Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det vara för sjukdom  (läst 1503 gånger)

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
Vad kan det vara för sjukdom
« skrivet: 25 feb-18 kl 08:26 »
En av hönorna mår inte alls bra. Hon verkar ha svårt att stå och kravlar mer. När hon försöker gå ramlar hon bak på rumpan. Rör sig överhuvudtaget inte mycket utan sitter hopkurad och ser eländig ut.

Resten av hönsen mår bra.
Någon som har någon idé om vad det kan vara och om man kan göra något.

 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vad kan det vara för sjukdom
« Svar #1 skrivet: 25 feb-18 kl 18:16 »
Det skulle kunna vara Mareks sjukdom,  även kallad hönsförlamning.   Typiskt är att hönan gärna äter och dricker, trots att den har svårt att röra sig.

Så googla på det för närmare info

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Vad kan det vara för sjukdom
« Svar #2 skrivet: 26 feb-18 kl 06:17 »
Ja, jag har läst om Marek, men jag tycker inte att det stämmer.
Detta har hänt lite nu och då genom åren, och det är alltid bara en höna som blir sjuk, så det verkar inte smitta. Dessutom är det aldrig väldigt unga höns. Denna var nio månader, och vissa har varit äldre.

De verkar inte äta eller vara pigga till sinnet heller, utan är bara ruggiga och eländiga tills de antingen dör själva eller jag hjälper dem över på andra sidan.

Den här fick som sagt först svårt att stå och gå och satt mest ihopsjunken ”rakt ner” på golvet, hopp-kravlade framåt och till slut blev hon liggandes på halvsidan med ena benet bak och huvudet lutat mot väggen. Andades, tittade sig omkring och protesterade lite (fast rätt svagt) när jag tog henne, men mer än så var det inte.

Något mer förslag?

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Vad kan det vara för sjukdom
« Svar #3 skrivet: 26 feb-18 kl 10:06 »
Att bara en höna blir sjuk i taget talar inte alls emot Marek.  De flesta höns i en flock kan vara  ärftligt  immuna mot viruset, men enstaka individer inte. Detta är vanligt i hobbyflockar efter vad jag har förstått.
Även äldre hönor kan drabbas.

I övrigt vet jag inte vad det kan vara,  men jag är rätt okunnig egentligen

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vad kan det vara för sjukdom
« Svar #4 skrivet: 14 mar-18 kl 19:31 »
Kan en kyckling återhämta sig från Marek?

jag köpte ägg från 2 olika säljare och gjorde sen missen att köpa till en nykläckt kyckling från en 3dje säljare då befruktningen inte var nått vidare på de äggen jag köpte.
efter 2-3 veckor så var en av mina egna kycklingar väldigt vinglig, trodde de bråkat med varandra och någon dag senare var den som inget hade hänt, nu 3 veckor senare har den kycklingen jag köpte till samma fenomen.
Vill ju helst inte ta bort den direkt utan ge den en dag eller 2 innan.

Men har de ont när de blir förlamade av Marek? för när jag plockar upp denna kycklingen så verkar den vara öm i benet och har inga större problem att röra båda benen om jag lägger den på rygg i handen.

Lite så där oroande då kycklingarna bor i garaget hemma medan hönorna är på en gård strax utanför stan, men risken är väl rätt stor att man drar med smitta om det nu är det.

Det är 5st kycklingar jag har totalt, 4 som jag fick från ägg och 1 jag köpt.
« Senast ändrad: 14 mar-18 kl 19:52 av Pumba »

Aina

  • Inlägg: 38
    • Värmland
SV: Vad kan det vara för sjukdom
« Svar #5 skrivet: 15 mar-18 kl 19:39 »
Min flock består av sex hönor. För ca en månad sedan var det en höna som började bete sig som din. Dessutom hade hon svårt att flyga ner från sittpinnen. Hon liksom dunsade ner på golvet. Åt och drack bra men blev allt sämre i motoriken. Misstänker Marek så hon togs bort. De övriga hönorna drabbades inte.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vad kan det vara för sjukdom
« Svar #6 skrivet: 16 mar-18 kl 11:46 »
Jag fick plocka bort min kyckling igår, den låg nu på rygg och sprattlade så de va inget att välja på

Den som hade lite symtom för några veckor sedan mår hur bra som helst så får väl anta att det var nått tillfälligt den hade då

Lite tråkigt då den jag fick plocka bort var en jag betalat extra för att det just skulle vara en höna

Ska man gå på säljaren i en sånn här sak eller är det sånt man får räkna med?
Kan ju va så att mina egna är drabbade men har motståndskraft och denna ny inte hade det
Allternativt kan ju den köpta kycklingen dragit med sig problemet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser