Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?  (läst 4006 gånger)

janssonsfrestelse

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« skrivet: 30 okt-17 kl 18:44 »
Klarar bina av att hantera om jag till våren sätter in en ram som har lite mögel på sig? Den är väl utbyggd och jag vill helst inte smälta ner den eftersom jag inte har någon bra smältare än så länge, varesig soldriven eller annan. Är ny i bigården både när det gäller erfarenhet, kunskap och utrustning men ser fram emot många givande bisommrar.  :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-17 kl 19:26 »
I och för sig så klarar de säkert av detta. Men - vid framställan av livsmedel ska man alltid fråga sig: Skulle jag själv vilja äta detta i befintligt skick?

En enda ram går finfint att smälta tex i en gammal saftmaja. Kostar från 20 kr på en loppis till 2-300 kr ny då tex Ö o B har kampanj på produkten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

janssonsfrestelse

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-17 kl 14:02 »
Tack för svar!

Självklart vill jag att det skall vara helt hygieniskt! Möglet sitter bara i ena hörnet av ramen och man måste granska den noga för att faktiskt kunna se det. Dessutom är ramen helt oanvänd så jag tänkte att bina kanske ganska lätt gör rent innan de fyller på med honung. Samtidigt så vill jag ju hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite. Skulle man kunna vinna något på att sätta en sådan ram i yngelrummet istället för i en skattlåda eller är det kanske ännu värre?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-17 kl 17:30 »
Vill du använda den ändå. så bör du skrapa bort vaxet ned till mellanväggen i det hörnet. Bina bygger såklart ut cellerna igen då det råder drag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

janssonsfrestelse

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-17 kl 20:28 »
Ok. Det blir nog så jag gör. Jag borde kunna få bort allt eftersom det bara är på ytan. Tack för hjälpen! :)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-17 kl 18:34 »
Hej Jansson

Enligt min erfarenhet så rensar bin lite mögel på en honungskaka utan problem...
« Senast ändrad: 03 nov-17 kl 17:15 av Kap Horn »

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-17 kl 13:32 »
Intressant- jag har haft samma problem och tänkte fråga här.

Relaterad fråga dom jag gått och grunnat på: hur får jag bäst bort mögelsporerna ur det smälta vaxet? Räcker det med värmen och silningen?

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Måste jag smälta ram som har lite mögel på sig?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-17 kl 17:19 »
Hej Dwrgi

Beror på hur du smälter vaxet...modell "saftmaja" dvs med ånga så bryr dig inte...och silning av vaxet gör varken till eller från angående sporer.
Deras smålek ligger på en helt annan nivå än din sil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser