Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?  (läst 2528 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« skrivet: 04 nov-17 kl 15:39 »
Jag skulle vilja göra en klo i sterlingsilvertråd till ett smycke jag håller på med, klon behöver vara relativt stark så att den inte kan gå sönder om man tex fastnar i kläder eller annat (den skall hålla en så kallad meteorsten som är väldigt svår att få tag på igen).

Tyvärr har jag inga tuber till gasbrännaren jag har därhemma, men jag har någon gammal gasolfackla samt diverse grejer för tennlödning.

Jag vet att man INTE kan använda tennlod (eller annat som innehåller tenn) på silver.

Så, jag funderar vet någon om detta går att göra och i så fall vad behöver jag som inte kostar skjortan att beställa hem?
.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-17 kl 16:25 »
Jo med gasol klarar du det.
Hade jag varit i ditt läge hade jag gått till en silversmed o köpt det lilla av lod du behöver. Kan vara att du behöver några droppar lödvatten el flussmedel. Silversmeder har några tyder av lod som smälter vid olika temperaturer.
Har du funnit meteorstenen själv?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-17 kl 17:40 »
Tyvärr inte, köpte den av en bekant, men önskar att så vore (har letat sedan var jag liten efter dem...)... Tänkte göra ett smycket till ett syskonbarn med den.  :)
Fast de är nästan omöjliga att hitta här och de förstörs relativt snabbt i vårt fuktiga klimat efter några tusen år.
Men man hade en stor stenmeteorit här man hittat långt norrut jag blev förevisad i grannbyn, kul att ha sett den på riktigt.

Skall höra på jobbet om man kan få köpa litet flussmedel.
Har en gammal primusbrännare hemma, undrar om den fungerar, skall testa i så fall om ni säger det.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-17 kl 17:58 »
Går det att löda med silverlod, så har jag tråd att sälja, med olika smältpunkter.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-17 kl 20:54 »
I elektroniksammanhang anses det inte vara något problem att löda försilvrad koppar med tenn eller tenn/bly-lod.
Det finns också tennbaserade lod där någon enstaka procent silver är tillsatt, detta för att förbättra utmattningshållfastheten, jag kan tänka mig att det är en fördel att använda sådant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #5 skrivet: 05 nov-17 kl 10:51 »
Man får se upp med att metallerna kan legera med en helt annan egenskap än innan. Jag förstörde platina en gång i tiden med tenn, bara smälte...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-17 kl 11:03 »
Jo, är osäker på detdär, när det gäller elektronik eller VVS så vill man ju främst skapa en optimal elektrisk förbindelse, alternativt en hållbar fog, koppar mot koppar.

En silversmed här på orten sade mig att tenn var ett stort "big no" när det gäller sterlingsilver.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mjuklöda silver med el eller gassol, går det?
« Svar #7 skrivet: 05 nov-17 kl 23:39 »
Det där påminner mig om en helt annan sak.  Tröga glasrörssäkringar har ofta en liten "knopp" mitt på smälttråden. Tråden är ofta av silver, och den där knoppen lär vara av någon lättsmält metall. Tanken med detta är att knoppen ska legera sig med silvertråden vid en långvarig överström, och få säkringen att smälta med viss fördröjning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare
Storlyckans Anna, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser