Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp till fritidshus  (läst 5431 gånger)

Spurre

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Avlopp till fritidshus
« skrivet: 23 nov-17 kl 08:21 »
Hejhej!

Jag och min sambo har nyligen tagit över vår sommardröm på västkusten.
Vi har djupborrad brun och en gammal lösning för BDT vatten men ingen toalett eller innedusch vilket vi skulle vilja bygga till.

Jag har nu börjat gräva i möjliga lösningar och gissar att det blir sluten tank då det känns som det enklaste alternativet i ett område med mycket berg och ca 1 km till havet. Det jag lurar på är vilka krav slamtömningen har för att komma åt tanken, vågar inte riktigt börja höra mig för då jag är rädd att vi åker på att åtgärda ett avlopp direkt och just nu är finanserna för det inte riktigt täckta....

Upp till stugan är ca 70meter av vad jag vill kalla gräsbetäkt väg i lite uppförslut och vändmöjlgheterna väl uppe på tomt är begränsade... Går det att dra en fast ledning ner till den riktiga vägen? eller var tro ni är bästa lösningen?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #1 skrivet: 23 nov-17 kl 10:43 »
Här på Sveriges baksida är många skärgårdskommuner (Norrtälje och Österåker som jag själv har erfarenhet av) väldigt griniga med alla typer av avlopp som inte är mini-reningsverk. Vår kostnad för slamsugning har dubblats i princip varje år och nu ingår dessutom bara 10 m slang. Är det längre kostar nu 5 m slang 100 kronor extra... Just saying.... Tank skulle jag personligen ha ångest över om den fylls...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #2 skrivet: 23 nov-17 kl 10:54 »
Här har de 20 m som gräns vid nyinstallation och tror att de suger upp till 50 m men med extra kostnad förstås på befintliga anläggningar.

Tank har varit svårt att få lägga ner, men jag tror att det håller på att vända i och med att man kan hävda vattensnål lösning och inget utsläpp lokalt.

Ring och prata med din kommun utan att ange ditt namn, reglerna är så olika mellan kommuner. Du tänker på att lägga din tank vid den riktiga vägen och lägga rör dit? Det låter bra tycker jag. Att lägga fasta rör som de skall suga i när de står lägre än tanken kan bli svårare att få igenom, men vem vet...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #3 skrivet: 23 nov-17 kl 11:37 »
Avloppsreglerna brukar så gott som alltid finnas utlagda på kommunens hemsida, så man kan ta del av dem utan att behöva besvära någon tjänsteman personligen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #4 skrivet: 23 nov-17 kl 11:59 »
Om jag förstår dig rätt, så äger inte ni marken ned till vägen? I så fall skulle ni behöva en s.k. sugledning som ev går över annans mark, i så fall kan ni behöva ett servitut för det.

Norrtälje kommun har bra information:

http://www.norrtalje.se/info/bo-och-miljo/vatten-och-avlopp/enskilt-avlopp/slamtomning2/sugledning-for-slamtomning/

Spurre

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #5 skrivet: 23 nov-17 kl 12:37 »
Det är som en av er skriver att vi äger inte marken ned till vägen utan har ett servitut på den delen som väg. Jag trodde faktiskt att sluten tank var föredraget av kommunerna men där har jag kanske fel då.

Kommunen är Orust ifall någon av er har bra koll på deras regler :)

Vet ni vad kraven från slamsugare brukar vara för att åka in och suga ut, jag tänker om vi hade ordnat vägen in ordentligen och löst så dom kan vända, finns det reglering mot att avvika från den allmäna vägen?

Har ni några andra alternativ till sluten tank som ni har erfarenheter är bra?
Vi har mycket gräsmatta dock dålig koll hur djupt det är till berg då stugan står på en bergsknall och det är gräs runtom...

Tack för alla svar de är kanon!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #6 skrivet: 23 nov-17 kl 13:32 »
Slamsugaren backar nog gärna in på din väg om det finns plats och bilen inte riskerar att sjunka.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #7 skrivet: 26 nov-17 kl 11:15 »
I vår brf med fem hus har vi fortfarande kvar en "slaskvattenbrunn".  Två brunnar har lagts igen då medlemmarna har dragit in vatten och avlopp.  Jag har länge funderat på om kommunen slamsuger denna brunn nån gång/år.  Det är lite si och så med det mesta hos oss.  Jag vet inte heller vad som hände om  det kommunala avloppet blev sammankopplat med slaskvattenbrunnarna. Jag skall göra som Torbjörn säger läsa in mig  på kommunens hemsida.  Idag är det bara en enda lägenhet som inte har dragit in vatten och avlopp.   

Vad jag hört så lär ytvatten från ett av husgrunderna har letts in den sista slaskvattenbrunnen.  Vad är rätt namn för denna heter det slaskvatten?  Man hällde ju även ur pottan i dessa brunnar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #8 skrivet: 26 nov-17 kl 11:27 »
Sluten tank brukar krävas om man bor precis vid en strand, men det måste man ju kontrollera med kommunen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #9 skrivet: 26 nov-17 kl 11:35 »
Att koppla ihop "rent" vatten såsom takvatten eller dräneringsvatten med skitigt är både olämpligt och förbjudet, så det behöver åtgärdas.

Slaskvatten är i mina öron det vatten som kommer från slasken i ett hus som från början saknade avlopp. När jag var liten stod en slasktunna under diskhon. Den tunnan bars ut och tömdes, dock ej på slaskhögen för den låg längre från huset utan på närmaste ställe som behövde gödning. Pottan hälldes inte i den tunnan. Det är många sådana avlopp som fått en liten slambrunn och en stenkista (eller bara stenkista) innan avloppslösningar blev mer reglerade. Idag är det väl närmast att klassa som BadDiskTvätt-avlopp, även om det i stort bara var Disk som gick i slasken förr.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #10 skrivet: 05 dec-17 kl 21:44 »
Hejhej!

Jag och min sambo har nyligen tagit över vår sommardröm på västkusten.
Vi har djupborrad brun och en gammal lösning för BDT vatten men ingen toalett eller innedusch vilket vi skulle vilja bygga till.

Jag har nu börjat gräva i möjliga lösningar och gissar att det blir sluten tank då det känns som det enklaste alternativet i ett område med mycket berg och ca 1 km till havet. Det jag lurar på är vilka krav slamtömningen har för att komma åt tanken, vågar inte riktigt börja höra mig för då jag är rädd att vi åker på att åtgärda ett avlopp direkt och just nu är finanserna för det inte riktigt täckta....

Upp till stugan är ca 70meter av vad jag vill kalla gräsbetäkt väg i lite uppförslut och vändmöjlgheterna väl uppe på tomt är begränsade... Går det att dra en fast ledning ner till den riktiga vägen? eller var tro ni är bästa lösningen?

Om ni bor utanför stadsplanerat omr, så fick jag godkännt av min kommun av följande lösning: Blå tunna ca 200 L borrade ett hål i sidan vid botten  25mm (för PEM koppling) aktivt kol i botten 22 Kg (kostar ca 3-400 kr) markduk sen 80L vanlig sandplatta eller skiva som kan födela vattnet jämt över sanden. Simsala bim avlopp för BDT-vatten (för en brukare=1 st diskho eller en dusch, för fler behövs slamtank)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #11 skrivet: 05 dec-17 kl 21:47 »
Om ni bor utanför stadsplanerat omr, så fick jag godkännt av min kommun av följande lösning: Blå tunna ca 200 L borrade ett hål i sidan vid botten  25mm (för PEM koppling) aktivt kol i botten 22 Kg (kostar ca 3-400 kr) markduk sen 80L vanlig sandplatta eller skiva som kan födela vattnet jämt över sanden. Simsala bim avlopp för BDT-vatten (för en brukare=1 st diskho eller en dusch, för fler behövs slamtank)

Vilken kommun godkände detta, och när godkändes det?

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #12 skrivet: 05 dec-17 kl 21:54 »
Vilken kommun godkände detta, och när godkändes det?

Vingåker förra året. vi bor utanför stadsplanerat område vilket gör att det inte finns några regler egentligen. Helt fritt att tömma vad som hälst i ett BDT-avlopp. Har googlat på max tal av visa föroreningar för avlopp och kjag kunnde inte hitta några, samt att jag ringt runt lite samma svar

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #13 skrivet: 06 dec-17 kl 09:18 »
Ok!
Det är ju alltid bra att veta vilken kommun det gäller i såna här fall, även om regelverken borde vara lika så tillämpas de uppenbarligen inte alls på samma sätt överallt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #14 skrivet: 06 dec-17 kl 11:04 »
Det är inte godkänt att hälla vad som helst i ett BDT-avlopp, lika lite som det är godkänt att hälla vad som helst i andra typer av avlopp. Men har man fått ok från kommunen att använda ett enkelt reningssteg så lär det inte vara någon annan som river upp beslutet. Men tjänstemän byts och policys ändras, så det kan bli till att göra om med några månaders varsel. Men med en sådan billig lösning så är det ju inte någon fara, värre om man fått felaktiga råd och satsat på en dyr anläggning som inte längre är godkänd.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #15 skrivet: 06 dec-17 kl 11:29 »
Ok!
Det är ju alltid bra att veta vilken kommun det gäller i såna här fall, även om regelverken borde vara lika så tillämpas de uppenbarligen inte alls på samma sätt överallt.

i och med att det uinte finns någon nationell regel för hur mkt och vad så är det upp till varje kommun att avgöra

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #16 skrivet: 06 dec-17 kl 11:32 »
Det är inte godkänt att hälla vad som helst i ett BDT-avlopp, lika lite som det är godkänt att hälla vad som helst i andra typer av avlopp. Men har man fått ok från kommunen att använda ett enkelt reningssteg så lär det inte vara någon annan som river upp beslutet. Men tjänstemän byts och policys ändras, så det kan bli till att göra om med några månaders varsel. Men med en sådan billig lösning så är det ju inte någon fara, värre om man fått felaktiga råd och satsat på en dyr anläggning som inte längre är godkänd.

Jag kollade med naturvårdsverket, dom instanser som hand om Sverige vatten rening. Så det är bara att ringa och lyssna vad dom säger

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #17 skrivet: 06 dec-17 kl 17:46 »
Jag kollade med naturvårdsverket, dom instanser som hand om Sverige vatten rening. Så det är bara att ringa och lyssna vad dom säger

Man kan ringa och prata med städaren som lovar guld och gröna skogar.

Vill man ha ett svar som är hållbart så skall man alltid skriva till dom med sin fråga.
Det gäller faktiskt alltid när det gäller frågor om regelverk.

Har ett mail från en på Trafikverket som har tolkningsföreträde när det gäller trafik.
Där personen svamlar lite men tycker att så skall man tolka lagen.
Denne har fått äta upp sitt svar till mig när trafikpolisen ringde upp och frågade va fan denne sysslade med när jag följde de råd jag fick.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #18 skrivet: 06 dec-17 kl 21:02 »
Man kan ringa och prata med städaren som lovar guld och gröna skogar.

Vill man ha ett svar som är hållbart så skall man alltid skriva till dom med sin fråga.
Det gäller faktiskt alltid när det gäller frågor om regelverk.

Har ett mail från en på Trafikverket som har tolkningsföreträde när det gäller trafik.
Där personen svamlar lite men tycker att så skall man tolka lagen.
Denne har fått äta upp sitt svar till mig när trafikpolisen ringde upp och frågade va fan denne sysslade med när jag följde de råd jag fick.

man kan alltid få olika svar, men är det bara et par som har hand om det så brukar det stämma. sen att hålla på å peta i saker hjälper ingen

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #19 skrivet: 06 dec-17 kl 22:59 »
man kan alltid få olika svar, men är det bara et par som har hand om det så brukar det stämma. sen att hålla på å peta i saker hjälper ingen


Din rekomendation är ett bra recept för att få problem i framtiden.

Papper är alltid bäst!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #20 skrivet: 07 dec-17 kl 14:46 »
Jag kollade med naturvårdsverket, dom instanser som hand om Sverige vatten rening. Så det är bara att ringa och lyssna vad dom säger
Jag ifrågasätter inte att du fått råd, vad de innehöll eller vad du trodde de innehöll. Jag flikade bara in en kommentar av vad som faktiskt gäller i Sverige, enligt miljöbalken och tillämpliga förordningar och råd. Och som Skogsvilde skriver, det är bäst att ha det på papper om det kommer till tvist. Men även ett felaktigt beslut som finns på papper kan lätt rivas upp, så enligt principen "är det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant" så skall man inte satsa för mycket pengar eller tid på en lösning som verkar orimlig.

Jag har jobbat med sådana här frågor av och till i snart 30 år, och det dyker upp konstiga tolkningar av lagen rätt vad det är. En av idiotierna var när super 10- försäljare åkte runt och hävdade att eftersom deras produkt var naturlig och "miljövänlig" så kunde den hällas i avloppet då den använts.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #21 skrivet: 07 dec-17 kl 15:15 »
Jag kollade med naturvårdsverket, dom instanser som hand om Sverige vatten rening. Så det är bara att ringa och lyssna vad dom säger

Det är Havs- och vattenmyndigheten som är nationellt vägledande myndighet sen 2011, inte naturvårdsverket. Och de är också just vägledande, dvs kommuner är i nuläget relativt fria att tolka miljöbalken själva. Vilka bedömningar de olika miljöhandläggarna gör skiljer sig stort från kommun till kommun.
Jag skulle också vilja påstå att miljöhandläggare i Norrtälje och Östhammar helt uteslutande förordar slutna tankar framför minireningsverk. I vissa fall kanske mer än de har lagstöd att göra tom...
På västkusten är det många kommuner som kräver sluten tank (med extremt snålspolande toaletter, helst vacuum) för WC även långt ifrån känsliga recipienter. De motiverar det kravet med att det i miljöbalken (som reglerar enskilda avlopp) står att kretsloppsanpassade lösningar alltid skall väljas när det är möjligt.
Vad som gäller för Orust vet jag inte, men de har sedan något halvår tillbaka en kommunal VA-rådgivare som bör kunna svara på dina frågor utan att "anmäla" din fastighet.
Min gissning är att en fast ledning bredvid vägen är att föredra för alla parter, förutsatt att du kan få servitut för det eller kan läsa in det i befintligt servitut för vägen. Att tanken ligger högre bör inte vara ett problem, slambilarna har ofta ett undertryck på ca 4 kg och det motsvarar en vattenpelare på 40 meter, nån extra meter upp eller ner bör vara egalt.
Slambilarna är stora, tunga och stressade, risken att din väg körs sönder eller iallafall försämras om de backar upp på den är inte obefintlig.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #22 skrivet: 07 dec-17 kl 15:23 »
En till sak: hur kommunen ställer sig till en fast sugledning är egentligen upp till renhållningsavdelningen. Du bör helt tryggt kunna ringa dem och fråga utan att de "skvallrar" för miljöhandläggarna som inspekterar avlopp. Med lite tur är det helt vattentäta skott mellan de kommunala enheterna ;). Men för att vara på den säkra sidan och inte riskera att dina åtgärder blir mer brådskande än de behöver vara kan du ju vara anonym, de bör kunna svara på den frågan utan att veta vilken fastighet det gäller.

Grattis till drömkåken!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #23 skrivet: 07 dec-17 kl 15:34 »
Obs, tankbilarna har inte 4 kg undertryck, det går bara att få 1 atmosfärs undertryck vilket är ungefär 1 kg(/cm2).

Det kan vara praktiska problem med fast ledning för tömning av tank såsom hävert och problem med att få med slamkockor.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #24 skrivet: 07 dec-17 kl 15:49 »

Din rekomendation är ett bra recept för att få problem i framtiden.

Papper är alltid bäst!

på vilket sätt kan det bli provlem?

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #25 skrivet: 07 dec-17 kl 15:53 »
Jag ifrågasätter inte att du fått råd, vad de innehöll eller vad du trodde de innehöll. Jag flikade bara in en kommentar av vad som faktiskt gäller i Sverige, enligt miljöbalken och tillämpliga förordningar och råd. Och som Skogsvilde skriver, det är bäst att ha det på papper om det kommer till tvist. Men även ett felaktigt beslut som finns på papper kan lätt rivas upp, så enligt principen "är det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant" så skall man inte satsa för mycket pengar eller tid på en lösning som verkar orimlig.

Jag har jobbat med sådana här frågor av och till i snart 30 år, och det dyker upp konstiga tolkningar av lagen rätt vad det är. En av idiotierna var när super 10- försäljare åkte runt och hävdade att eftersom deras produkt var naturlig och "miljövänlig" så kunde den hällas i avloppet då den använts.

Jag har frågat så många inom kommunen nu att det finns inget nationellt  minime krav när det kommer till BDT vatten, när vatten kloset blir aktuellt är det helt andra regler, eller om man har flera brukare i ett BDT-avlopp.Men i och med att allt jag säger och vet verka vara en(gissning) så finns det ingen ide att forsätta här...villju inte att andra ska ta mina (gissningar) och få sona för dom

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #26 skrivet: 07 dec-17 kl 18:14 »
på vilket sätt kan det bli provlem?



När en ny tjänsteman tillträder på tjänsten och upptäcker ditt helt odokumenterade avlopp.
Och du berättar att så fick jag information om hur jag skall gå tillväga på telefon.
Dvs...

Inget papperspår att följa för att styrka att du försökt att följa de instruktioner som du fått... 
Du kommer bli hårdare rökt än en välrökt sik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #27 skrivet: 07 dec-17 kl 21:01 »
Obs, tankbilarna har inte 4 kg undertryck, det går bara att få 1 atmosfärs undertryck vilket är ungefär 1 kg(/cm2).

Haha, ja, jag var kanske en smula snabb där :).
Det var en slamsugare som sa det på en konferens jag var på i förrgår, tänkte briljera med nyvunnen kunskap, men en smula källkritik hade kanske varit på sin plats...
erkänner en smula skamset tankevurpan...  :-[

Spurre, vilken nivåskillnad skulle du uppskatta att det är mellan uppfarten och tänkt placering av latrintank?

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #28 skrivet: 07 dec-17 kl 21:10 »
Men i och med att allt jag säger och vet verka vara en(gissning) så finns det ingen ide att forsätta här...villju inte att andra ska ta mina (gissningar) och få sona för dom

Det du säger stämmer säkert i din kommun, men det är stora skillnader mellan landets kommuner. Det förekommer t.ex. att jordbruksfastigheter inte ens har anmälningsplikt för BDT-avlopp i vissa kommuner, medan man i andra måste söka väldigt rigorösa tillstånd. Det pågår en del nationella utredningar som bl.a. förväntas leda till en ökad samsyn kommuner emellan, men sånt har en tendens att dra ut på tiden...
Därför är det, som det ser ut i nuläget, nog klokast att höra sej för i aktuell kommun.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #29 skrivet: 08 dec-17 kl 15:02 »


När en ny tjänsteman tillträder på tjänsten och upptäcker ditt helt odokumenterade avlopp.
Och du berättar att så fick jag information om hur jag skall gå tillväga på telefon.
Dvs...

Inget papperspår att följa för att styrka att du försökt att följa de instruktioner som du fått... 
Du kommer bli hårdare rökt än en välrökt sik.

Det är diarie flört (alla mail/brev måste göras det i varje kontakt med en kommuna (fel igen) gissa inte eller tro, så fort jag är osäker kollar jag upp saken

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #30 skrivet: 08 dec-17 kl 15:03 »
Det du säger stämmer säkert i din kommun, men det är stora skillnader mellan landets kommuner. Det förekommer t.ex. att jordbruksfastigheter inte ens har anmälningsplikt för BDT-avlopp i vissa kommuner, medan man i andra måste söka väldigt rigorösa tillstånd. Det pågår en del nationella utredningar som bl.a. förväntas leda till en ökad samsyn kommuner emellan, men sånt har en tendens att dra ut på tiden...
Därför är det, som det ser ut i nuläget, nog klokast att höra sej för i aktuell kommun.

Jag vet att varje kommun har sin syn på saken och jag har kollat upp vad som gäller för min kommun så

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #31 skrivet: 08 dec-17 kl 16:24 »
Det är diarie flört (alla mail/brev måste göras det i varje kontakt med en kommuna (fel igen) gissa inte eller tro, så fort jag är osäker kollar jag upp saken

Åter igen så är det den som har tolkningsföreträdet som måste få sista ordet.
Dvs kommunens tjänsteman som hanterar just dessa frågor.
Har man dennes nedtecknade tolkning så har man ryggen sin tillräckligt fri om man följer den.
Och ja... 
Även tolkningsföreträdare kan ha fel.   Vilket gör den nedtecknade och signerade tolkningen ytterst värdefull om den på något sätt bryter mot gängse regelverk eller praxis.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #32 skrivet: 09 dec-17 kl 10:32 »
Åter igen så är det den som har tolkningsföreträdet som måste få sista ordet.
Dvs kommunens tjänsteman som hanterar just dessa frågor.
Har man dennes nedtecknade tolkning så har man ryggen sin tillräckligt fri om man följer den.
Och ja... 
Även tolkningsföreträdare kan ha fel.   Vilket gör den nedtecknade och signerade tolkningen ytterst värdefull om den på något sätt bryter mot gängse regelverk eller praxis.

Ja det vet jag men om jag fått ett godkännande av handläggaren/bygglovs inspektören mina ritningar/skisser och anm är diare fört så ser jag ingar problem. Konstigt att man hakar upp sig på saker som redan är gjorda/godkända/i drift, finns det inget annat man kan hänga upp sig på? kom igen lev i nuet inte det som vart. samma sak med mitt byggsätt, väldigt få saker var i nuet utan seglade iväg till mars. Detta är ett självhushållnings tips sen får vedebörande ta sina steg för att försäkra sig om det är ok eller inte för sin kommun ell?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #33 skrivet: 09 dec-17 kl 10:44 »
Ja det vet jag men om jag fått ett godkännande av handläggaren/bygglovs inspektören mina ritningar/skisser och anm är diare fört så ser jag ingar problem. Konstigt att man hakar upp sig på saker som redan är gjorda/godkända/i drift, finns det inget annat man kan hänga upp sig på? kom igen lev i nuet inte det som vart. samma sak med mitt byggsätt, väldigt få saker var i nuet utan seglade iväg till mars. Detta är ett självhushållnings tips sen får vedebörande ta sina steg för att försäkra sig om det är ok eller inte för sin kommun ell?

För att inte behöva göra om och göra rätt så är det klokast att fortsätta framhävda nödvändigheten av att ha ett godkänt papperspår att följa.
Och om du nu har ett diariefört beslut så är det bra för dig.
Men dom som inte ser till att det finns så blir det kanske besvärligt när någon kommer på att det inte finns.
Detta kan aldrig nog framhävas.   Se alltid till att ha papper på allt!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #34 skrivet: 09 dec-17 kl 12:13 »
Det är bra att ha en massa papper på allt möjligt, för i en krissituation kan du torka dig i röven.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #35 skrivet: 09 dec-17 kl 13:01 »
Det är bra att ha en massa papper på allt möjligt, för i en krissituation kan du torka dig i röven.


Exakt..    ;D   Det blir gärna lite rivigt, men då slösar man inte speciellt på det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #36 skrivet: 09 dec-17 kl 13:03 »
Det är bra att ha en massa papper på allt möjligt, för i en krissituation kan du torka dig i röven.
Jag är inte så övertygad om att det alltid behövs papper. Min uppfattning är mera att tjänstemän undviker byråkrater, även om de har all rätt på sin sida, och istället lyssnar och ger pragmatiker företräde om de känner att det är en vettigare väg.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #37 skrivet: 09 dec-17 kl 14:07 »
För att inte behöva göra om och göra rätt så är det klokast att fortsätta framhävda nödvändigheten av att ha ett godkänt papperspår att följa.
Och om du nu har ett diariefört beslut så är det bra för dig.
Men dom som inte ser till att det finns så blir det kanske besvärligt när någon kommer på att det inte finns.
Detta kan aldrig nog framhävas.   Se alltid till att ha papper på allt!

Vad kommer självhushållningen in om man skall göra som man alltid gjort? Enl lag skall all kontakt med byggavd på kommunen diareföras (står i lagboken) Om det inte gör s så är det kommunen som får stå för dessa merkostnader, förutsatt att avsändaren har en koia på sitt mail/brev. Och har man en skiss/ritning så är det mkt viktigt att spara den som bevis. Men allt detta vet nog den som har kontakt med sin kommun, så var kommer din självhushållning in i dina argument? I och med att du förespråkar ...gör som vi allt gjort resonemang

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #38 skrivet: 09 dec-17 kl 14:32 »
Vad kommer självhushållningen in om man skall göra som man alltid gjort? Enl lag skall all kontakt med byggavd på kommunen diareföras (står i lagboken) Om det inte gör s så är det kommunen som får stå för dessa merkostnader, förutsatt att avsändaren har en koia på sitt mail/brev. Och har man en skiss/ritning så är det mkt viktigt att spara den som bevis. Men allt detta vet nog den som har kontakt med sin kommun, så var kommer din självhushållning in i dina argument? I och med att du förespråkar ...gör som vi allt gjort resonemang

Diarieförs ett telefonsamtal?
Är det garanterat att kommunen diarieför på rätt sätt så dokumentet finns?
Det är inte garanterat att kommunen får stå för folks kostnader om det inte kan påvisas att den gjort fel.
Snarare så får den som den tvistar med stå alla kostanader. Så för att inte binda ris till egen rygg så skall man alltid ha saker och ting skriftligt och förvara denna dokumentation på ett säkert sätt.

Och ja, det är i allra högsta grad självhushållning att se till att ha all nödig dokumentation klar och tydlig.
För vem vill egentligen behöva göra om saker och ting flera gånger, för att en så enkel sak att man får personalrotation i kommunhuset?
Eller lägga onödigt mycket tid på att visa att man har rätt.      Jag kan säga att just nu har jag oändlig tid att visa att man under någon som helst omständighet inte skall lita på någon person som genom sina beslut kan påverka mitt liv till det sämre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #39 skrivet: 09 dec-17 kl 15:27 »
Jag är inte så övertygad om att det alltid behövs papper. Min uppfattning är mera att tjänstemän undviker byråkrater, även om de har all rätt på sin sida, och istället lyssnar och ger pragmatiker företräde om de känner att det är en vettigare väg.   

Och vad har det där med att torka sig i röven att göra, eftersom du citerar mig?

Eller menar du att tjänstemännen eller byråkraterna kommer och torkar dig i röven?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #40 skrivet: 09 dec-17 kl 17:30 »
Och vad har det där med att torka sig i röven att göra, eftersom du citerar mig?
Eller menar du att tjänstemännen eller byråkraterna kommer och torkar dig i röven?
Nej jag förväntar mig inte att nån av de kategorierna har den prioriteringen.    Men hur man skall hantera byråkraterna och petimetrarna kan vara ett nog så viktigt tidsfördriv  när man sitter på dass.  Kanske mera vad man skall skriva på papper.  Tjänstemän brukar hjälpa  inte ställa till. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #41 skrivet: 09 dec-17 kl 18:42 »
Nej jag förväntar mig inte att nån av de kategorierna har den prioriteringen.    Men hur man skall hantera byråkraterna och petimetrarna kan vara ett nog så viktigt tidsfördriv  när man sitter på dass.  Kanske mera vad man skall skriva på papper.  Tjänstemän brukar hjälpa  inte ställa till.

Tjänstemäns uppgift är att läsa lagen och tolka den till kommunens fördel i fallet med avloppet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #42 skrivet: 09 dec-17 kl 18:53 »
Diarieförs ett telefonsamtal?
Är det garanterat att kommunen diarieför på rätt sätt så dokumentet finns?
Det är inte garanterat att kommunen får stå för folks kostnader om det inte kan påvisas att den gjort fel.
Snarare så får den som den tvistar med stå alla kostanader. Så för att inte binda ris till egen rygg så skall man alltid ha saker och ting skriftligt och förvara denna dokumentation på ett säkert sätt.

Och ja, det är i allra högsta grad självhushållning att se till att ha all nödig dokumentation klar och tydlig.
För vem vill egentligen behöva göra om saker och ting flera gånger, för att en så enkel sak att man får personalrotation i kommunhuset?
Eller lägga onödigt mycket tid på att visa att man har rätt.      Jag kan säga att just nu har jag oändlig tid att visa att man under någon som helst omständighet inte skall lita på någon person som genom sina beslut kan påverka mitt liv till det sämre.

Om man nu anlägger ett avlopp som alla andra gör så är inte självhushållning (kommunala nätet är ingen självhushållning), inte heller ett mni reningsverk (beroende av andra), och jag har bara givit förslag på hur jag gjort och att mitt är godkänt av kommunen , sen började ni andra med massa utflykter som är OT

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #43 skrivet: 09 dec-17 kl 19:59 »
Om man nu anlägger ett avlopp som alla andra gör så är inte självhushållning (kommunala nätet är ingen självhushållning), inte heller ett mni reningsverk (beroende av andra), och jag har bara givit förslag på hur jag gjort och att mitt är godkänt av kommunen , sen började ni andra med massa utflykter som är OT

Du läser inte svaren va?
Ingen har anklagat dig för att göra fel, jag har bara påpekat hur viktigt det är att få allt på pränt från kommunen eller andra som har tolkningsföreträde av tillämpliga lagrum.

Även om det av olika anledningar är så att man inte kan anse stora delar av avloppssystemen som ren självhushållning så ingår dom i mångt och mycket i ett kretsloppssystem.
Under rätt förutsättningar så kan man bygga sig ett reningssystem som tar hand om allt avlopp på egen hand utan att lämna andra restprodukter än utmärkt jord.
Den stora nackdelen med dessa system är framförallt att de som är satta till att godkänna sådant inte sällan saknar de kunskaper som krävs för att förstå dylika system
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Avlopp till fritidshus
« Svar #44 skrivet: 09 dec-17 kl 20:55 »
Du läser inte svaren va?
Ingen har anklagat dig för att göra fel, jag har bara påpekat hur viktigt det är att få allt på pränt från kommunen eller andra som har tolkningsföreträde av tillämpliga lagrum.

Även om det av olika anledningar är så att man inte kan anse stora delar av avloppssystemen som ren självhushållning så ingår dom i mångt och mycket i ett kretsloppssystem.
Under rätt förutsättningar så kan man bygga sig ett reningssystem som tar hand om allt avlopp på egen hand utan att lämna andra restprodukter än utmärkt jord.
Den stora nackdelen med dessa system är framförallt att de som är satta till att godkänna sådant inte sällan saknar de kunskaper som krävs för att förstå dylika system

kan hålla med om att det är lite mer komplex än forumet kan greppa, men från mitt perspektiv ät min ide ganska bra (men inte fulländad) men vi (kastar ut vatten ) lite var och stans efter mi tvätta händer, skurat  golv, eller annat göromål, mitt system hindrar merparten från att komma ner i jorden samt at det bara kostade mig 500 Kr. Så men den vinklingen anser jag att mitt avlopp är hyfsat både förankrat verkligheten och självhushållning och ekologiskt . men som du antyder långt ifrån fulländat :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser