Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.  (läst 15566 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« skrivet: 06 feb-18 kl 00:44 »
För att vara förberedd om det skulle behövas.

1. Vad stödfodrar ni med, Bara socker, foderdeg med eller utan pollen ersättning?
2. Hur stödfodrar ni?
3. Recept på stödfoder, pollen ersättning?
« Senast ändrad: 06 feb-18 kl 17:20 av hofboss »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #1 skrivet: 07 feb-18 kl 17:33 »
Apifonda, eller motsvarande sockerdeg. Det är både billigt och bekvämt, och omvandlas inom kort till yngel. Beroende på bistyrka mellan 2-5 kg under andra halvan av mars.
Beroende på pollentillgångarna i naturen, så ges även Candipolline Gold, 1-2 kg per samhälle, så snart bina även drar in EGET pollen, inte innan.

Jag har en enkel sarg som är 25 mm hög. Den läggs över yngelrummen, och foderdegen direkt på ramlisterna, inuti sargen. Sen gäller det att hålla koll och ta bort sargen precis innan vildbyggnationen under plexiglaset tar fart.  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #2 skrivet: 08 feb-18 kl 12:36 »
Thomas jag kände på en av mina kupor för någon vecka sedan. Verkade ovanligt lätt så jag tänkte foderbrist. Jag la in ett paket Ambrosia som de drog ner på 3 dagar. Gjorde jag rätt?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #3 skrivet: 08 feb-18 kl 13:43 »
Thomas jag kände på en av mina kupor för någon vecka sedan. Verkade ovanligt lätt så jag tänkte foderbrist. Jag la in ett paket Ambrosia som de drog ner på 3 dagar. Gjorde jag rätt?

Det är svårt att svara på, men generellt sett så kan det vara förödande med drivfoder så tidigt som första veckan i februari. Vad som sker är nämligen följande: Drottningen går upp i äggproduktion då bina förbrukar Ambrosian, och bina ökar sedan sitt foderintag för att alstra värme runt ynglet. Det innebär i sig att deras reserver av mat i ramarna tar slut tidigare än planerat. Men framförallt innebär det att då kallare dygn kommer tillbaks, så överger de mycket yngel då de går samman på nytt i ett tätare vinterklot, och ynglet ruttnar utanför klotet.

Å andra sidan så kanske du räddat dem från svältdöd, men det är ytterst ovanligt att ett samhälle svälter ihjäl innan mars-april. Är vinterförrådet borta redan första veckan i februari, så är sannolikt samhället påverkade av någonting så pass mycket att de ändå inte skulle vara dugliga till våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #4 skrivet: 08 feb-18 kl 14:12 »
Thomas jag kände på en av mina kupor för någon vecka sedan. Verkade ovanligt lätt så jag tänkte foderbrist.
Du kan också komplettera din undersökning genom att lyfta taket och sticka ner kroken några cm ner mellan de mittersta ramarna, vinkla den lite och pressa in den i vaxet, och kolla om det droppar honung om den när du tar upp den

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #5 skrivet: 08 feb-18 kl 15:08 »
Citera
Det är svårt att svara på, men generellt sett så kan det vara förödande med drivfoder så tidigt som första veckan i februari. Vad som sker är nämligen följande: Drottningen går upp i äggproduktion då bina förbrukar Ambrosian, och bina ökar sedan sitt foderintag för att alstra värme runt ynglet. Det innebär i sig att deras reserver av mat i ramarna tar slut tidigare än planerat. Men framförallt innebär det att då kallare dygn kommer tillbaks, så överger de mycket yngel då de går samman på nytt i ett tätare vinterklot, och ynglet ruttnar utanför klotet.

Å andra sidan så kanske du räddat dem från svältdöd, men det är ytterst ovanligt att ett samhälle svälter ihjäl innan mars-april. Är vinterförrådet borta redan första veckan i februari, så är sannolikt samhället påverkade av någonting så pass mycket att de ändå inte skulle vara dugliga till våren.

Det känns som om jag "satt fan i båten"...nu är frågan om det är bara att låta det vara eller fortsätt fodra m.t.p. den eventuellt ökade foderåtgången...?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #6 skrivet: 08 feb-18 kl 17:00 »
Kontrollera foderlagret lite noggrannare en dag då det inte blåser eller är kallt. Bara du är vaksam under mars-april, så behöver du i nuläget säkert inte fodra mera, men håll koll, helst utan att störa bina.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #7 skrivet: 09 feb-18 kl 00:31 »
Kanon! Tack!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #8 skrivet: 12 feb-18 kl 00:44 »
Har googlat lite och hittat två recept.

1. Åke Hanssons våtsocker: 30 delar socker, 3 delar flytande honung, 1 del vatten.

2. 5-7 delar socker, en del flytande honung.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #9 skrivet: 12 feb-18 kl 11:36 »
Några detaljer kan vara till hjälp:
Recept 2 fungerar bättre. Värm honungen i mikro så den är lättflytande. Blanda länge i köksmaskin eller degblandare, jag använder 20 minuter, då håller den ihop mycket bättre när den ska användas. Lägg i form eller på plåt och forma till den form som den ska ha. Man kan också göra en slags limpa av den och skära den dagen efter. Täck med plast över natten. I kupan bör den ligga direkt över klotet och vara täckt med plast så att bina kan komma åt den underifrån.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #10 skrivet: 12 feb-18 kl 17:47 »
Har googlat lite och hittat två recept.

1. Åke Hanssons våtsocker: 30 delar socker, 3 delar flytande honung, 1 del vatten.

2. 5-7 delar socker, en del flytande honung.

Är ursprunget på honungen okänt så ska man veta med sig att man med stor sannolikhet fodrar bina med sporer av AFB. (Am. Yngelröta)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #11 skrivet: 13 mar-18 kl 13:57 »
Upptäckte att ett av mina samhällen svultit ihjäl nu i vinter. Tänkte ta det säkra före det osäkra och sticka till de andra samhällena lite stödfodring nu. Vilket är bäst av foderdeg eller sockervatten i en liten upp och nedvänd burk?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #12 skrivet: 13 mar-18 kl 17:35 »
Det är för kallt nu för sockerlösning, det bör vara över 10 grader, så apifonda eller liknande är bättre

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #13 skrivet: 13 mar-18 kl 20:31 »
Apifonda och liknande foder, har dom någon bäst före datum eller det är förvaring i kylskåp/ frys som gäller?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #14 skrivet: 13 mar-18 kl 20:47 »
De brukar ha bäst-föredatum, men det är lite beroende på vilken tillverkare.

Vi har använt både ett och två år gamla förpackningar, helt utan att se några skillnader hos bina. I år har vi köpt hem en pall med Belgosuc´s nya variant "Fruc". 2017 testade vi lite av den produkten, och blev glatt överraskade av den. Mängden fruktsocker i den gör att den i princip aldrig torkar ut, vilket annars många av foderdegarna gör.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #15 skrivet: 22 mar-18 kl 07:50 »
Hoppar in med en följdfråga: jag har Nackas "universalbotten" där det finns utrymme att lägga in foderdeg på botten, genom gallret på baksidan. Funkar det att stödfodra underifrån? Vore ju otroligt smidigt.

Postat med Alternativ.nu´s app

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #16 skrivet: 22 mar-18 kl 08:31 »
Hoppar in med en följdfråga: jag har Nackas "universalbotten" där det finns utrymme att lägga in foderdeg på botten, genom gallret på baksidan. Funkar det att stödfodra underifrån? Vore ju otroligt smidigt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Möjligtvis på sommaren, men absolut ingen bra metod nu på våren. Bina lämnar inte värmen högst upp i kupan och går ned till betydligt kallare utrymmen om de inte måste.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #17 skrivet: 22 mar-18 kl 09:02 »
Jag gjorde bottnar där man kan lägga in foderdeg från baksidan, men det visade sig att det fungerar bara om samhället är starkt, alltså ungefär som Thomas säger. Så det har inte så stort värde, det är ju när samhället är i tidig uppbyggnadsfas som man har störst behov av det.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #18 skrivet: 22 mar-18 kl 13:50 »
Misstänkte det. Tack! Får bygga en liten sarg att sätta ovanpå, ifall det behövs.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Stödfodring, drivfodring på våren, metoder, recept.
« Svar #19 skrivet: 22 mar-18 kl 18:38 »
Möjligtvis på sommaren, men absolut ingen bra metod nu på våren. Bina lämnar inte värmen högst upp i kupan och går ned till betydligt kallare utrymmen om de inte måste.

 Det är inte säkert att det är varmare däruppe i kupan. I min testkupa med termometrar sitter bina fortfarande kvar i yngellådan där det är 30 grader och i skattlådan med fodret är det bara 12 grader mitt på ramarna i höjdled.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser