Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idiot fundering?  (läst 1328 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Idiot fundering?
« skrivet: 01 mar-18 kl 14:57 »
I två rum i pappas hus får jag ena jävla sötar om jag tar i element eller elektronik och ibland slår datorn av sig.
Det händer bara om jag har sandaler på mig.

I dessa två rum är det alltid damm på golvet, men inte i resten av huset. När jag dammsugit så ser det helt rent ut och en timme senare är det damm på golvet, bara på golvet och inte på möblerna, de blir dammiga i samma takt som resten av huset.

Jag har börjat fundera på om det beror på det billiga laminatgolvet som pappa la in tillfälligt, för att han inte hade tid att slipa de fula golven.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Idiot fundering?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-18 kl 20:15 »
statisk elektricitet? vissa plaster (t.ex på laminatgolv) genererar sådant. morsan hade en heltäckningsmatta som om man gick på den med vissa skor fick man en jävla smäll när man sedan rörde något jordat. det smällde även mellan personer och det gav ju upphov till vissa kontaktsvårigheter ;D.
jo,jag skulle tro det har ett samband med golvets material särskilt om det händer när du bär vissa material på fötterna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Idiot fundering?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-18 kl 21:26 »
Absolut! Kul att höra om en så stor "ebonitstav" ;D

Var rädd om elektroniken, det finns grejer i datorn som kan skadas av statisk elektricitet.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Idiot fundering?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-18 kl 22:00 »
Det är definitivt statisk elektricitet, och orsaken är nog en kombination av mycket låg luftfuktighet och materialet i skosulor och golv.
När det gäller laminatgolv tror jag att en stor bov kan vara den tunna skumplast som man brukar lägga under laminatgolvet för att slippa knarr.

Ett sätt att slippa stötar är att ta ett högohmigt motstånd (1 Mohm eller något sånt), tillräckligt stort för att inte de statiska laddningarna ska slå över längs med det, hålla i ena tråden till det och peta på föremål man vill ladda ur sig mot med andra änden. Då sker urladdningen lungt och kontrollerat utan gnistor och stötar.

Ett annat sätt är att höja luftfuktigheten - luftfuktare, matlagning som sprider vattenånga omkring sig, stora mängder krukväxter t ex.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Idiot fundering?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-18 kl 22:54 »
Eller sluta hasa omkring i sandalerna som en pensionär ;D Eller så får du montera jordflätor på tofflorna...


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Idiot fundering?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-18 kl 08:42 »
Eller sluta hasa omkring i sandalerna som en pensionär ;D Eller så får du montera jordflätor på tofflorna...

Det fenomenet uppstår bara när jag glömmer ta av sandalerna och det är sällan.
Dammet är det som stör mig mest.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Idiot fundering?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-18 kl 09:10 »
Det är så man får pulverlackering att fungera bra. "Färgdammet" sätter sig på laddade ytor.

Egentligen skall du vara glad att dammet sätter sig på golvet istället för i dina lungor. Det finns luftrenare som fungerar som ditt golv.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Idiot fundering?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-18 kl 10:43 »
Idiot-lösning...
Man kan motverka uppbyggnaden av statisk elektricitet genom att skura med mjukmedel för textiltvätt. De katjoniska tensiderna är släkt med substanser man använder professionellt för ändamålet. Gäller bara att hitta någon produkt som inte luktar så förskräckligt av parfym...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 7 användare (2 dolda)
Anders Flix, ärt, Radar, beekeepern, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser