Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning/ mått skattlåda HLS!  (läst 7140 gånger)

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Ritning/ mått skattlåda HLS!
« Svar #20 skrivet: 06 jan-18 kl 22:31 »
Det jag försökte förmedla var att om man inte behandlar den plywood som oftast står till buds...så riskerara man att den kommer svampa upp vid basen, dvs där den ligger an mot nedanstående ramverk...det ruttnar med tiden och ganska fort...Jag utmanar alla att testa själv eftersom detta lyfts om som en god Idè.
Om ni inte är oerhört sugna på att bygga egna kupor...och om ni skiter i att EPS kan ha lång eller kort siktiga inverkan på vårt klimat...så köp era kupor i komprimerad polymer...dvs EPS. Det är det enklaste och ni slipper underhåll av era kupor. Ibland funderar jag över hur massbiodlare tänker...EPS kupor...plastramar...?
Thomas...väntar på feedback...
« Senast ändrad: 06 jan-18 kl 22:42 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ritning/ mått skattlåda HLS!
« Svar #21 skrivet: 07 jan-18 kl 00:28 »
Jag har gjort kupor i vanlig byggmaxplywood som har hållt bra, de äldsta strök jag nog kanterna i linolja, men jag kan inte se att det gjort någon större skillnad.
..det ruttnar med tiden och ganska fort...
Ruttna kan det bara göra om det är fuktigt under lång tid, men det finns ingen del på kupan som kan vara fuktig så länge.
« Senast ändrad: 07 jan-18 kl 10:18 av Små »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ritning/ mått skattlåda HLS!
« Svar #22 skrivet: 07 jan-18 kl 15:19 »
I princip alla typer av plywood på den Svenska marknaden idag är vattenfast limmade. Det innebär i teorin att en skattlåda i detta material är fullständigt tät mot fuktvandringar, speciellt om utsidan samtidigt är målad. På så sätt skulle stora mängder fukt ansamla sig nattetid inuti dessa lådor i teorin, under ett starkt drag, jämfört med skattlådor i EPS eller massiv gran.

Sedan beror naturligtvis resultatet även på vilka skördar som bina drar hem. Somliga bin drar kanske inte in mer än 20 kg rå nektar på ett helt år, medans jag har exempel på när de kan dra in den vikten på ett enda dygn.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ritning/ mått skattlåda HLS!
« Svar #23 skrivet: 07 jan-18 kl 17:50 »
..På så sätt skulle stora mängder fukt ansamla sig nattetid inuti dessa lådor i teorin, under ett starkt drag, jämfört med skattlådor i EPS eller massiv gran.
I teorin ja, men jag kan säga att på insidan är det absolut inget problem med fukt, det hade jag märkt efter ett antal år med mina ultrabudgetkupor. Det är ju så att även om det blir kondens på väggarna ibland så torkar det snabbt upp i ett friskt samhälle


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser