Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktens blandning. Funkar det?  (läst 5092 gånger)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #20 skrivet: 09 jan-18 kl 17:31 »
..Men jag tror ju inte att binas fysiologi har ändrats på 40 år
Nej, men vår kunskap om bina har ändrats

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #21 skrivet: 09 jan-18 kl 18:15 »
Nej, men vår kunskap om bina har ändrats

Då får man ju gärna referera till den kunskapen och inte ospecificerat till "tusentals drottningodlare" och google. Att studera hur långt en drottning flyger under parning är ju inte så lätt trots allt och inget jag tror att den "vanlige" drottningodlaren gör. Inte heller vet man var parningen äger rum i sitt område, det är få drönarsamlingsplatser man vet var de finns.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #22 skrivet: 10 jan-18 kl 10:54 »
Man behöver egentligen inte veta, det man behöver göra är att flytta in sina parningskupor till sina bästa samhällen med drönarramar. Alltså drottningcellerna eller de oparade drottningarna ska komma från annat material.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #23 skrivet: 10 jan-18 kl 11:10 »
Man behöver egentligen inte veta, det man behöver göra är att flytta in sina parningskupor till sina bästa samhällen med drönarramar. Alltså drottningcellerna eller de oparade drottningarna ska komma från annat material.
Oparade drottningar till drönarramar? Det tar 24 dagar för drönaren att utvecklas, sen nån vecka för mognad, sen ska det vara parningsväder. Ska ungdrottningarna invänta denna process?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #24 skrivet: 10 jan-18 kl 11:56 »
Det är klart att timingen ska passa, drönarramen kan sättas in redan vid invintringen, så får man drönare tidigt

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #25 skrivet: 10 jan-18 kl 12:37 »
Det är klart att timingen ska passa, drönarramen kan sättas in redan vid invintringen, så får man drönare tidigt
Aldrig hört talas om ett dylikt förfarande, finns det nån länk eller dokument eller vad som helst annat som styrker att detta blir "rätt" i slutändan, dvs att biodlarens utsedda och tidigt förberedda drönare ska komma att äga luftrummet på binas parningsplatser?
Och om nu alla biodlare skulle göra så vilken betydelse kan metoden då ha för den enskilde biodlarens utvalda drönare att para sig?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #26 skrivet: 10 jan-18 kl 13:31 »
Du kan ju se det som ett tips, inte en lag som du måste följa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #27 skrivet: 10 jan-18 kl 14:01 »
Du kan ju se det som ett tips, inte en lag som du måste följa.
Det förstår jag väl men är ändå väldigt undrande till "metoden". Bygger bina ut drönarramen direkt eller står den tom fram till våren?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #28 skrivet: 10 jan-18 kl 14:04 »
....
 Låt säga att du preparerar 5 goda samhällen med 0,5 dm2 vildbyggt drönarbygge på varannan ram på våren. Då skulle du förmodligen ha ett övertag över 50-80 andra samhällen utan drönarbyggen...
...
Du sätter alltså in drönarramarna på våren?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #29 skrivet: 10 jan-18 kl 14:12 »
Det här med drönarramen är inte så viktigt, men den måste vara eller bli utbyggd senast vid invintringen, av två skäl, bina behöver cellerna över vintern och de klarar inte att bygga ut ramen i april, maj, det är för tidigt, samhället är oftast inte starkt nog, och det är för kallt.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #30 skrivet: 10 jan-18 kl 14:21 »
 En liten fråga i all blygsamhet. Hur får man bina att bygga drönarceller vid invintringen?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #31 skrivet: 10 jan-18 kl 14:26 »
Det är klart att timingen ska passa, drönarramen kan sättas in redan vid invintringen, så får man drönare tidigt
Det här med drönarramen är inte så viktigt, men den måste vara eller bli utbyggd senast vid invintringen, av två skäl, bina behöver cellerna över vintern och de klarar inte att bygga ut ramen i april, maj, det är för tidigt, samhället är oftast inte starkt nog, och det är för kallt.
Ska drönarramen vara utbyggd eller sättas in vid invintringen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #32 skrivet: 10 jan-18 kl 14:42 »
Hej Jano - alltså, jag borde vetat bättre än att säga något. Självklart blir det fokus på något man inte avsett  :). det viktiga var ordet senast, alltså inte en tom ram över vintern.

Mitt inlägg riktade sig inte till de mest erfarna eller de som har flera bigårdar, de har oftast sett till att ha det bra ordnat med sin drottningsförsörjning ändå. Men 90% av svenska biodlare odlar inte sina egna drottningar, och de har bara en bigård, vilket egentligen är perfekt, för den finns hemma vid huset. Och man kan få fram bra egna drottningar, bara man börjar, och sedan när man hittat sin metod man trivs med, så kan man förbättra sin friparning på ett enkelt sätt.
« Senast ändrad: 10 jan-18 kl 15:07 av Små »

Pamp

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #33 skrivet: 10 jan-18 kl 14:47 »
Pamp:
Håller med dig där.
Ännu hellre skulle jag vilja se att man hade blandat raserna i trakten och funnit ett sätt att hålla drönarna inomhus vissa perioder och släppt ut sina drönare och drottningar efter ett schema som följs av alla i trakten.  Binas dragbeteenden skiljer sig ju åt. Nord och krainer är ju mer villiga att flyga tidigt på året och i sämre väder, vilket gynnar vissa växter. De gula är ju som en arme när draget är som störst och pollinering bör ske snabbt och Buckfast ligger där emellan.
Men som allt annat lär ett sådant system skapa tandagnissel och upplevda orättvisor.

Hanna!

Tänk på att det måste vara ca 18 grader varmt för att blommor skall ge nektar så det spelar ingen roll om man har kranier, buskfast eller italienska bin, varför skall dom vara ute och flyger när det är ca 15 grader inga blommor som ger nektar?
Dom förbrukar bara massa energi (honung)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #34 skrivet: 10 jan-18 kl 15:51 »

Hanna!

Tänk på att det måste vara ca 18 grader varmt för att blommor skall ge nektar så det spelar ingen roll om man har kranier, buskfast eller italienska bin, varför skall dom vara ute och flyger när det är ca 15 grader inga blommor som ger nektar?
Dom förbrukar bara massa energi (honung)

Vi får inte glömma pollen som bina också samlar. Många tidiga växer behöver inte binas hjälp men tex tussilagon behöver binas hjälp. Och lika väl som att vi vill ha honung så behöver vi pollineringstjänsten. Den har tex de frusna gula svårt att tillfredsställa.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #35 skrivet: 10 jan-18 kl 19:07 »
Jag kör både med "traktens blandning" och inköpta drottningar. Mina egna drottningar låter jag bina dra upp från vad jag anser vara mina bästa samhällen, och dessa brukar jag bli väldigt nöjd med. Jag köper även in ett antal drottningar varje år för att jag tror att det finns en vinst med att få in lite "nytt material" utifrån. Tyvärr brukar utfallet och resultatet av köpedrottningar falla väldigt olika ut, och i slutänden upplever jag oftast att mina egna uppdragna drottningar är de som bildar de bästa och starkaste samhällena. Jag tror ändå det kan vara bra att få in lite nya gener så länge det är bra egenskaper som kommer till.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #36 skrivet: 10 jan-18 kl 22:15 »
Små & Thomas:
Det verkar onekligen intressant med utökat drönarantal. Drönare har jag odlat förut, men bara för att lägga i frysen för att leta och ta död på varroa (samt att ge hönsen lite godis när jag väl är klar).

Fundersam:
Vad har du för sort? Vet du om andra i din närhet har samma sort?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #37 skrivet: 15 jan-18 kl 17:10 »
Du sätter alltså in drönarramarna på våren?

Både ja och nej. Skulle jag vara i behov av utökat antal drönare ett år, så kör jag med en dosfräs i varannan ram under spg tidigt på våren. Men oftast behöver jag inte detta. Det som är viktigt att ha med sig är att om man låter samhällena kläcka fram extra många drönare, så måste man kontrollera sitt varroatryck betydligt oftare än normalt. Förslagsvis med varroashakern, och bekämpa i tid.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #38 skrivet: 15 jan-18 kl 17:13 »
Det här med drönarramen är inte så viktigt, men den måste vara eller bli utbyggd senast vid invintringen, av två skäl, bina behöver cellerna över vintern och de klarar inte att bygga ut ramen i april, maj, det är för tidigt, samhället är oftast inte starkt nog, och det är för kallt.

???

Att ge plats för vildbyggda drönarceller måste göras tidigt på våren. Vid invintringen bygger åtminstone mina bin inga drönarceller... Ett normalstarkt samhälle klara alldeles utmärkt att bygga ut vildbygge i april månad, inte minst om de drivfodras innan/under byggnationen, men även utan fodring funkar det bra.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Traktens blandning. Funkar det?
« Svar #39 skrivet: 15 jan-18 kl 19:31 »
Att ge plats för vildbyggda drönarceller måste göras tidigt på våren. Vid invintringen bygger åtminstone mina bin inga drönarceller...
Helt rätt, självklart bygger inte samhället vildbyggda drönarceller vid invintringen. Däremot följer de cellerna på präglat drönarvax. Eller på plastramar med drönarprägling. Men det var inte det som var min point.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser