Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golden Comet  (läst 1874 gånger)

agnesnilsson

  • Inlägg: 8
    • Värmland
Golden Comet
« skrivet: 06 apr-18 kl 21:49 »
Någon här som har erfarenhet av Golden Comet eller som vet om de finns att få tag på i Sverige? Kallas även Gold Sex Link, Golden Buff, Red Star eller Cinnamon Queen.

Tacksam för svar!!

PS. Vissa hemsidor säger att de är en blandning av New Hampshire och White Rock, andra säger blandning av Rhode Island Red och White Leghorn. Är det i princip samma sorter eller är de olika bara att bådas avkommor kallas Golden Comet?

strawmaiden

  • Inlägg: 15
    • Uppland
SV: Golden Comet
« Svar #1 skrivet: 07 apr-18 kl 12:10 »
Hej
Golden comet är en ras som kommer ur vita Plymouth Rock och New Hampshire på tuppsidan. Plymouth rock är autosexing vilket new Hampshire inte är. Skulle man istället ta en vit Leghorn, får du ingen könssortering.
Det är säkert nån i Sverige som har vita PR, men ett avelsarbete för att få fram en ny ras är en lång process. Korsar du två raser får du fram en blandras, sen gäller det att du fortsätter avla in de anlag du vill ha.
Jag känner inte till någon som har Golden Comet i Sverige, men det finns mycket hönssidor på Facebook, där du kanske hittar någon som vet eller har.
I Sverige har vi hybriden Isa Brun och jag kan tänka mig att det skulle röra sig om den rasen, för den är identisk i färg, tidigt könsmogen, lägger bruna ägg.
Några tuppar brukar aldrig finnas däremot.
Lycka till


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Frontlineassembly forever


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser