Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kokt eller rå  (läst 10018 gånger)

Tulipanros

  • Gäst
kokt eller rå
« skrivet: 29 jul-10 kl 09:53 »
Är det kokt eller rå linolja jag ska doppa mina små smidesalster i för att få dem svarta?

Det var länge sedan nu...

ánimo

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: kokt eller rå
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 20:47 »
Det spelar nog ingen roll, men jag har använt rå...

Tulipanros

  • Gäst
SV: kokt eller rå
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 19:44 »
Ok, tack.

hubner

  • Inlägg: 3
  • Gillar smide, slöjd och djur.
    • -
SV: kokt eller rå
« Svar #3 skrivet: 27 sep-10 kl 15:56 »
Hej
Vilken linolja du använder spelar ingen roll men för att få en svart yta måste du bränna fast oljan. Lättast är att värma materialet och sen pensla på olja och sen värma tills oljan bränt fast.
Mvh Jonas

RåBjarK

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
SV: kokt eller rå
« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 12:58 »
TJÄRA!
Underligt okänt som ytbehandling för järnsmide ???

Billigare - och man kan själv framställa egen.
Säkrare - självantänder inte som det varnas för med linoljetrasor

Enligt min personliga åsikt så...:
 är den lättare att hantera för bra resultat - appliceringen.
 luktar det bättre än bränd linolja - som osar  >:D

Vill minnas att jag i någon äldre instruktionsskrift om smide läst om stenkolstjära som ytbehandling, linoljan nämndes inte. Har själv inte provat stenkolstjära.
Enligt en ovetenskaplig test som utfördes på Svealands östkust så höll inbränd tjära bättre än linolja.
(Önskas referenserna måste jag få leta lite samlingarna)

Linolja: Kokt eller rå spelar mig veterligen ingen roll på 300 grader hett järn.

Det finns flera ytbehandlingar, givetvis, men då kanske jag går ifrån trådämnet.

Vänligast
 (:) RoB
« Senast ändrad: 13 okt-10 kl 13:01 av RåBjarK »
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

Joll

  • Inlägg: 2
    • Öland
SV: kokt eller rå
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 21:00 »
Rå linolja - kokt funkar såklart men...
Kokt linolja kan vara kemiskt kokt med metallsalter istället för den klassiska värmda och luftblåsta...

Så jag tror att rå är att föredra.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: kokt eller rå
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 22:08 »
Stenkolstjära ska man passa sig noga för eftersom den innehåller en massa cancerframkallande ämnen - kreosot, bensen m fl. Det är bättre att hålla sig till trätjära.

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: kokt eller rå
« Svar #7 skrivet: 07 nov-10 kl 14:22 »
tjära bildar bara ett sotlager och är inte rostskyddande. Men visst, svart och blankt blir det ju. Det går att svärta med i stort sett allt fett, även animaliskt.
Kokt linolja är det de flesta i yrket använder, gärna blandat med lite annat...

SV: kokt eller rå
« Svar #8 skrivet: 07 mar-17 kl 15:11 »
Mad blir minst sot på om man ska ha prylarna inomhus och inte riskera en massa sotfläckar???????

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: kokt eller rå
« Svar #9 skrivet: 07 mar-17 kl 16:41 »
Jag brukar ha kokt linolja av litet bättre kvalitet (rå fungerar också, till trä som ej är målat eller oljat tidigare bör man använda rå linolja) samt om man vill litet trätjära, kanske 1:10 eller vad man önskar. Det går att späda med balsamterpentin om man önskar, men till metall är det inte nödvändigt.

Rå linolja tar dock väldigt lång tid på sig att härda, tar flera veckor ibland.
(trasor, mm med rå linolja måste man förvara brandsäkert, även om risken för självantändning är väldigt liten så finns den...)

Finare arbeten kan man olja på kallt väldigt tunt med ren olja man stryker på lätt med fingret eller en trasa.

Arbeten som skall stå utomhus oskyddat bör man dock behandla med kraftigare rostskydd än oljebränning är min erfarenhet...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser