Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.  (läst 13480 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« skrivet: 24 feb-18 kl 14:45 »
Jo jag undrar hur är det egentligen. Om man eldar gamla mjölkförpackningar i vedpannan, bildas det någon syra då som kan fräta
på plåten eller gjutjärnet i vedpannan. Någon som vet ?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #1 skrivet: 24 feb-18 kl 14:59 »
Plastbeläggningen blir till koldioxid och vatten vid förbränning så du kan elda lugnt. Men det passar såklart bäst för att tända med, men det var kanske det du menade?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #2 skrivet: 24 feb-18 kl 15:01 »
Någon jag känner bränner dessa och mycket annat utöver ved, och sotarna prisar hans vedpanna för dess goda förbränning! UPO-panna, installerad 1981! Jo, han lägger i dem i het panna tillsammans med ved!

G S
« Senast ändrad: 24 feb-18 kl 17:58 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #3 skrivet: 24 feb-18 kl 15:42 »
Det är polyeten så det är i princip ofarligt att elda. Men det är bäst att lägga in när det redan är varmt och brinner bra, jag skulle inte använda det till att tända med

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #4 skrivet: 24 feb-18 kl 17:02 »
Håller med de föregående talarna att du kan elda dessa utan att ha dåligt samvete.
Dessutom så misstänker jag att det är på sin höjd ett par förpackningar per dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #5 skrivet: 24 feb-18 kl 17:31 »
Fyll bensin i dom och tutta på, så blir det fart på brasan.
De som är nervöst lagda ska inte lyssna på mig.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #6 skrivet: 24 feb-18 kl 18:03 »
Tack för alla tips och all upplysning i saken, bra som mindre bra !

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #7 skrivet: 24 feb-18 kl 19:45 »
I så fall är jag nervöst lagd!   ;D

  Men att använda vaxet från köpetost som tändved går bra.  Inlindat i något, varför inte en torr mjölkförpackning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #8 skrivet: 25 feb-18 kl 10:52 »
Bensin är allt lite besvärligt att tända med, använd du mjölkpaketen.

Bortsett från att man endast får elda ved i en vedpanna så finns det en del som går bra om man inte knökar pannan full förstås. En del av det som går bra att elda kan brinna alldeles för kraftigt ;D

Om man eldar annat än ved så får man hålla koll på vad som kan hända. Polyeten (PE) och polypropen (PP) är de båda plasterna som normalt sett varken förstör dina grejer eller miljön. Visst, bor du i tätort så luktar det ju inte lika gott som om du bara eldar björkved, så där skall man nog ta med grannarna i sin avvägning. Plastpåsar och beläggningar i dryckeskartonger är sådan plast.

PVC (polyvinylklorid) är den plasten som förstör pannor, skorstenar och skapar riktigt giftiga föreningar när den bränns hemma. Skulle gissa på att man kan knäcka de giftiga föreningarna i en rätt inställd panna med keramisk underförbränning, men panna och skorsten far i alla fall illa. Och du släpper ut syra i närmiljön. PVC finns i rör och leksaker, men sådant brukar man ju inte elda. Då är det lurigare att det finns både tejp (eltejp är den vanliga, men även tyst packtejp) och formade förpackningar som består av PVC.

PS (polystyren) är en plast som sotar grymt, värr än tyre eller näver, och det är inte nyttiga gaser där heller även om de inte förstör pannan. De flesta förpackningar består av denna plast.

Sedan finns det tillsatser i plaster som är olämpliga att elda, till exempel nickelföreningar i plast som skall hålla i solljuset. De håller på att ersättas, men eldar du gammal ensilageplast som man i första läget tycker är ofarligt eftersom det är polyeten, så har den UV-stabiliserats med nickel vilket gör askan till ett miljöproblem.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #9 skrivet: 25 feb-18 kl 11:46 »
Bensin är allt lite besvärligt att tända med, använd du mjölkpaketen.



Skär upp mjölkförpackningen och häll i bensin och lägg den i botten med lite ved på och släng in en tändsticka, så tar det sig även om veden är blöt. och du inte är blödig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #10 skrivet: 25 feb-18 kl 13:23 »
Och väntar du ett par sekunder för länge med att slänga in tändstickan så får du ögonbrynen svedda ;D

Vissa år har jag tänt med sprit, betydligt snällare än bensin men inte helt ofarligt. Tände om i varm kamin förra året och fick en överraskning ;D Aceton är som bensin, kan överraska om man dröjer med stickan.

Av de flytande tändmedlen är väl diesel bäst, både vad gäller tändeffekt och säkerhet. Givetvis miljödiesel ;)


Undrar om man inte kan lyckas med att spränga murstocken om man har lagom mycket bensin och låter draget ta med sig gasblandningen ända upp till toppen... Det går ju att spränga ljuddämpare på bilar på så sätt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #11 skrivet: 25 feb-18 kl 13:29 »
Undrar om man inte kan lyckas med att spränga murstocken om man har lagom mycket bensin och låter draget ta med sig gasblandningen ända upp till toppen... Det går ju att spränga ljuddämpare på bilar på så sätt.

Eller så blir det sotat

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #12 skrivet: 25 feb-18 kl 14:02 »
Eller så blir det sotat


Grannen och tillika kollega fick sin kåk nerbrunnen då dennes grabb ansåg att det behövdes flytande för att få fart på pannan.
Så det det kan anses ha blivit väl sotat i det fallet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #13 skrivet: 25 feb-18 kl 14:32 »
Bensin avger stora mängder explosiva ångor, skall man tända med det får man vara försiktig. Jag brukar köpa biltemas billiga tändvätska istället, och använder så lite som möjligt varje gång

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #14 skrivet: 25 feb-18 kl 16:40 »
Sambon använder mjölkkartonger och paff just för att tända med i kakelugnen. Jag ibland också men brukar försöka hålla mig till späntved.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #15 skrivet: 25 feb-18 kl 17:45 »
Polystyren hittar man framför allt i form av skumplast (frigolit, markisolering etc) nuförtiden. Möjligen kan t ex inredningen i smörkartonger och chokladaskar vara gjord av polystyren men jag tror att den håller på att bli mer och mer sällsynt i förpackningar. Polystyren är ju trots allt en av våra äldsta typer av plast, den har använts i elektroniksammanhang (små kondensatorer, koaxialkablar mm) sedan 1930-talet, och den kanske ska få lämna plats för modernare sorter nu.

Man må tycka vad man vill om att elda polyeten eller polyetenbelagd papp, men faktum är att den åtminstone sotar och luktar mindre än vad det gör om man tänder med björknäver. Den innehåller också en del långa sotande kolvätekedjor.

Man brukar aldrig behöva använda bensin eller andra flytande tändmedel för att få eld på ved om man åtminstone har några pinnar som är ens i närheten av torra. Jag var en gång erbjuden att köpa ett hus som hade varit uthyrt och där hyresgästen hade försökt använda bensin för att tända i vedspisen. Låt säga att det var mycket billigt, men jag avstod ändå från köp...

Ett viktigt knep är att inte sprida ut den lättantändliga tändveden för mycket. Gör en koncentrerad liten tändbrasa av tidningspapper, pappbitar, småstickor mm, och lägg några klena vedträn av lättantändlig sort (t ex snabbvuxen gran) över. Då tar det sig mycket säkrare än om man sprider ut tändveden här och var över hela eldstaden.
Man kan mycket väl göra en första laddning av grov ved och lägga den i botten under tändveden, så tar det hela sig självt.
Bra referensmaterial är t ex den där broschyren "tänd i toppen" som Energimyndigheten skickade ut i höstas, samt de numera klassiska böckerna om vedeldning, t ex Yngve Ryds "Eld" och Lars Myttings "Ved".

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #16 skrivet: 25 feb-18 kl 17:58 »
Hos kommunen kan det finnas lokala föreskrifter om miljöfarlig verksamhet. Där kan det finnas något om eldning också.
Här på orten står det att eldstaden skall eldas med det bränsle som den är avsedd för. Om det inte finns någon anvisning om det, gäller "ren ved utan föroreningar."

För mig är det solklart att en vedpanna skall eldas med ved. Jag skulle inte våga något annat.

Sen är ju själva diskussionen i tråden allmänt intressant: Här får vi veta mycket om eldning av olika material.

Skogsola

  • Gäst
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #17 skrivet: 25 feb-18 kl 18:10 »
 Som vanligt så gäller att föreskrifter från myndigheter ska tolkas med förstånd och åtlydas i tillämpliga delar. Pappersemballage inklusive mjölkkartonger är utmärkt tändmaterial. Däremot så undviker jag plast och fossila bränslen som tändvätska.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #18 skrivet: 25 feb-18 kl 19:54 »
Torbjörn, jag föreslår att du tittar i plaståtervinningen vid insamlingsställena, det står PS på en hel del förpackningar. Kött-tråg, klara svetsade formade m m. Tyvärr inte ovanliga idag.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #19 skrivet: 26 feb-18 kl 18:43 »
Den här tråden har ju blivit riktigt intressant, även för mig som tyckt att jag kan det där med att elda ...  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser