Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honung som förhindrar karies  (läst 8713 gånger)

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Honung som förhindrar karies
« skrivet: 16 jun-09 kl 17:13 »
Har en undran om hur det igentligen är och var man skulle kunna finna på om det har gjorts några studier på hurvida honung är nyttigt eller onyttigt att äta med tanke på karies i tänderna.

Jag har hört att det inte skall vara "skadligt" att äta honung för tänderna eftersom honungen innehåller bakteriedödande ämnen, men vid sonens besök hos tandläkaren idag tyckte inte hon detsamma. Honung var mest socker och inte alls bra för tänderna utan man skulle akta sig för att äta förmycket av det.

Hur är det nu då, vem har rätt och vem har fel. Finns det några studier på honung och karies i tänderna. Är det någon som vet någon länk till någonstans där man kan få fram fakta i ärendet eller bara har någon egen erfarenhet?
Har ni rådfrågat er tandläkare vad de tycker om honung och karies?

//Roger

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #1 skrivet: 16 jun-09 kl 17:20 »
hittade en länk  som kan vara intressant att läsa:
http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/72/1/

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #2 skrivet: 16 jun-09 kl 17:50 »
Ja men den skönskrivningen är inte vetenskaplig alls, sötsaker som sötsaker och syra påverkar tänderna.
Det har ingen betydelse att det är honung och tänk på att honung har ett extremt högt GI (Glykemiskt Index), alltså väldigt snabba kolhydrater.
Det enda som är sant är att det är "naturligare" än socker.
Mycket av det som står där är helt enkelt fel. Man borde ta bort hela den artikeln.

Snart skriver man kanske att honung fixar cykelpunka och cancer också ... och lagar datorer ...
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 18:02 av Sten-Åke Lindell »

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #3 skrivet: 16 jun-09 kl 19:54 »
Honung och socker visavi karies är nog hugget som stucket.

Det ena eller det andra är lika stor bov.

I den gamla medeltiden (ganska intressant att läsa historien)  så visar det sig att väldigt många adelsmän -kvinnor dog av svårdefinierade sjukdomar som läkarna försökte bota med varjehanda goda mediciner, bl.a. kvicksilver.
Undersökningar i mer modern tid har visat att väldigt många av patienterna-adelsmännen led av fruktansvärd dålig tandhälsa. Vissa dog tydligen av kvicksilverförgiftning.

Hypotes:
Vem hade råd att äta honung? De rika adelsmännen. Vem drabbades av karies? De rika adelsmännen.


Jag avstår från såväl antites som syntes.
Däremot förbehåller jag mig påståendet att grundaren av Riket Sverige med namn Gustav Vasa dog av kariesinfekterade tänder. En så massiv och omfattande infektion att ett normalt immunförsvar inte klarade av densamma.

Hans rike lever vidare...

LivLund

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #4 skrivet: 15 feb-18 kl 07:38 »
Info om honungens fantastiska egenskaper bl.a bakteriehämmande (och källhänvisningar  :)

https://kurera.se/har-ar-honungen-som-fungerar-bast-for-lakning/

Niklas Nyström

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #5 skrivet: 15 feb-18 kl 08:22 »
Jag har också funderat på frågan och tog kontakt med tandläkarförbundet för att reda ut lite mer. Enligt det svar som jag fick hade de inte sett eller tagit del av några undersökningar eller tester på huruvida honung är skadligt för tänderna eller hur honung och karies hänger ihop.
De grundar sina antaganden och rekommendationer till patienter, på undersökningar där man tittat på vad honung innehåller för sockerarter och tänker då att det är lika som att äta honung med samma typ av socker.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #6 skrivet: 15 feb-18 kl 11:01 »
Inlägget här ovan från Wictor är väl mest kuriosa, men vill man lära sig om biodling kan man klicka på hans namn och sedan visa inlägg. Han skrev 763 inlägg, och de är läsvärda. Rekommenderas starkt! som han brukade säga.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #7 skrivet: 16 feb-18 kl 23:47 »
Honung förhindrar inte karies,tvärtom förvärrar!
När jag var liten var jag hos min farmor som brukade ta honung på nappen som tröst.
När jag var i 4 -5års åldern var mina tänder helt svarta men när jag tappade dem fick jag nya fina som har varit  nästan helt utan karies sen dess är nu 65år

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Honung som förhindrar karies
« Svar #8 skrivet: 17 feb-18 kl 10:22 »
Tydligen är torkad frukt som godis problematisk eftersom det kletar fast på tänderna och därmed är i kontakt med dem längre än vanligt socker, då kag kan tänka mig att det samma gäller honung om man tex äter det på mackor.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser