Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skall man tolka detta?  (läst 22062 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-18 kl 19:31 »
Intressant frågeställning!

det finns en koppling mellan sci-fi och verkligheten... upptäck många fönster Star Trek? Och nu ser man att ni börjar tappa arg. nu börjar era patetiska komentarer runt min stavning och ord anv - er kvalificerade gissning.
nä tror det är dags att lägga ner igen ...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #21 skrivet: 11 mar-18 kl 19:34 »
det finns en koppling mellan sci-fi och verkligheten... upptäck många fönster Star Trek? Och nu ser man att ni börjar tappa arg. nu börjar era patetiska komentarer runt min stavning och ord anv - er kvalificerade gissning.
nä tror det är dags att lägga ner igen ...

En mycket enkel fråga: Har du hittat någon som vill bo i en lägenhet som helt saknar fönster. Ja eller nej?

Vi är nog många här som hellre ser att du använder ett fåtal, men väldigt tydliga ord i dina inlägg, istället för att "gå som katten runt het gröt" genom mängder av både begripliga och obegripliga ord.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #22 skrivet: 11 mar-18 kl 19:42 »
du hat missat hela påhängen, solartub är för dygnsorientering, och en monitor är för inbottsäkerhet och för Uv-förluster samt att det är betydligt mer ekologiskt. sen får du nog titta närma på vad solartube gör innan du kommer med felaktiga påstående,om du kalla fabriker, idrottshallar, hallar, badhus för udda ställen ....ja då ve inte jag vad som är normalt enligt dig.
jo,udda när det gäller bostadsutrymmen. För det är väl dina lägenheter det handlar om. knappast ekologiskt att installera onödiga grejor som drar ström.
men som sagt,något bygglov lär du inte få på fönsterlösa lägenheter så diskussionen är orelevant. och nej,det finns ingen koppling mellan sci-fi och verkligheten. Sci-fi bygger på en påhittad framtid. det finns som du säkert vet inga fönster på en u-båt heller men det beror helt enkelt på att en sådan konstruktion skulle vara mkt sårbar.
Men det är ju bostadsutrymmen vi pratar om där du vill ersätta fönster med en kamera. Hör istället med byggnadsnämnden i din kommun om vad de säger om fönsterlösa lägenheter.Skulle spara dej mycket tankemöda och tid. För vilka funderingar du än har avseende byggnation så är det så att det är inte du som bestämmer hur det ska se ut i slutänden...

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #23 skrivet: 11 mar-18 kl 20:32 »
Hej
För din info, officershytterna i flera av Star Trek serierna har fönster ut.
Det låter som massor med elektronik och backupsystem bara för fönster, Vad jag kan se blir bara prylkostnaden betydligt högre än för en normal fönsterruta. Dessutom vad räknar du med för livslängd på kameror och elektronik?Gissningsvis måste skärmar, kameror och övrig elektronik bytas 2-4 gånger innan ett fönster måste bytas ut.
Fläktarna blir de också batteribackade eller får man ingen ventilation vid strömavbrott?
Dubbla utrymningsvägar krävs också i betonghus, så det kravet tvivlar jag på att du kommer undan med en magisk stomme.
Du måste ha ett fantastiskt fläktsystem för att ge samma flöde som ett korsdrag för att vädra ut lukt.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #24 skrivet: 11 mar-18 kl 20:35 »
 (:)  Ni vet den där regeln om god och hjälpsam ton... Gäller flera i tråden... http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler

Jag har hittills plockat bort meningar som inte följt den regeln. Fortsätt i samma stil och jag tappar orken, då åker hela inläggen istället. Om du vill att dina inlägg ska kunna läsas av andra så håll tonen annars kommer de att försvinna.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #25 skrivet: 12 mar-18 kl 11:42 »
Hej
För din info, officershytterna i flera av Star Trek serierna har fönster ut.
Det låter som massor med elektronik och backupsystem bara för fönster, Vad jag kan se blir bara prylkostnaden betydligt högre än för en normal fönsterruta. Dessutom vad räknar du med för livslängd på kameror och elektronik?Gissningsvis måste skärmar, kameror och övrig elektronik bytas 2-4 gånger innan ett fönster måste bytas ut.
Fläktarna blir de också batteribackade eller får man ingen ventilation vid strömavbrott?
Dubbla utrymningsvägar krävs också i betonghus, så det kravet tvivlar jag på att du kommer undan med en magisk stomme.
Du måste ha ett fantastiskt fläktsystem för att ge samma flöde som ett korsdrag för att vädra ut lukt.

ja ok det finns kanske fönster men det är ett sidospår. Men denna tråd var om övervakningskameror och att dom som oppinerade sig mot när jagpressenterade det för ett ant mån sedan var att man måste ha tillstånd, det var det jag ville visa att det inte krävdes (Jag fick rätt, hade fel när det kom till elinst.så) fått svar från Hav och vatten myndigheten gällande BDT avlopp, lägger det undervatten och avlopp forumet

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #26 skrivet: 12 mar-18 kl 12:02 »
Hej
Ursäkta om jag varit hård i tonen. Skall försöka bättra mig. Åter till ämnet

Jag är inte säker på att du har rätt om kameror. Visserligen så försvinner kravet på förhandsgodkännande men fortfarande måste direktiven uppfyllas. Texten nedan lånar jag från nätet, men många olika källor verkar tolka nya lagen lika:

Trots att man inte kommer att behöva ansöka om tillstånd för att kameraövervaka är det viktigt att man uppfyller kraven inom dataskyddsförordningen. Vad detta innebär konkret är att man måste kunna påvisa vilken typ av rättsligt stöd man har för att kameraövervaka. Ett exempel är att man har gjort en intresseavvägning som visar att behovet av övervakningen väger tyngre än rätten till integritet, hos de som kan komma att övervakas. Dataskyddsförordningen kommer även att ställa hårdare krav på den som övervakar ska informera om kameraövervakningen.

Jag tror inte det blir så enkelt att montera kameror mot omgivningen. Förutom att jag fortfarande tror kameror+bildskärmar+kablar+övrig elektronik i längden blir dyrare än ett fönster

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #27 skrivet: 12 mar-18 kl 14:12 »
Ja, vi vet ännu inte hur det blir, så "jag fick rätt" är väl att ropa hej innan du kommit över bäcken?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #28 skrivet: 12 mar-18 kl 15:01 »
En mycket enkel fråga: Har du hittat någon som vill bo i en lägenhet som helt saknar fönster. Ja eller nej?

Vi är nog många här som hellre ser att du använder ett fåtal, men väldigt tydliga ord i dina inlägg, istället för att "gå som katten runt het gröt" genom mängder av både begripliga och obegripliga ord.

Jag tolkar ditt uteblivna svar som ett "nej".
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #29 skrivet: 12 mar-18 kl 15:10 »
Hej
Ursäkta om jag varit hård i tonen. Skall försöka bättra mig. Åter till ämnet

Jag är inte säker på att du har rätt om kameror. Visserligen så försvinner kravet på förhandsgodkännande men fortfarande måste direktiven uppfyllas. Texten nedan lånar jag från nätet, men många olika källor verkar tolka nya lagen lika:

Trots att man inte kommer att behöva ansöka om tillstånd för att kameraövervaka är det viktigt att man uppfyller kraven inom dataskyddsförordningen. Vad detta innebär konkret är att man måste kunna påvisa vilken typ av rättsligt stöd man har för att kameraövervaka. Ett exempel är att man har gjort en intresseavvägning som visar att behovet av övervakningen väger tyngre än rätten till integritet, hos de som kan komma att övervakas. Dataskyddsförordningen kommer även att ställa hårdare krav på den som övervakar ska informera om kameraövervakningen.

Jag tror inte det blir så enkelt att montera kameror mot omgivningen. Förutom att jag fortfarande tror kameror+bildskärmar+kablar+övrig elektronik i längden blir dyrare än ett fönster

Jag kan hålla med om att kostnaderna för webb+monitor kan kosta lite, och att dom inte kommer att ha likvärdig hållbarhet som ett fönster, men om man tar alla aspekter så blir nog inte kostnaderna större än för ett fönster. Då tänker jag försäkringar (högre premie än utan fönster, läggre U-värde då väggen har 0,3 i U-värde och ett fönster ligger på runt0,6-0,9 . så jag tror att det kommer att jämna ut sig / cykel.
Men sen kommer 10,000 kr frågan... vill nån bo där? det vet vi inte för det finns inget liknande så

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #30 skrivet: 12 mar-18 kl 15:14 »
En mycket enkel fråga: Har du hittat någon som vill bo i en lägenhet som helt saknar fönster. Ja eller nej?

Vi är nog många här som hellre ser att du använder ett fåtal, men väldigt tydliga ord i dina inlägg, istället för att "gå som katten runt het gröt" genom mängder av både begripliga och obegripliga ord.

som svar på din hypotetiska fråga NEJ ingen har visat något som helst intresse, dok kan jag bara hänvisa till 2-3 st som knappast kan bygga stat. men man vet ju aldrig, det finns både fördelar och nackdelar med mitt resonemang. Ända sättet vi får veta är att göra eller?

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #31 skrivet: 12 mar-18 kl 15:15 »
(:)  Ni vet den där regeln om god och hjälpsam ton... Gäller flera i tråden... http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler

Jag har hittills plockat bort meningar som inte följt den regeln. Fortsätt i samma stil och jag tappar orken, då åker hela inläggen istället. Om du vill att dina inlägg ska kunna läsas av andra så håll tonen annars kommer de att försvinna.


Ska bättra mig

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #32 skrivet: 12 mar-18 kl 15:26 »
jo,udda när det gäller bostadsutrymmen. För det är väl dina lägenheter det handlar om. knappast ekologiskt att installera onödiga grejor som drar ström.
men som sagt,något bygglov lär du inte få på fönsterlösa lägenheter så diskussionen är orelevant. och nej,det finns ingen koppling mellan sci-fi och verkligheten. Sci-fi bygger på en påhittad framtid. det finns som du säkert vet inga fönster på en u-båt heller men det beror helt enkelt på att en sådan konstruktion skulle vara mkt sårbar.
Men det är ju bostadsutrymmen vi pratar om där du vill ersätta fönster med en kamera. Hör istället med byggnadsnämnden i din kommun om vad de säger om fönsterlösa lägenheter.Skulle spara dej mycket tankemöda och tid. För vilka funderingar du än har avseende byggnation så är det så att det är inte du som bestämmer hur det ska se ut i slutänden...

Vad drar ström? Kan inte jag bestäms hur min fastighet skall utformas? om man bortser från BBR? Om detta skulle funka och att man skulle få in någon som skulle vilja prova så är halva vinsten hemma, finns det en finns det fler ingen vet.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #33 skrivet: 12 mar-18 kl 17:56 »
Vad drar ström? Kan inte jag bestäms hur min fastighet skall utformas? om man bortser från BBR? Om detta skulle funka och att man skulle få in någon som skulle vilja prova så är halva vinsten hemma, finns det en finns det fler ingen vet.
kameror och monitorer drar ström. Nej,det är en stor missuppfattning att man kan bygga hur som helst även om huset uppfyller BBR. oftast finns det krav på hur en byggnad skall utformas så den passar in i omgivningen,grannar och andra har sina uppfattningar och om huset blir extremt så överklagas det och processen kan ju ta åratal.  bygglovet ges ju av kommunen och det är en byggnadsnämnd som beslutar. inte säkert den nämnden delar dina visioner.... och så återkommer vi till olika regelverk igen som måste uppfyllas i första hand för att ens ansökan skall behandlas. Men innan dess måste det ju fram ritningar,finansiering m.m.  Men det var ju redan fixat enl. tidigare tråd så det behöver vi ju inte älta. Intressant dock att nya ideer dyker upp vartefter så tillåt mig tvivla på dina tidigare utsagor.
Hade jag haft tomt,finansiering och ritningar färdiga hade jag redan varit en bra bit på väg.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #34 skrivet: 12 mar-18 kl 17:58 »
 (:)  Några ohjälpsamma inlägg raderade. Ingen sakdiskussion i dem så ni går inte miste om något. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #35 skrivet: 13 mar-18 kl 09:43 »
kameror och monitorer drar ström. Nej,det är en stor missuppfattning att man kan bygga hur som helst även om huset uppfyller BBR. oftast finns det krav på hur en byggnad skall utformas så den passar in i omgivningen,grannar och andra har sina uppfattningar och om huset blir extremt så överklagas det och processen kan ju ta åratal.  bygglovet ges ju av kommunen och det är en byggnadsnämnd som beslutar. inte säkert den nämnden delar dina visioner.... och så återkommer vi till olika regelverk igen som måste uppfyllas i första hand för att ens ansökan skall behandlas. Men innan dess måste det ju fram ritningar,finansiering m.m.  Men det var ju redan fixat enl. tidigare tråd så det behöver vi ju inte älta. Intressant dock att nya ideer dyker upp vartefter så tillåt mig tvivla på dina tidigare utsagor.
Hade jag haft tomt,finansiering och ritningar färdiga hade jag redan varit en bra bit på väg.

Utanför stadsplanerat omr gäller inte dom reglerna (har skrivit tidigare vart det är tänkt att placeras så alla sådana regler kan du hoppa över) monitor,kamera, digitala delar kommer att drivas med bat som laddas av en solcell. samtliga digitala komponenter drar endast 5 V om väldigt lite A så en solcell på 50W kommer att driva detta enkelt, en LCD Tv drar under drift ca 50W och det tar ett bat med lätthet hand om.som jag försökt tala om för dig/er vid flertalet ggr så är detta  envision med början av att jag ska göra en test med det svåraste utrymmmet först (Duschen) som Anticimex ska kolla och göera en funktions koll . sen är nästa steg att bygga. Men hur vi kom in på detta är ju ett bevis på att du inte kan slå ner på övervaknings delen  eller med min ide bortsätt från att det inte är ett normalt fönster. tråkit att ma fastnar i ett urgammalt resonemang

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #36 skrivet: 13 mar-18 kl 11:18 »
Hej

Bygglov är nödvändigt även utanför stadsplanerat område. Haft vänner som fick sin sommarstuga fördröjd i över ett år för att byggnadsnämden tyckte att den inte passade in i landskapet. Det var ändå ett kataloghus som inte alls stack ut.
Så ute på landet, där finns ingen stadsplan att luta sig emot vad som är tillåtet/otillåtet att bygga. Istället är det upp till handläggaren att bedöma om huset skall få byggas.
Där har kommuner olika åsikter förutom gestaltning, utrymningskrav, vattenförsörjning och avlopp kan också saker som bristande kollektivtrafik eller obefintlig trafiklösning stoppa/fördröja byggen. 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #37 skrivet: 13 mar-18 kl 11:46 »
givetvis är det så att bygglov krävs överallt. undantag är ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter. återigen en kunskapsbrist hos TS som kommer i dagen.och som sagt det är kommunen som bestämmer...  Även i avloppsfrågan är det kommunen som du måste prata med. Miljöförvaltningen tittat på din lösning och ser om den följer lagen.Beslutet tas sedan i en nämnd.
Utanför stadsplanerat omr gäller inte dom reglerna (har skrivit tidigare vart det är tänkt att placeras så alla sådana regler kan du hoppa över) monitor,kamera, digitala delar kommer att drivas med bat som laddas av en solcell. samtliga digitala komponenter drar endast 5 V om väldigt lite A så en solcell på 50W kommer att driva detta enkelt, en LCD Tv drar under drift ca 50W och det tar ett bat med lätthet hand om.som jag försökt tala om för dig/er vid flertalet ggr så är detta  envision med början av att jag ska göra en test med det svåraste utrymmmet först (Duschen) som Anticimex ska kolla och göera en funktions koll . sen är nästa steg att bygga. Men hur vi kom in på detta är ju ett bevis på att du inte kan slå ner på övervaknings delen  eller med min ide bortsätt från att det inte är ett normalt fönster. tråkit att ma fastnar i ett urgammalt resonemang
Du planerar 40 lägenheter enl. tidigare tråd så din uträkning stämmer ju inte.Anticimex har inget med att kunna godkänna ett duschutrymme annat än att det följer de riktlinjer som är fastställda av det försäkringsbolag de representerar. Vill du bygga ett hyreshus gäller byggregler och de går efter BKR (kakel) och GVK (plast) .
din vision faller ju inte inom de två så du får alltså dokumentera en helt ny metod och få den godkänd. troligen måste du involvera provinstitut . praktiska prov kan du göra själv genom att bygga ett provduschrum men metoden kan inte anticimex godkänna. det är helt enkelt inte deras uppgift.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #38 skrivet: 13 mar-18 kl 16:29 »


Nu är det inte en tjänsteman som svarade mig utan en jurist vilket du säkert har uppnärksamat.


Jag har svårt att tro att det finns särskilt många tjänstemän på data inspektionen som inte är jurister. Bland de som svara på Mail från privatpersoner och företag rörande lag-tolkningar skulle jag bli mycket förvånad om det finns en enda som inte är jurist.

Såå...självfallet var svaret vi fick på jobb skrivet av en jurist.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #39 skrivet: 14 mar-18 kl 12:44 »
givetvis är det så att bygglov krävs överallt. undantag är ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter. återigen en kunskapsbrist hos TS som kommer i dagen.och som sagt det är kommunen som bestämmer...  Även i avloppsfrågan är det kommunen som du måste prata med. Miljöförvaltningen tittat på din lösning och ser om den följer lagen.Beslutet tas sedan i en nämnd.Du planerar 40 lägenheter enl. tidigare tråd så din uträkning stämmer ju inte.Anticimex har inget med att kunna godkänna ett duschutrymme annat än att det följer de riktlinjer som är fastställda av det försäkringsbolag de representerar. Vill du bygga ett hyreshus gäller byggregler och de går efter BKR (kakel) och GVK (plast) .
din vision faller ju inte inom de två så du får alltså dokumentera en helt ny metod och få den godkänd. troligen måste du involvera provinstitut . praktiska prov kan du göra själv genom att bygga ett provduschrum men metoden kan inte anticimex godkänna. det är helt enkelt inte deras uppgift.

Om jag inte misstar mig står det "bygget" och inte totalen. kan anl ett avlopp utanför stadsplanerat omr ( det har du missat) som jag harsagt här atiximex l´kommer att funktions kolla mitt duschrum (folksam) det borde vara gott nog för dig med...men detta är en tråd om ÖVERVAKNINGSKAMERA men det har du missat. ÅXÅ


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare (1 dolda)
bullerbyns, Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser