Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hive body  (läst 862 gånger)

monicamonica

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Hive body
« skrivet: 25 feb-18 kl 20:15 »
Hej!

Jag är översättare och håller för tillfället på med en text som handlar om biodling. Jag har svårt att hitta det svenska ordet för "hive body" och undrar om någon här vet vilken del av bikupan det är. Om jag förstått saken rätt är "super" skattningslådan och "brood box" yngelrum.

Jag har bl.a. hittat den här beskrivningen nedan av super och hive body:
Super: A wooden box with frames containing foundation or drawn comb in which honey is to be produced. Named for its position above the brood nest. The same type of box is referred to as a hive body when it is situated below the honey supers and is intended to be used for brood rearing and pollen storage.

Om någon vet vad denna del heter på svenska skulle jag bli hemskt tacksam!

Monica

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Hive body
« Svar #1 skrivet: 25 feb-18 kl 21:09 »
Verkar som dom menar yngelrummet. :)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hive body
« Svar #2 skrivet: 25 feb-18 kl 23:15 »
Jag tror att "sarg" är vanligt, biredskapshandlarna använder det, det motsvarar "hive body". Det är först när sargen placerats antingen som yngelrum eller skattlåda som den ändrar namn och blir då antingen "super" eller "brood box".

När jag tänker efter säger jag själv inte "sarg" eller "sarger", jag säger "lådor"
« Senast ändrad: 26 feb-18 kl 09:39 av Små »

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hive body
« Svar #3 skrivet: 26 feb-18 kl 11:35 »
Hive body= Bikupa. Benämningen på en komplett "bisamhälleskropp" med botten, yngellådor, skattlådor och tak.
 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hive body
« Svar #4 skrivet: 26 feb-18 kl 12:55 »
Bättre tips är nog lådan som används som yngelrum i så fall. Men en hive body kan också användas som skattlåda, då blir det en hive super. Usch det var förvirrande när man var ny.

https://en.wikipedia.org/wiki/Langstroth_hive

En förklaring till benämningarna kan vara att de oftast haft bara en stor låda som yngelrum, inte flera

Vid översättning, gå efter sammanhanget, då ser man vad de menar
« Senast ändrad: 26 feb-18 kl 13:04 av Små »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser