Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Permakultur: Vad gör ni för att sluta erat vattenkretslopp?

Gray water system
0 (0%)
regnvattensamling
1 (16.7%)
damm
0 (0%)
Använder växter för att sluta vatten cirkeln
0 (0%)
minst två
5 (83.3%)
annat
0 (0%)

Antal personer som röstat: 6

Författare Ämne:  Att Sluta vattenkretslopp  (läst 8868 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #20 skrivet: 29 dec-11 kl 10:28 »
Det är tyvärr brist på växter som producerar mat i dåligt dränerad mark (i vårt klimat). Tydligen finns en del bär, surjordsväxter. Typ såna växter skogen/naturen odlar eller odlade åt oss förr. (Inte hemma på detta.) Men det finns vad jag vet inga grönsaker och ingen spannmål.

Ogräs beror på flera saker ja. Men en sak verkar tydlig: försöker man odla frilandsodling/åker på en mark som är alltför dåligt dränerad så får man mycket ogräs. Svåra rotogräs. Särskilt om det är ett gammalt kärr (som det ofta är). Ett svar på frågan vad man kan odla på en sådan mark: Havre. Punkt. Det blir inte mycket till växtföljd. Men man kan också odla nån sorts vall, tror jag. I alla fall bör man undvika grödor som medför mycket bearbetning och körning.

Annars så är väl melodin att undvika bearbetning av jorden så mycket som möjligt. Upphöjda bäddar är t ex bra. Man gör en kraftig bearbetning när man formar bädden. Sen bearbetar man mycket sparsamt.

Swales är väl mer eller mindre detsamma som täckdiken?

Just det bra tilläg anders! Inre erosion, nytt utryck att flasha med!
Tack för rättningen där, dikning och dränering! det ska vi inte blanda ihop!Ok, även om vi dränerar ,  inte dikar måste vi ta reda på vart vattnet tar vägen. Förutom att man finner mulch och bra jord i våtmarker och dammar så ska man inte glömma bort att det är ett ställe att producera mat och annat man kan behöva, speciellt vid kanterna.
Ogräs kan bero på mycket när man tittar på hur man sköter sin jord i jordbruken, kompaktering, urlakning, monocrops och dikning påverkar definitivt. Vart är det mest frodigt på en åker? Vid kanterna och dikena! OM man dikar kan man utnyttja kanterna  och i diket för att producera.
Två bra tekniker är "Swales" och "diversion drains", en Swale lutar inte utan ligger platt och ser ut så här jordtyp, läge, och vatten i området avgör höjden av kullen och djupet av diket.
 Och en diverson drain är liknade fast  du för vattnet till en önskad plats, så det lutar lite och tränger inte sakta genom jorden.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #21 skrivet: 29 dec-11 kl 11:07 »
Havre säger du.
Så jag skulle alltså på mina 30 m2 mellan två bäckar kunna sätta havre.
Är detta något som mina får kan äta sedan, obearbetat?
Var köper man isåfall havrefrö?

Sebastian

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #22 skrivet: 29 dec-11 kl 11:19 »
Havre säger du.
Så jag skulle alltså på mina 30 m2 mellan två bäckar kunna sätta havre.

Ganska annorlunda odlingsplats jämfört med vad jag tänkte på, som var utdikat kärr. Platt mer eller mindre sank mark. Sämre åkermark.

Det du beskriver låter mer som ett ställe att låta vara som det är eller göra något fint och kanske mindre nyttoinriktat på. Spannmål behöver i alla händelser större ytor för att det ska bli något.

PS Du har ju vatten i rörelse i bäckarna. Mer syrerikt vatten antar jag. Beroende på typ av bäck, lutning m m förstås. Kanske fiskodling? Och/eller växter som sätter särskild värde på sån miljö, men jag kommer inte på nåt på rak arm. Inte mitt område riktigt...
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 11:23 av Anders Skarlind »

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #23 skrivet: 29 dec-11 kl 12:01 »
0m det är lite halvskugga på Sebastians 30m2.... skulle du kunna testa Ramslök. Om det är fullsol, sätt ett par salix först, som du stammar upp till träd. Du kan hamla träden och ta lövtäckten till fåren.... åsså god ramslök därunder att använda till dig själv.

Ett annat alternativ är hassel. Nötter är gott :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #24 skrivet: 29 dec-11 kl 12:33 »
Det är tyvärr brist på växter som producerar mat i dåligt dränerad mark (i vårt klimat). Tydligen finns en del bär, surjordsväxter. Typ såna växter skogen/naturen odlar eller odlade åt oss förr. (Inte hemma på detta.) Men det finns vad jag vet inga grönsaker och ingen spannmål.

Ogräs beror på flera saker ja. Men en sak verkar tydlig: försöker man odla frilandsodling/åker på en mark som är alltför dåligt dränerad så får man mycket ogräs. Svåra rotogräs. Särskilt om det är ett gammalt kärr (som det ofta är). Ett svar på frågan vad man kan odla på en sådan mark: Havre. Punkt. Det blir inte mycket till växtföljd. Men man kan också odla nån sorts vall, tror jag. I alla fall bör man undvika grödor som medför mycket bearbetning och körning.

Annars så är väl melodin att undvika bearbetning av jorden så mycket som möjligt. Upphöjda bäddar är t ex bra. Man gör en kraftig bearbetning när man formar bädden. Sen bearbetar man mycket sparsamt.

Swales är väl mer eller mindre detsamma som täckdiken?

oo neeej! då har jag misslyckats! Swales är inte samma som täckdikning, swales är en raised bed (fast kan vara mycket större beröende på hur stor man vill ha) och svagt dike framför. Vattenet samlas i dikena och tränger sakta genom till nästa eller till grundvattnet. Detta händer eftersom det inte lutar så den måste vara 100% plan. Det skapas ingen sjö heller eftesom en swale fungerar som en tvättsvamp,det suger upp håller och lämnar sakta igen. Det här är permakultur design i högsta grad. Jag är inget profs på växter heller men vet att att det man får kolla vad som redan växer där för att av göra vilka växter man kan börja med. Till exempel som jenny är inne på, salix är en bra växt att förbättra jord med(glöm inte att den är bra till eldning och korgar), Al är också bra. Men jag är bara inne på att få mångfald i landskapet men vill man ha en gröda på åkern ja då vet jag inte  :) Nej men Swales är ett under bart sätt att få mindre ytvatten och mer vatten i jorden och grundvattnet. Och då kan man plantera vad så helst där uppe sedan... men en blandning "de sju lagren" :) Avståndet mellan två swales avgörs av lutning och mängd nederbörd. Ju mer nederbörd dessto mer swales behöver man.
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #25 skrivet: 29 dec-11 kl 13:55 »
FRÅGA
Alla säger: fruktträd trivs in dränerad mark.
Kan detta uttryckas mer exakt?
Jag har två fruktträd som nyplanterats.
Grundvattnet (jag har ett hål så jag kan se) går upp till ca 60 cm under markytan.
Kommer dessa träd frodas?

Sebastian

Hade jag varit du så hade jag gjort en stor damm och materialet från dammen hade jag höjt marken med  och placerat träden där !

Det finns risk för att dom står med våta fötter och mår dåligt !

Du behöver många pilar  ;) som slurpar vatten !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #26 skrivet: 29 dec-11 kl 14:15 »
Lite Swale filmer

Swales Part 1


Swales Part 2


Harvesting Water DVD - The Swale Plume


Harvesting Water DVD - Level Sillway


Swales in Landscape


Swales in Landscape (Embedding disabled, limit reached)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #27 skrivet: 29 dec-11 kl 16:01 »
MED EN SWALE KAN MAN LÖSA ALLT ;) Filmer är alltid bra!
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Existens?

  • Gäst
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #28 skrivet: 29 dec-11 kl 16:25 »
Tycker det ser ut som nån slags kombination mellan upphöjda bäddar och vanliga öppna diken.
Som vid all odling handlar det om att få en lämplig sammansättning i jorden mellan jord-vatten-luft.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #29 skrivet: 29 dec-11 kl 17:13 »
Jo jag har flera fruktträd som står på upphöjda bäddar. De får själva söka vatten och gå hur djupt de vill.
Blir det torka (augusti) funderar jag på att köra skurupsborr (jordisering) och ta upp en 60-70 cm djup kanal och vattna djupt.
Vissa upphöjda bäddar står vid diken, träden kan själva välja hur djupt de vill gå, eller om de vill växa mot vattnet i diket.

Min fråga gäller de andra träden som står på plan mark och där jag via borrhål ser att grundvatten samlas upp till 50-60 cm från jordytan.... dvs strax under där de nyplanterade träden har sina rötter, kanske kommer trädet rota sig ut åt sidan och undvika vattnet.

-
Jag har två Swales (vad ska vi kalla dem på svenska? vattenbromsdiken), båda är snustorra året om förutom två veckor på höst och sommar. Kanske göra de sitt jobb ändå, kanske är ,marken nedanför fuktigare.
Jag odlar ännu inget där. Bara massa slånbär som tagit över, men så småningom ska få maka sig.
-
Jag har ett rejält nygrävt dike längs en raised bädd, kanske borde jag göra en fördämning (sill) längs vägen och låta lite vatten sugas in, innan den fortsätter mot stora bäcken.
-
Så fort jag har 20.000 över hoppas jag anlägga fiskdamm i anslutning till bäck/våtmark.
-
Har vi några lyckliga exempel på kommuner som godkänt rening via dammar?
inkluderar detta alternativ alltid en två kammarbrun,eller kan man komma undan det?
 På Bassholmen, Bohuslän finns ett pionjärprojekt, där det snart ska göras en 2 års utvärdering (mäta vad som kommer ut i slutändan).

Sebastian

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Att Sluta vattenkretslopp
« Svar #30 skrivet: 29 dec-11 kl 18:32 »
Jag förståd att det var plant !
Vatten lägger sig i våg och jag hade en granne som skulle odla träd där vatten nivån var ca 50 cm som hos dig.
Det gick bra fram till träden blev lite större och så kunde man se på kronan att dom inte mådde helt bra.
Det slutade med att dom dog ! Röttena dog innan dess så var det dålig tillväxt.

Vatten är underbart att ha men för mycket av det goda kan ge problem.
Så även att vattnet inte rör sig då det blir syrefattigt.

Det är strängt jobb att gräva (om man gör det för hand ) men mitt råd blir ändå att kanske gräva en swale nära där och leda vattnet vidare bort via nån sorts dränering.


På ställen där vattnet rinner fort bort är det smart att göra fördämmningar och bromsa upp flödet så det kan läcka ut i omgivningen .
Pil, al och björk på området kan hjälpa dom tycks klara extremt våta förhållanden och ger ju en sorts naturlig cirkulation och dom går djupare än frukt träden och kan göra stor nytta på så vis.

Rotsystemet är ju vanligen lika stor som kronan på ett sunt träd så  60 cm är nog lite lite !
Men å andra sidan brukar sådan mark vara fin fin för div buskar och örter som inte går så djupt !

Vad gäller fiskodlingar så är dom utmärkta att naurligt gödsla odlingarna vid vattning !

Nej jag har inte hört några Svenska fiskdamms rotations system i Sverige men jag har inte heller letat.

Bassholmens utvärdering blir ju intressant ! Vad har dom för sytem ?


 
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser