Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  UTEGRISAR ÅRET RUNT  (läst 10152 gånger)

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
UTEGRISAR ÅRET RUNT
« skrivet: 28 okt-04 kl 21:58 »
Hur gör ni som har grisar ute året runt? Jag tänker på parasittrycket på marken. Hur ofta flyttar ni era grisar och hur länge låter ni hagarna vila mellan gångerna? Avmaskar ni innan flytt? Vill även ha tips på hur ni sköter utfodringen då det är blött och lerigt. Jag har provat att fodra i baljor som jag sätter på olika ställen. Men tycker att detta fungerar dåligt då dom är ganska matglada och ofta sliter baljorna ur händerna på mig. Har ett permanent utfodringsställe som fungerar utmärkt sommar halvåret men är rena lervällingen nu. Vi har funderat på att hårdgöra marken så är det någon som har några tips på hur detta kan ske. Vill helst inte gjuta med sement.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #1 skrivet: 04 nov-04 kl 19:59 »
Vi har samma problem. Känns knepigt att gjuta en hård yta när man framöver kommer att vilja flytta hagen.

Vi har provat att lägga sand på utfodringsplatsen, funkar bra på sommaren, men nu är det värre än leran. Som blöt cement faktiskt.

Funderar på om det enklaste nog är att bygga ett flyttbart tak, så att det inte regnar där man vill mata. Kanske bättre med grus på marken där?!

Funderar också på en flyttbar lösning på baljorna som slits ur händerna (av 9 kultingar som kastar sig över mig två gånger om dagen...). Nån slags ränna, som sitter fast i ett staket, och som man kan fylla med mat utifrån och sedan vända in i hagen?

Hmm...Tål att tänkas på.

Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #2 skrivet: 13 nov-04 kl 19:02 »
Parasittryck vet jag inget om... Är befriad ifrån kunskap om detta, jag tror att om vi anpassar oss efter djurens naturliga behov så elimineras detta.

Det är väl så med alla djur att de behöver ha olika storlekar och fauna på sina arealer, och ombyten av hagar för att eliminera parasiter.

Våra grisar älskar att böka i jorden.
 
Utfodrings hon välter de. De verkar vilja ha maten direkt på backen, i jorden..
Jag har fått för mej att de inte är människor, de vill ha på sitt sätt..
Med denna iaktagelse häller jag helt sonika ut köksavfall direkt på backen.

Våra grisar går ute året om och de är jättenöjda med detta.



Camilla

  • Gäst
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #3 skrivet: 13 nov-04 kl 19:24 »
Parasittryck vet jag inget om... Är befriad ifrån kunskap om detta, jag tror att om vi anpassar oss efter djurens naturliga behov så elimineras detta.

Det är väl så med alla djur att de behöver ha olika storlekar och fauna på sina arealer, och ombyten av hagar för att eliminera parasiter.

Jo, det är en vacker tanke, men hur många kan erbjuda sina grisar en naturlig miljö med tanke på att "vilda" grisar rör sig över områden på 50-100 hektar?
« Senast ändrad: 13 nov-04 kl 19:40 av Camilla »

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #4 skrivet: 13 nov-04 kl 23:26 »
Det är ju så att man har begränsade ytor att ha djuren på och det är ju därför som dom utsätts för parasiter.  Innan har vi inte haft kvar grisarna över vintern utan dom har hamnat i frysen. Men nu tänkte vi betäcka den ena gyltan, det var därför som jag började fundera på hur man undviker att marken blir allt för nedsmittad. Tänkte jag skulle ta en diskution med min veterinär som kommer nästa vecka och vaccinerar hästarna. Funderar fortfarande på det här med utfodringen, man får väl stå ut. Det gick ju förra hösten.

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #5 skrivet: 18 nov-04 kl 15:54 »
Jag hade grisar ute en säsong (från sommar till november) och det blev jätteblött och lerigt, inte bara där grisarna gick utan även där jag gick med mathinkarna. Det var jättetungt och besvärligt, och aldeles för blött för grisarna. :-\

Det enda som vi gjorde riktigt bra var nog mat- och vattenhoarna, som var helgjutna i betong. Med hjälp av lite "grisdressyr" och elstängsel kunde vi hälla maten i hoarna utan att grisarna stoppade dit sina trynen förrän vi var färdiga.

Det enda jag tror skulle fungera är en ganska väl tilltagen cementerad yta, med tillhörande tak. Har man flera hagar så får man väl göra flera utfordringsställen. Har man andra djurslag, t ex hästar, kan man kanske anpassa det även som vindskydd för dom?? Fördelen med cementyta blir kanske även att det är lättare att gödsla ur och även att strö om det behövs.

Bara en fundering... kom gärna med kommentarer, för vi vill ha gris igen, men inte förrän vi löst våra problem  ::)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #6 skrivet: 18 nov-04 kl 18:32 »
Ja Camilla visst vore det en vacker tanke att vi kunde anpassa både areal och boende efter djuren 8)!!! om.. vi hade möjligheter, vilket många inte har.

En viss typ av regler är bra, OM de främjar djuren. Fast jag tycker detta kan appliceras individuellt. Man MÅSTE inte alltid gå efter förutbestämda regler för att djuren skall må bra... Det viktigaste är att SE om de är lyckliga, SE om de mår bra. Lära känna dem och vad de tycker om.

Min åsikt är att det finns så mycket regler hit o dit som inte är avgörande för att vi sköter våra djur väl, att de mår bra! (ex, ett djur som står inhyst dagarna långa (trots box-mått) är inte lyckliga, även om standard, rekomendations arealen är tillfredställande, så borde dessa djur få vistas ute.

En häst skall ju inte gå ensam, det är det värsta man kan göra emot den, har jag hört... Vi har haft en häst.
Vår häst såg mycket nöjd ut med sällskap av får, höns, grisar. (de gick i en annan hage)

I min åsikt finns där mängder av pjoskigheter som inte gynnar djuren.

Jag tycker det är mycket intressant om vi kan betrakta djuren och sedan tillgodose deras önskemål!

Vi kanske tycker det är obehagligt med gyttja-fast tycker grisen detta??

Denny

  • Inlägg: 29
    • Dennys svinstia
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #7 skrivet: 19 nov-04 kl 01:02 »
Hur gör ni som har grisar ute året runt? Jag tänker på parasittrycket på marken. Hur ofta flyttar ni era grisar och hur länge låter ni hagarna vila mellan gångerna? Avmaskar ni innan flytt? Vill även ha tips på hur ni sköter utfodringen då det är blött och lerigt. Jag har provat att fodra i baljor som jag sätter på olika ställen. Men tycker att detta fungerar dåligt då dom är ganska matglada och ofta sliter baljorna ur händerna på mig. Har ett permanent utfodringsställe som fungerar utmärkt sommar halvåret men är rena lervällingen nu. Vi har funderat på att hårdgöra marken så är det någon som har några tips på hur detta kan ske. Vill helst inte gjuta med sement.

Mina grisar (3 vuxna + en kull) går på en sammanlagd yta av ca 3000kvm. Jag flyttar dem varje år, harvar marken och sår vall. Grisarna återkommer till marken med 3-4 års mellanrum.

Under de senaste åren har jag valt att ta in grisarna under vintern. Jag anser att vår mark blir för blöt under denna period för att hålla djur på. Att hålla djuren inne på vintern bidrar även till att minska slitaget på marken. Man bör tänka på att det inte alltid är snällare att ha grisarna ute året om.

Vad gäller utfodring och utfodringplatsen kan jag rekomendera att guta foderhovar av cement. Man brukar kunna hitta foderkrubbor typ höganäs på annons. Gör man dessa tillräkligt tunga och stabila brukar de få stå kvar. Att ge grisarna maten på marken fungerar ju också men är väll inte att rekomendera. Det bidrar även till en hel del foderspill.

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #8 skrivet: 19 nov-04 kl 12:51 »
Vad kul att det har kommit så många svar. Jag har faktiskt funderat på att ta in dom på stall den allra besvärligaste perioden. Har du dom inne på heltid hela vintern eller bara under dom blöta perioderna? Jag fick ta in mina i två dagar i somras för att staketet blev raserat av ett träd som fälldes fel. Och dom var inte glada över att vara inne, men dom hade väl vant sig efter ett tag. Jag kan hålla med om att det inte alltid är snällare att ha dom ute, ingen vill väl gyttjebada i 5 plussgrader. Men sen när det väl fryser på så är det ju inga problem. Här där vi bor (norra blekinge) är det egentligen mest bekymmer i nov och halva dec, sen är det en period vid tjällossningen som är riktigt äcklig.

Det känns fel att ha dom på stall hela vintern. Man kanske skulle prova att ha dom ute dagtid och ta in dom på natten. Detta kräver ju att man har en hage nära stallet men det går väl att ordna. Då får ju ``sommarhagen´´vila automatiskt.  Jag tror nämligen att alla djur mår bäst av att röra sig ordenligt varje dag.



Denny

  • Inlägg: 29
    • Dennys svinstia
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #9 skrivet: 21 nov-04 kl 10:10 »
Jag har dem installade hela vintern. När det fryser brukar det nämligen övergå från lervälling till isbana istället. Detta beror givetvis på vilken mark man har och hur den är belägen. Mitt grisstall ligger inte i anslutning till betet utan jag är tvungen att transportera dem mellan platserna. Detta bidrar naturligtvis till att grisarna får bli inne även dom dagar de skulle kunna vara ute. Jag tycker inte att man skall ha dåligt samvete över detta utan istället tänka på de tusentals grisar som aldrig får vara ute.

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #10 skrivet: 21 nov-04 kl 22:03 »
Det är klart att man inte ska ha dåligt samvete för att man har dom inne på vintern. Alla har ju olika förutsättningar för sin djurhållning och man får anpassa sig efter där man bor.

Min tanke var att ta in dom nattetid under dom blöta perioderna. Då kan man fodra dom inne och dom slipper gyttjan vid utfodringsplatsen. Sen när det fryser på så kan dom vara ute igen. Man får nog prova sig fram tills man hittar ett system som passar.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #11 skrivet: 12 dec-04 kl 05:03 »
En liten tanke åt djuren.. Vill de var inne???
Visst är det kallt på vintern, fast visst mår de allra flesta djur bäst av att vara ute, även vintertid. Bästa möjlighet för dem är att kunna välja: att vara ute eller inne...Att ge djuren möjlighet att välja om de vill stå torrt eller om de faktiskt vill stå i sörja!!!
Dåligt samvete behöver man inte ha om man lyssnar på djuren.
KRAM, Häx

Purr

  • Inlägg: 20
    • Småland
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #12 skrivet: 02 jan-05 kl 23:26 »
Jag har min sugga inne på vintern och hon mår jättebra av det.

Utfodringen har jag löst så att jag har ett trästaket till hagen ute. Vid utfodringen har jag en stabil träho som är förankrad i marken. I staketet har jag tagit bort en bräda och istället lutat den utåt. Lutningen går rätt ner i trähon. På så vis kan jag ge min sugga och kultingarna mat utifrån och riskerar inte att bli uppäten av misstag.. :) Jag blöter upp maten ganska mycket så jag behöver inte ge dom extra vatten merän när det är riktigt varmt. Det gör jag också då i hon från utsidan.Jag behöver inte gå in i hagen alls mer än när dom behöver lite mer halm till bädden.

Detta har visats sig fungerat alldeles utmärkt.

Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #13 skrivet: 03 apr-05 kl 03:00 »
Hej!

Alla har vi olika förutsättningar, och ska inte "hängas" för detta. När jag nu sagt det måste jag fråga... en gris som stallas in på vintern är väl ingen utegris? Den är ju inne  ???

Alla våra djur (utom fjäderfäna som stängs in på kvällen efter att de själva gått in då vi inte vill locka hit räven) får FRITT välja om de vill vara ute eller inne. Hästen, getterna samt korna går på lösdrift och grisarna lika så. Hagarna är alltså i anslutning till stall/hyddor så de kan välja själva.... INGA av våra djur väljer att vara inne annat än när de sover. Nu i vårsolen sover de ute ibland mé.
De är ute i alla väder, och de få gånger vi - i all välmening - velat ha dem inne p.g.a. snöstorm, regnrusk eller annat har de tydligt visat sitt missnöje ;-) Undantaget riktigt varma sommardagar då hästen går in för att slippa flugorna.

Så åter till grisarna. Vi har ännu inte behövt fundera på detta med parasiter då vi haft flera olika markbitar som måste bökas/brytas upp, men kommer under året att göra "tårthagar". Alltså minst fyra hagar i tårtbitsformation ut från en av de stationära grishyddorna. På detta sätt kan vi alternera hagar utan att behöva bygga nya grishus/flytta hyddor. Utöver detta använder vi grisarna till markbearbetning av de vallar som ska läggas om. För detta ändamål måste vi ha en grishydda som kan flyttas. Små hagar bör växlas oftare, i stora hagar är inte trycket så stort.

Fram till dags datum har vi fodrat grisarna med blötlagt foder på backen - mest för att de verkar vilja ha det så ÄVEN om det är lerigt. Foderspill förekommer inte  ;D men dock försvinner mycket jord om vi fodrar på samma ställe - de sätter i sig allt och lite till. Bra för täckning av järn/mineralbehovet. Vi kommer dock att gjuta långa låga hoar under våren för att kunna fodra grisarna med ko och getmjölk samt vassle etc.

Hoppas ni finner en lösning som passar er,
Maria.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #14 skrivet: 12 apr-05 kl 20:42 »
Hej igen!
Jag har nu bestämt mig för( och lyckats övertala gubben) att bygga en svinstia i anslutning till stallet där grisarna kan gå ut och in som dom vill. Då har jag nära till vatten och foderkammare och kan fodra grisarna inne och om det behövs kan jag stänga in dom. Där ska dom bo vintertid och sen så fort det torkat upp får dom flytta till den andra hagen med ett enklare hus, i anslutning till denna hagen ligger trädgårdslandet som jag tänkte att dom skulle få ta hand om efter skörden. sen när det blir blött och jobbigt så får dom flytta tillbaka till vinterbostaden. På detta sätt får ju marken vila mellan varven. Jag tror att det kommer att fungera bra, vi får väl se. Gyltan blev för övrigt inte betäckt utan hamnade i frysen i stället, men vi ska köpa nya linderödare nu i vår.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #15 skrivet: 28 apr-05 kl 23:51 »
Det låter som en bra lösning och ett härligt svineri! Jag har den erfarenheten, åtminstone av linderödsgrisar att de mår bäst ute - året om. Men det kan ju bli blött och upptrampat. Om det samtidigt är nedåt noll grader är säkert det bästa för dem att de själva kan välja om de vill vara ute eller inne. Är marken frusen är det visserligen torrt och de vill gärna vara ute, men de har svårt att gå om det har blivit ojämt och stenhårt, där det är upptrampat. Jag kan inte säga att jag känner till hur det är med parasittrycket - men all växtlighet, även stora träd, dör efter så där en 4-5 år om man haft grisar dagligen i en mindre hage (eller "svinalycka" som det kallas i Skåne). Vad jag hört är det pga amoniak i jorden. Däremot har jag inte märkt eller hört talas om några direkta problem med parasiter, men som sagt jag vet inte helt säkert hur det är med den saken.

PS! Hoppas det går bra med dom nya linderödarna!

« Senast ändrad: 29 apr-05 kl 00:00 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Tony

  • Gäst
Re:UTEGRISAR ÅRET RUNT
« Svar #16 skrivet: 27 jul-05 kl 00:56 »
Grisarna får en väldigt fin "päls"  å kan mycke väl vara ute på vintern. Men de mår mår väl att få komma in under tak vindskydd med mycke halm som dom kan göra det varmt. Grisarna gör om de får ett bra stort område en del av detta till deras toa och där brukar dom inte böka. De kan för visso skita på andra ställen oxå men gör det det sällan.  Grisarna behöver motion, mina var ute i vintras hade runt 20 minus....  de behöver mycke mat under tiden ..blandade maten med varmt/ljummet vatten ....det funka bra .....de hörde på lång väg när jag kom med bilen.... dom de kan ju inte böka när marken e frusen.....Slåihop några lastpallar res väggar å lägg på plåt på taket .....sen e gjutesäck framför "dörren"....det blir varmt där inne om de är några stycken.....de säget till om det om det är ok.....och mycke halm......minna var riktiga sjusovare på morronen    och aktiva sent på kvällen i månljuset......  


tony


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
svarvarsson, Alex s

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser