Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flussmedel  (läst 9531 gånger)

Narf

  • Gäst
Flussmedel
« skrivet: 15 jun-06 kl 21:26 »
jag har tänkt att börja lite med kniv blad.

så jag undrar om det finns någon som vet vart man kan få tag i bra flussmedel för att få ihop metalen..

//Fredrik

jimpla

  • Inlägg: 4
Re:Flussmedel
« Svar #1 skrivet: 20 jun-06 kl 00:54 »
Kolla in slöjddetaljers hemsida har bra flussmedel borax 87 kr för 1 kilo  ;) // Jimmy Eriksson

RåBjarK

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
Re:Flussmedel
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 15:07 »
"Vällsand" - fin kvartsrik sand, om jag minns allt rätt.

Först vill jag påpeka att jag inte talar utifrån egen erfarenhet, jag har själv aldrig provat att välla med sand, har bara använt borax. Jag skriver bara vad hört av en vän som enbart väller med sand och laminerar eggverktyg.

Jag har en färsk personlig referens som hänvisar till fin kvartssand och hävdar att det har bättre egenskaper för en god och säker vällning än vad borax har. Han använder enbart vällsand, men väller enbart "järn mot stål", laminerade eggverktyg. Stålsorten kan spela roll i sammanhanget. Att välla två bitar 1312 (låglegerat, mjukt) är inte lika lätt som 1312 mot ett kolstål, det brukar alla vara överens om, och då har borax använts. Om det blir lättare med sand vet jag inte. Skulle man ha gammalt "smidesjärn" t.ex. Lancashire, som är lättare att välla i sig, funkar borax bra (enligt andra referenser).

Vidare aspekter är att sand är mer miljövänligt och att borax är mindre hälsosamt att hantera.
Jag fick nyligen förklarat för mig att borax började användas först under nittonhundratalet - innebär att "vällsand" är en tradition att föra vidare. Kräver dock säkert en tids träning om man vant sig vid borax.

Jag vet inte hur man nosar upp en fin kvartssand, läser av omgivningarna, men gör man det är det ju gratis (är medveten om eventuell bränsleåtgång för hämtning) och det är väl bra att ta så mycket man kan då.
Det enda säkra tipset jag kan delge är Böda strand på norra Öland. Lätt att hitta, men geografiskt svårt för de flesta är jag rädd. Kanske är stränder bra ställen att söka på i allmänhet?

Jag har även hört om andra varianter som att blanda järnfilspån i boraxen.

Jag är själv intresserad av fler tips om flussmedel och på ställen med bra vällsand.

Häpp!
RåBjörK
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 22:42 av RåBjarK »
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Flussmedel
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 21:33 »
en tanke bara, kvarts sand kan man väll få tag på på stenbrott, kanske det "dammet" är för finmalet?, inte riktigt hälsosamt att andas n vartfall.

Knivsmeden

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Flussmedel
« Svar #4 skrivet: 15 jan-18 kl 14:23 »
Simrisham strand kryllar av kvartsand grejen med sand är at man kan ha högra värme men akta nar ni slår med slägan Sandet har blivet till glas


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser