bäst att lyfta huset litet och palla upp det och ta bort de ruttna stockarna. Om det är möjligt så är det bra att spara de gamla stockarna så länge så man har modeller att titta på om man plötsligt kommer på att man har glömt någonting.
Man kan antingen palla under de väggarna där man inte arbetar för tillfället och flytta pallningarna eftersom eller så bultar man fasdt följare på insidan och lyfter under dem.

Om man byter nedersta varven i flera väggar lönar det sig att mäta lodrätt till exempel en meter upp från stenfoten och märka ut höjden med en femtumsspik. Då kan man kontrollera så att den nya nederdelen får rätt höjd och huset kommer att stå rakt.

Fortsättning följer
« Senast ändrad: 12 aug-15 kl 15:29 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Det blir nog ingen dränering mer än singel runt huset efter lite mer funderingar.. Huset ligger på en höjd som borde vara relativt väldränerad!

Tack för alla svar! Lutar åt att låta det vara som det är och bara reparera skadorna!

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Ser fram emot fortsättning! Jag har tänkt läsa på allt jag kan innan jag ger mig i kast med arbetet :)

Nåja nu har jag tid att skriva om stockbyte.

Nu tänker du altså byta två nedersta varven. Då är det bäst att lyfta huset litet och palla upp det och ta bort de ruttna stockarna. Om det är möjligt så är det bra att spara de gamla stockarna så länge så man har modeller att titta på om man plötsligt kommer på att man har glömt någonting.

Fortsättning följer

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Angående stockbytet är det bäst om TW svarar, men jag tycker det var oklart vad du menar med ”mitt i väggen”. Är det i höjdled eller sidled eller är det möjligen en vägg mitt i huset?

Ja lite oklart kanske, men jag menar i höjdled. Dvs att byta en dålig stock med en bra stock över och under :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Sedan passar man in den översta nya stocken mot gamla draget på nedersta friska stocken. Man gnagar litet i draget med yxa och täljer litet med barkkniv eller  elhyvel ovanpå nya stocken tills det passar. Det går relativt enkelt att passa översidan av en stock mot ett gammalt drag på det viset. Märker med timmermanspennan där det ligger på och täljer litet där tills det ligger på någorlunda längs hela stocken.

Om man vill kan man märka för dymlingshål och borra uppåt i gamla timran och nedåt i nya stocken och sätta in korta dymlingar. Det går enklast om man ritar ett lodrätt sträck med vattenpassety över båda stockarna och sedan vinklar in sträcket på övre och undre utorna och mäter in hur lång in man vill ha dymlingen förståss med hänsyn till att stockarnas yttre yta inte är i plan om det nya virket har bilningsmån.

fortsättning följer
« Senast ändrad: 12 aug-15 kl 15:33 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Då första nya stocken är inpassad kan man välja ut stocken som kommer under och så ställer man dem båda ovanpå varandra på backen och ställer in dem som man vill att de skall ligga och dymlar ihop dem provisoriskt med dymlingar som löper lätt i hålen. Sedan kan man dra dem på normalt vis och såga eller hugga draget. Dymlingshålen garanterar att de kommer i rätt läge i förhållande till varandra då de kommer i väggen.



« Senast ändrad: 11 aug-15 kl 21:22 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
På det viset timrar man sig nedåt mot grunden. Det blir en massa mätande och funderande men det går. Man måste hela tiden ha full reda på sig så att höjderna stämmer i knutarna för eftersom nästa stock alltid ligger förberedd men oknutad på backen så måste tankarna ligga två varv före och inte bara ett varv före som när man timrar nytt och går uppåt.
Då är det litet hjälp att ha de gamla stockarna att mäta på och jämföra med.

Till slut kommer man ända ned till grunden
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Ett tack till Stig som lärde mig konsten att timra nedåt!

Fortsättning följer
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Nu går vi vidare till nästa fråga nämligen hur man byter stockar mitt i väggen.
Att byta en stock mitt i väggen är arbetsdrygt. Om skadan är stor börjar man med att sätta ut ett lodrätt mått på friska stocken ovanför och under så att man vet hur mycket man har lyft och får rätt höjd på nya stocken eller stockarna. Sedan lyfter man isär väggen. Antingen sticker man in med motorsågssvärdet i något lämpligt nåt ovanför stocken som skall bytas och sticker ett grovt flatjärn (tex 30x120mm) genom hålet man sågade upp och lyfter med en domkraft på utsidan och en på insidan under flatjärnet eller så bultar man fast följare på väggen och lyfter under dem eller så lyfter man i någon lämplig fönsteröppning eller dörröppning.

Om skadan är stor kan det löna sig att lufta ut ett helt väggparti mellan två öppningar och timra upp det med nytt virke på backen. Höjdmärken som man satte ut innan man började lyfta visar hur mycket man har lyft och altså hur mycket lägre väggsektionen skall vara än hålet den skall passa i.

Fortsättning följer
« Senast ändrad: 12 aug-15 kl 15:37 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Om två stockar ovanför varandra skall bytas kan man passa in den ena uppåt och den andra nedåt och sedan sätta dem på varandra på backen och göra ett drag mellan dem precis som jag beskrev då man timrar nedåt. Draget är en ren parallellförflyttning.
Om man kilar mellan dem där de ligger dymlade på backen så att deras totalhöjd blir lika som den färdiga reparationens totalhöjd plus måttet mellan dragjärnets spetsar då blir ju höjden rätt när draget mellan dem är färdigt gjort.
« Senast ändrad: 12 aug-15 kl 15:38 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Det blir nog ingen dränering mer än singel runt huset efter lite mer funderingar.. Huset ligger på en höjd som borde vara relativt väldränerad!

Tack för alla svar! Lutar åt att låta det vara som det är och bara reparera skadorna!

Och ta bort plastmattor och heltäckningsmattor, förslagsvis.

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Alltså TW!  8) Ett såhär omfattande svar med bilder och allt kunde jag bara drömma om! Jag ska läsa noggrannare och fundera lite så får vi se om jag kommer på några frågor!

Tackar!


fortsättning följer

32995

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Och ta bort plastmattor och heltäckningsmattor, förslagsvis.

Mattorna är redan borta sen länge :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Om man byter bara en enstaka stock mitt i en vägg så lyfter man isär huset och så passar man in den nya stocken litet i gången. Man gör ett drag nedåt och format övre sidan med barkkniv eller elhyvel så den passar draget i stocken ovanför. Det går men det tar tid.

Ett sista tips är att det brukar löna sig att ha repasrationstimret litet tjockare än gamla väggen. Man halsar timret litet i knutarna och då allt är färdigt bilar man det till halsningarnas nivå och i linje med gamla timringen. På det viset får man reparationen att följa gamla väggen fastän den kröker någon centimeter utåt eller inåt.

Det är bara att fråga om du undrar någonting.


Som avslutning två inspirerande bilder:

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 8 användare (2 dolda)
AnniW, RindertD, ärt, Stengrim, Radar, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser