Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Härda banan (slagytan) på ett gjutet städ  (läst 2561 gånger)

Ronnie Carlsson

  • Inlägg: 1
Härda banan (slagytan) på ett gjutet städ
« skrivet: 24 dec-17 kl 10:18 »
Hejsan
Jag har just gjutit fram ett städ i segjärn (ss 0737)
Segjärnet i sig är stryktåligt och i stort sett omöjligt att slå sönder, men det samtidigt mjukt och blir lätt märken i banan efter hammaren...
Min fråga är således: blir det smidigast att glödhärda hela städet i en gasolugn eller "bara"  svetsa dit en plåt typ varför?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Härda banan (slagytan) på ett gjutet städ
« Svar #1 skrivet: 24 dec-17 kl 11:37 »
Är verkligen ett sådant segjärn härdbart? Jag hittar en del uppgifter om att det möjligen kan gå att nitrer- eller flamhärda det, men frågan är om det inte blir för sprött för att ha i ytan på ett städ efter härdning.

Det kanske vore bäst att välla fast ett tjockt plattjärn av härdbart material (kanske kring 0,75 % C) på ytan, härda och anlöpa till lagom hårdhet.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Härda banan (slagytan) på ett gjutet städ
« Svar #2 skrivet: 24 dec-17 kl 14:12 »
Alla städ har en bana som är påväld och härdad därefter. Här kan du se hur det går till om man gör det för hand: https://www.youtube.com/watch?v=eA_Pw5mlf2U

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Härda banan (slagytan) på ett gjutet städ
« Svar #3 skrivet: 24 dec-17 kl 17:09 »
Om ditt gjutgods är svetsbart tycker jag att du skall förvärma hela städer och svetsa på banan och översidan på hornet med hårdsvetselektod. Svetsa sträng vid sträng och sedan slipa plant med vinkelslipmaskin.
Med en 200 amperes likströmssticksvets går det bra att svetsa 4mm stickor. Om du har en mindre svets får du nöja dig med 3,2mm. Elga Selectarc HB61R är en lämplig elektrod.
Så som man gör då man renoverar ett utslitet städ.
Jag har räddat två förstörda städ på det viset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Härda banan (slagytan) på ett gjutet städ
« Svar #4 skrivet: 02 jan-18 kl 09:00 »
Spännande! Hur stort städ har du gjutit?
Bilder?

Gjuta järn är ju inget man bara gör hemma i garaget liksom, det lär väl ha krävt en hel del både förberedelser och jobb? Vill du berätta mer?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 7 användare (2 dolda)
javill, xaelanar, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser