Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koloch koks  (läst 18749 gånger)

Narf

  • Gäst
koloch koks
« skrivet: 13 jun-05 kl 14:45 »
Jag har tänk att börja med järn smide och undrar vart man kan köpa koks som har bra kvalitet och lagom storlek??

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:koloch koks
« Svar #1 skrivet: 13 jun-05 kl 15:40 »
Mors!

Jag köpte en säck med smideskoks ifrån Koksbolaget i Norrköping. 500 kr har jag för mig, stor säck.

Bor du inte i närheten av Norrköping kan du ju kolla med.....smeder, smidesverkstäder.

Förresten tror jag Koksbolaget har filialer lite här och var...

Lycka till
/Attis
/Attis

Narf

  • Gäst
Re:koloch koks
« Svar #2 skrivet: 14 jun-05 kl 07:45 »

tack  :)
ska kolla upp det..

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:koloch koks
« Svar #3 skrivet: 07 jul-05 kl 22:11 »
ssab i luleå säljer koks från sitt koksverk
3 kr/kg tar dom,helt okej måste jag säga.

Rabies

  • Inlägg: 14
    • Blekinge
Re:koloch koks
« Svar #4 skrivet: 12 jul-05 kl 13:21 »
Attis, jag undrar om du har telefonnummret till koksbolaget i NKPG? Hittar det ingenstans...

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:koloch koks
« Svar #5 skrivet: 12 jul-05 kl 21:34 »
Saxat ifrån Gulasidorna


 Swecox International AB - Ystad  
Tel. 0411-130 64
Revhuskajen, 27139 YSTAD
 
 Swecox International AB - Västerås  
Tel. 021-10 44 50
Box 254, 72106 VÄSTERÅS
 
 Swecox International AB - Stockholm  
Tel. 08-550 355 88
Framnäsv. 7, 15138 SÖDERTÄLJE

 Swecox International AB - Skövde  
Tel. 0510-271 75
Skarag. 5, 53132 LIDKÖPING
 
 Swecox International AB - Norrköping-Linköping  
Tel. 011-13 75 60
Saltängsg. 72, 60238 NORRKÖPING
 
/Attis

Narf

  • Gäst
Re:koloch koks
« Svar #6 skrivet: 26 apr-06 kl 20:46 »
kollade med SSAB Oxelösund och dom säljer inte av sitt koks... :(

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:koloch koks
« Svar #7 skrivet: 06 jun-06 kl 10:40 »
Innan koks började användas vid järnhantering, brukades träkol, och har man gott om träråvara, så kan man ju göra kol hemma.

Ett oljefat fylles med det trä som ska kolas, man eldar under, och när gasen börjar komma, låter man det gå i luften tills det inte är luftblandat och explosivt. Har man ingen metod att ta den tillvara, så leder man röret under tunnan tänder på och tillvaratar den vid kolningen.

Detta förfarande är inte helt ovanligt, och detaljer har diskuterats på otherpower.com
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:koloch koks
« Svar #8 skrivet: 15 jun-06 kl 22:18 »
vad menar du med att gå i luften tills det inte är luftblandat?
alltså släppa ut röken bara, eller?
(har aldrig kolat!)

Björn Kumlin

  • Inlägg: 16
    • Björn Kumlins smide
Re:koloch koks
« Svar #9 skrivet: 07 jun-07 kl 19:01 »
Hej!

I Värmland är det ända stället (jag vet om) som säljer koks och stenkol för smide Kjell och c:o i Karlstad. Dom handlar mest med lastpallar och sådant men säljer även lite kol och koks. Webbadressen dit är http://www.kjellco.se/

Träkol är ju utmärkt till smide men då gäller det att det är bra träkol. Vanligt "grillkol" fungerar men är riktigt uselt, det flyger hela tiden en massa gnistor och sådant från det sedan har jag aldrig fått upp någon ordentlig temperatur med det.
Man bör nog kola själv eller köpa från någon lokal milare (inte särskillt vanligt men om sådant är fallet är det ju trevligt)
Ï Brunnskog här i Värmland brukar dom kola i mila och sälja på evenemanget Gammelvala. Det kolet har jag använt och det fungerar yterst bra.

mvh
Björn

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: koloch koks
« Svar #10 skrivet: 30 jun-17 kl 11:08 »
Väcker den här tråden igen.

Var köper man bra träkol? Gärna i Västsverige om det går.


Jag smider på hantverksträkol i vanliga fall. I veckan har jag provat ett par olika billiga "grillkol"-varianter från de billiga varuhusen som tagit sig ner mot 10 kr/kg för att se hur det funkar. Sämst skulle jag säga, askar enormt och inte blir det varmt heller. Dessutom så nyser jag titt som tätt och det stinker petroleum i smedjan (känns igen från min tid på raffinaderi, nästan hemtrevligt...). Det känns verkligen inte aktuellt att laga mat över den kolen! Då hade jag hellre eldat grillen med gasol faktiskt.
Och det ryker, det skvätter och det håller på... Lite bättre blir det väl när jag delar de stora bitarna men nej det här går ju inte.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: koloch koks
« Svar #11 skrivet: 30 jun-17 kl 11:14 »
Funkar det med Koks 25/90 mm.
Brännvärdet är ca. 7 800 kcal/kg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: koloch koks
« Svar #12 skrivet: 01 jul-17 kl 18:25 »
25 funkar direkt, 90 får man krossa lätt med en hammare eller liknande.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: koloch koks
« Svar #13 skrivet: 04 jul-17 kl 23:38 »
Jag vill helst använda träkol. Men har jag fortsatt svårt att få tag på blir det att titta åt kokshållet. Kanske måste installera en fläkt i skorstenen då och det slipper jag gärna om jag kan.

Testet går vidare: Ica grillkol 2,5 kg för 40 spänn är mycket bättre än de andra. Den skulle jag äta mat lagad över, askar inte så värst och brinner ganska varmt. Men priset är ju inte så roligt :(
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: koloch koks
« Svar #14 skrivet: 04 jul-17 kl 23:45 »
Jag vill helst använda träkol. Men har jag fortsatt svårt att få tag på blir det att titta åt kokshållet. Kanske måste installera en fläkt i skorstenen då och det slipper jag gärna om jag kan.

Testet går vidare: Ica grillkol 2,5 kg för 40 spänn är mycket bättre än de andra. Den skulle jag äta mat lagad över, askar inte så värst och brinner ganska varmt. Men priset är ju inte så roligt :(
Var för inte göra egen kol ?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: koloch koks
« Svar #15 skrivet: 05 jul-17 kl 07:38 »
Jag vill helst använda träkol. Men har jag fortsatt svårt att få tag på blir det att titta åt kokshållet. Kanske måste installera en fläkt i skorstenen då och det slipper jag gärna om jag kan.

Testet går vidare: Ica grillkol 2,5 kg för 40 spänn är mycket bättre än de andra. Den skulle jag äta mat lagad över, askar inte så värst och brinner ganska varmt. Men priset är ju inte så roligt :(

Är du intresserad av att testa en 25 kilos säck Koks 25/90 mm.
Brännvärdet är ca. 7 800 kcal/kg.
Kanske du kan få den i närheten av Lund för 250 kr i mitten av Juli.

andtol

  • Gäst
SV: koloch koks
« Svar #16 skrivet: 05 jul-17 kl 07:47 »
Var för inte göra egen kol ?

Jag har gjort eget kol men lite tveksam på kvalitén. Träslaget är asp.

(Och här var ungefär 1/3 färdigt kol, jag ströp lufttillförseln för mycket så allt blev ej kolat.)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: koloch koks
« Svar #17 skrivet: 05 jul-17 kl 08:32 »
Jag har gjort eget kol men lite tveksam på kvalitén. Träslaget är asp.

(Och här var ungefär 1/3 färdigt kol, jag ströp lufttillförseln för mycket så allt blev ej kolat.)
Hur gjorde du när du gjorde din?
Är lite sugen på att göra lite i år.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


andtol

  • Gäst
SV: koloch koks
« Svar #18 skrivet: 05 jul-17 kl 13:25 »
Hur gjorde du när du gjorde din?
Är lite sugen på att göra lite i år.

Det var en artikel i Åter nr 3/14.

I korthet:

En tunna utan hål i botten.
Starta en eld i botten.
Lägg på tunn torr ved, gärna småpinnar eller finkluven ved allt eftersom. Det ska hela tiden brinna med öppen låga, lägger man på för snabbt ryker det väldigt mycket, se bild.
När det är fyllt med brinnande ved ända upp så täcker man med grästuvor, omlott och med gräset nedåt. Det ska bara komma lite rök när man täckt. Här gjorde jag fel, jag la på för mycket och täckte så ingen rök kom ut = minst hälften var inte kolat.
Efter ett dygn har den svalnat och man har kol. :)

Detta var första gången för mig, man får pröva sig fram och se vad som är bäst. En del gör det i en grop i stället. Det blir en mini-kolmila.

Vilket trädslag som är bäst vet jag ej, den här gången använde jag asp eftersom jag hade tunna pinnar av den som torkat i ladan 3-4 år.

Jag ska också säga att nästa gång ska jag använda andningsmask. Det blev lite väl mycket rök som hamnade i lungorna. ;)
« Senast ändrad: 05 jul-17 kl 13:39 av Toll »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: koloch koks
« Svar #19 skrivet: 05 jul-17 kl 16:33 »
Om man börjar kola i lite större skala så bör man försöka ta hand om och kondensera röken. Det är ju inte direkt några hälsosamma saker som ingår i pyrolysgaserna, bättre om man kan ta vara på dem för att få ut tjära, olika organiska syror mm. Eller åtminstone bränna upp rökgaserna, man kanske skulle kunna låta dem gå in i en större vedpanna som ändå är igång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser