Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänlig ässja  (läst 7012 gånger)

Aasenheim74

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Miljövänlig ässja
« skrivet: 21 jan-18 kl 09:42 »
Hej!

Ny här så mitt första inlägg.

Ska börja göra iordning en gammal gårdssmedja men funderar över ässjan och miljön.
För autenciteten i smedjan så birde jag ju fixa den gamla tegelässjan vilket jag också ska.
Samtidigt finns tankarna på miljön och jag vill ha det så miljövänligt som möjligt.

Av det jag läst då Hr jag fattat set som att träkol är bättre än stenkol och koks ur en miljöaspekt.

Men hur blir det om man blandar in en gasol/propanässja i resonemanget?

Att det ger bättre milj vid själva ässjan är väl ganska givet. Men hur är det med utsläpp av framförallt koldioxid? Vilken ässjanvinner där?

Näsa kanske är att använda gas till mängdsmide och elda på med
Kol när man vill åt det autentiska? Någon som har koll?

/andreas


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #1 skrivet: 21 jan-18 kl 10:37 »
Både gasol, stenkol och koks är ju fossila bränslen, så ur klimatsynpunkt (utsläpp av fossil CO2) är de inte så trevliga. Dock är väl de mängder som går åt för småskaligt smide ganska försumbara jämfört med de kopiösa mängder fossila bränslen som bränns inom transportsektorn.

Träkol är visserligen att betrakta som förnyelsebart och fossilfritt, men man bör tänka på hur kolningen går till - det är en sak om den sker i en modern kolugn där man tar vara på alla pyrolysgaser och utvinner tjära, myrsyra, ättiksyra och annat som kommer till viktig användning ur dem, en helt annan sak om kolningen sker i mila där alla otrevligheter bolmar rakt ut i omgivningen eller förpestar jorden i kolbotten.

Man kan också ta en funderare på om de finns några andra gasformiga bränslen än gasol som lämpligen skulle kunna användas, och om det i så fall är realistiskt att framställa dem själv alternativt om de går att köpa lämpligt förpackade till rimligt pris på öppna marknaden. Brännarkonstruktionerna måste såklart avpassas beroende på bränsle, en gasolbrännare fungerar t ex inte bra på acetylen eller stadsgas.

Aasenheim74

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #2 skrivet: 21 jan-18 kl 17:44 »
Ja det är inte helt lätt hur man ska tänka. Träkol är väl samtidigt inte lika effektivt som ex stenkol och då förbrukas ju större mängder. Litar nog åt gasässja eftersom liften i närmiljön trots allt blir trevligare.
Sen renoverar jag gamla ässjan med tillhörande bälg och använder när andan faller på och för att bevara kulturmiljön.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #3 skrivet: 22 jan-18 kl 08:51 »
Träkol är rent och fosilfritt men det går åt enorma mängder.

Jag skulle föreslå att du eldar med koks. Brinner renare än stenkol så du får visserligen koldioxidutsläpp men inte så mycket mer. Det tycker jag blir en skälig kompromiss. Då kan du använda gamla ässjan med alla fördelar den har i jämförelse med en liten gasolässja.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #4 skrivet: 22 jan-18 kl 10:10 »
Det är skillnad på träkol och träkol också. Jag har oftast tillgång till hantverksmässigt framställd träkol på ren och barkfri björk och den är väldigt trevlig att jobba med. Men så har jag testat de billiga varuhusen och köpt träkolen som ger mest kilogram per krona och de är verkligen hemska att jobba med. Det blir så mycket aska att jag får släcka ässjan efter ett par timmar och aska ur, det ryker och det luktar ibland petroleum.
För mig är billig grillkol på (vad jag gissar är) rivningsvirke inte aktuellt. Varken för smide eller matlagning, då kan jag hellre koka flintasteken inne på spisen :)

Koks för min del om jag inte får tag på rätt träkol. Se till att få en bra storlek bara.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Pojkeninorr

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #5 skrivet: 17 mar-19 kl 09:56 »
Ny här på forumet men har hållit på en del med smide och ässjor, det bästa vore väl ändå att bygga en ässja av en gammal oljebrännare och köra den på fritösolja eller liknande? Preems tallolja är ju om inte annat svanen märkt! 😊
Vi äger inte jorden, vi lånar den av våra barn

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #6 skrivet: 22 mar-19 kl 18:31 »
Om ni vill köra på olja så gamla tiders högtrycksbrännare med riktig övertrycksfläkt och förvärmningskammare bäst, dock svåra att få tag på idag, de genererar avsevärt högre värme än en vanlig villaoljepanna och med "vingbrännare" kan man koncentrera hettan dit man vill ha den i ugnen.

Ugnen och förvärmarburken kan man bygga själv, men högtrycksbrännare och dito fläkt för olja är litet knepigare då man behöver helt andra grejer än för lågtryck och gas (en sådan fläkt kan man tom bygga själv).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lakeside

  • Inlägg: 11
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #7 skrivet: 28 mar-19 kl 22:17 »
Hej!
Även jag har funderat på miljöbränsle till gasolässjan.

Bor i ett biogasområde så jag tänkte att det vore smidigt att koppla in sig på gasnätet. Alltid samma tryck före regulatorn, inga nerisade gasoltuber, inte slut på gasol mitt i en vällning.
Tyvärr är det för lågt energiinnehåll i biogasen i förhållande till gasolen så enligt tillverkaren av ässjan kommer det inte att funka.

Någon som har tips på miljövänligt alternativ till gasol?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #8 skrivet: 29 mar-19 kl 06:19 »
Jag tror inte värmevärdet är det stora problemet, visst är det lägre för metan än för propan men det är ingen katastrofal skillnad. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Wobbe_index .
Utan det är nog snarare frågan om att gaserna har olika fysikaliska egenskaper beträffande densitet mm, som gör att brännarna måste konstrueras på olika sätt. Vi har ju en gasolexpert på forumet som borde kunna intresseras för att lägga sig i den här tråden.
För 100 år sedan använde man inom industrin vattengas, som har ännu lägre värmevärde, för bl a vällning av stål. Och om det gick då, så borde det gå att elda biogas i en ässja för hobbybruk idag.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #9 skrivet: 29 mar-19 kl 14:02 »
Tydligen är det på gång att börja framställa propan (gasol) av icke-fossilt ursprung. Jag hittade en rapport på temat. https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/25318/demonstrating-renewable-propane-energiforskrapport-2018-538.pdf

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #10 skrivet: 29 mar-19 kl 14:43 »
En sak jag funderar på så är en induktionsässja nu. Men ässjor i överlag är något som jag lagt på framtiden, för mycket att göra.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #11 skrivet: 30 mar-19 kl 01:39 »
Jag tror inte värmevärdet är det stora problemet, visst är det lägre för metan än för propan men det är ingen katastrofal skillnad. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Wobbe_index .
Utan det är nog snarare frågan om att gaserna har olika fysikaliska egenskaper beträffande densitet mm, som gör att brännarna måste konstrueras på olika sätt. Vi har ju en gasolexpert på forumet som borde kunna intresseras för att lägga sig i den här tråden.
För 100 år sedan använde man inom industrin vattengas, som har ännu lägre värmevärde, för bl a vällning av stål. Och om det gick då, så borde det gå att elda biogas i en ässja för hobbybruk idag.
Problemet är väl att framställa gasen för eget bruk som regel ?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #12 skrivet: 30 mar-19 kl 11:12 »
Problemet är väl att framställa gasen för eget bruk som regel ?

Nu gällde ju frågan att Lakeside har tillgång till biogas från nät i sitt område, och vill kunna elda ässjan med den gasen.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Miljövänlig ässja
« Svar #13 skrivet: 30 mar-19 kl 19:53 »
Nu gällde ju frågan att Lakeside har tillgång till biogas från nät i sitt område, och vill kunna elda ässjan med den gasen.
Ja dåsa då är ju det inga problem .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser