Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björklöv och rönnblad  (läst 12631 gånger)

Tomas Skogstjärn

  • Inlägg: 56
  • Livsnjutare.
    • Hälsingland
    • www.tomas.skogstjarn.dinstudio.se
Björklöv och rönnblad
« skrivet: 22 maj-10 kl 23:03 »
Passa på nu för att plocka björklöv och rönnblad för att torka innan det är för sent. Blåbärsbladen kommer också. Det är bråda tider nu för insamlandet av blad och örter som kan användas till husapoteket längre fram i tiden.
För mig är naturen ett apotek, skafferi, gym och ett andligt rum där jag finner sinnes ro.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #1 skrivet: 22 maj-10 kl 23:08 »
Fast det beror ju lite på vars man bor... här har lövträden knappt slagit ut och i skogen har snön precis tinat bort =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #2 skrivet: 22 maj-10 kl 23:28 »
Vad använder du björklöv och rönnlöv till i husapoteket?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Poisan

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #3 skrivet: 22 maj-10 kl 23:33 »
Vad använder du björklöv och rönnlöv till i husapoteket?

Undrar jag med,  ??? ???

 

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #4 skrivet: 23 maj-10 kl 09:31 »
Jag samlar också björk- och rönnlöv nu, men bara för att göra te på.

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #5 skrivet: 23 maj-10 kl 16:51 »
Björkebladers egenskaper og virkning :

Bitter, urindrivende, mildt avførende, svettedrivende, febersenkende, galledrivende, giftutskillende, antiseptisk, bakteriehemmende, virushemmende, betennelseshemmende, blodrensende, astringerende, sårhelende, blodstillende, styrkende, smertelindrende og kolesterolsenkende.
Kjekk å ha  ;)
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #6 skrivet: 30 maj-10 kl 16:31 »
När blir det försent? Måste löven vara sådär nya och ljusgröna när man tar dem?
(de klibbar så jäkligt)

Vad använder man blåbärsblad till? Kan man ta blommorna också?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 07:37 »
Björkblad är en typisk gikt-ört.
Blåbärsblad mot urinvägsinfektion och svampinfektion i underlivet. Tinktur på blåbärsrötter är antibakteriel på tarmar och urinvägar/underliv. Blåbärsblommor är söta och kan ätas.
Samer plockar kvistar med knoppar av såväl rönn som björt och lägger i ungnen under kött och fisk för att ge smak. Borde funka till rotfrukter. Ska prova.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #8 skrivet: 09 maj-14 kl 14:15 »
Passa på att plocka lingonblad också...
Jag brukar ta de nya toppskotten, men om det är kris så plockar jag "gamla" blad på hösten.
Torka dem och använd dem till te, 1 msk smulade blad till 1 kopp vatten, mot hosta.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Björklöv och rönnblad
« Svar #9 skrivet: 10 jun-14 kl 12:31 »
Coolt! Spännande tråd! Lingonblad, det måste jag prova!

Men jag som tycker om att dricka björkbladste ibland för att det är gott, och så är det en medicing, gör jag något dumt? Tallbarste är också gott. (furunålste på norsk)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser