Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elfråga  (läst 21969 gånger)

Grumphy

  • Gäst
Re:elfråga
« Svar #60 skrivet: 01 sep-05 kl 17:50 »
Håller med dig den krångligare varianten är att föredra, för att se skoveln beteende under belastning om inget annat, så kör på de !
Dessutom får du ju ett litet mekaniskt belstningsprov på köpet att dra lärdom av ;D

Så när kan vi förvänta oss en verifieringsrapport på detta då  ;)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:elfråga
« Svar #61 skrivet: 01 sep-05 kl 19:09 »
Det lär nog dröja ett tag innan jag kan köra igång. Jag måste ju fixa en omgång skovlar som jag tror att de ska se ut och jämföra dessa med de jag redan har. Vidare måste jag hitta en generator. Några bilder på vägen dit kan jag alltid bidra med.  :D

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:elfråga
« Svar #62 skrivet: 01 sep-05 kl 22:44 »
Hoy Zigge!
Har du sett turbinen på OtherPower? Den dricker ju vattnet två gånger...  Och så finns det ju en del om hur _dom_ funderade. Sen tror jag absolut att du ska fara förbi på Inpipe o köpa ett långt rör så du får snurran lite mera nedströms. Fallhöjd*kubikmeter/s är ju hemlisen...  8) Har ju inte sett stället IRL, men tror nog att det med enkelhet går att *minst* dubbla fallhöjden till en billig peng.

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:elfråga
« Svar #63 skrivet: 03 sep-05 kl 14:11 »
Hallå, PowerMizer!

Inpipe har jag snackat med och de skulle ha 50:-/m för sina rör...prutbart till halva priset vid en större mängd rör.
Jag har kollat möjligheterna att lägga ett rör för att skapa fallhöjd, men det ser inte så bra ut. Jag måste dra flera hundra meter rör för att få till någon, eller några meters fallhöjd och för att inte förlusterna i röret ska bli för stora krävs feta och väl synliga rör och det vågar jag inte göra, dessutom hamnar turbinen en kilometer från huset. Jag räknade på röret tidigare i somras och kom fram till 40 cm i diameter...
Att gå den lagliga vägen genom vattendomstolen ser jag som lönlöst. Det lär visst dröja upp till tre år innan man får det första avslaget och orkar man nöta på så kanske, kanske, kanske efter tio år.

Otherpowers bankiturbin har jag kollat in. Cross flow-turbiner är inte alls tokiga, om man nu kan få till lite fallhöjd. Jag har försökt lösa cross flow-varianten på något sätt, men inte lyckats, fallhöjden är för liten.

Där jag tänkte ha mitt vattenhjul är fallhöjden just nu ca: 20 cm. Förut fanns ingen fallhöjd alls där, några cm kanske. Vad man gjort är att man lagt ut stora stenblock där för att få nivån i sjön att stiga eftersom den håller på att växa igen, men den har inte stigit så mycket som man önskade. Nästa sommar (kanske redan ihöst  ;) ) räknar jag med att nivån stigit lite (ca:15 cm) och då kan jag öka effekten på hjulet med ca: 80 procent. Jag har dessutom blivit lite mer optimistisk och börjar tro på effekter mellan 100-300 watt under normalregniga höstar och 50 watt under torrperioder.

---------------------------------------------------------------

Jag har en fläktmotor (värmefläkt) liggande från en Volvo 240 och på den står det 115 watt. Vad det innebär om man kör den som generator vet jag inte (kunde snurra upp den i tre volt för hand, men kan få upp den i 1000 rpm med hjulet).
Fläktmotorn ska jag inte använda senare, bara för att testa vilken tänkbar effekt jag kan få ur hjulet och vilken konstruktion som har den bästa verkningsgraden.

---------------------------------------------------------------

Digitalkameran har jag fått tillbaka nu, så jag återkommer till veckan med lite bilder och en filmsnutt.  :)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:elfråga
« Svar #64 skrivet: 05 sep-05 kl 09:12 »
Hallå!

Det låter inte så bra, jag trodde att det kanske skulle gå att flytta några stenar (gräva ur) lite nedströms och få sej 40-50 cm. Bistert... 10 meter skulle man ju ha råd med, men då ska det ju helst betala sej på några års sikt. Det går inte att gräva en liten kanal nedströms? Kanske10 m rör under lite stenar och sen en snurra med en utloppskanal?

Du skrev om att du inte vill ha en rem utan hellre kedja eller drev. Tror du inte att en rem tål vatten och sånt lite bättre?

Hur långt är det till huset? Är det inte för långt så kanske det går med en vanlig 12 V bilgenerator om man bara lyckas växla upp varvtalet nog mycket?! (kanske remhjulet från en tvättmaskin?) Släpringsbyte varje år kanske man får räkna med, men..

Hur som helst är jag lite avundsjuk över vattendraget.  :D

Ha det bra!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:elfråga
« Svar #65 skrivet: 05 sep-05 kl 13:53 »
Jaaa! Jag råkar ha en tvättmaskin stående...inte speciellt gammal, men allt gummi (slangar o.s.v.) har torkat sönder så den är skrotad. I den hittar jag en rem och kanske en del annat användbart.
Eftersom det sitter en remskiva på mitt vattenhjul, som jag inte får loss, testar jag med rem, vridmomentet är ju trots allt ganska bra så även om rem-lösningen har lite högre förluster bör det funka.

Jag har funderat en hel del över det där med rör och allt är i och för sig möjligt, men jag började tänka om när jag fick veta vad det kostade och allt arbete som krävs om jag vill gömma röret. En annan grej är att ån kan stiga flera meter nedströms och då hamnar generatorn under vatten.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:elfråga
« Svar #66 skrivet: 24 sep-05 kl 11:48 »
Alla möljigheter tycks ha provats. När  det gäller att flytta vatten från brunn till taktank, behövs faktiskt inte el. el används för att driva en pump, en pump kan drivas av vilken kraft som helst. I vildavästern hade man en enkel vindrotor som drev pumpen utan stora värmeförluster. En snurra med breda blad, eller en horisontell gjord av ett par kluvna  plåtfat, skulle på en plats som har någon vind i varjefall kunna hålla tanken på vinden med vatten om förbrukningen är måttlig. Regnar det mycket där du bor kan en del vatten samlas upp, hela takets yta finns redan "upp-pumpat".

Övrig el är ett annat problem, men det behövs ganska mycket mindre nu.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogaliten, tuslus, Gunnel Antoniusson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser