Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxalsyrabehandling på två lådor  (läst 3335 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Oxalsyrabehandling på två lådor
« skrivet: 25 okt-17 kl 16:01 »
                                                            Hej
Jag har LN-kupor som står på två lådor, som ska oxalsyrabehandlas, nu undrar jag, ska man bara spruta på bina i övre låda eller ska man dela och även spruta på den undre.
Har sett på nätet att någon gör så...men det blir ju då en ganska stor störning av bina nu när det är kallt.vad säjer ni här på forumet?



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #1 skrivet: 25 okt-17 kl 17:36 »
                                                            Hej
Jag har LN-kupor som står på två lådor, som ska oxalsyrabehandlas, nu undrar jag, ska man bara spruta på bina i övre låda eller ska man dela och även spruta på den undre.
Har sett på nätet att någon gör så...men det blir ju då en ganska stor störning av bina nu när det är kallt.vad säjer ni här på forumet?
Du bör dela upp samhällets dos av oxalsyra mellan lådorna. Lättast om en är två som hjälps åt - en vinklar den övre lådan lite, men såpass att den andre kommer åt att behandla bina i den undre lådan. Lådan sätts ner igen och bina i övre lådan behandlas sedan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #2 skrivet: 25 okt-17 kl 19:44 »
Jag brukar behandla i slutet av november/början av december när det varit kallt ett tag, då befinner sig alla bin i nedre lådan. Jag tar bort den första ramen i övre lådan och skjuter sedan ram efter ram åt sidan, då är det lätt att droppa ner i bigången i nedre lådan, ibland börjar bin krypa upp i övre lådan, då får dom också en dos. Jag upplever inte att bina störs nämvärt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #3 skrivet: 25 okt-17 kl 20:27 »
Jag brukar behandla i slutet av november/början av december när det varit kallt ett tag, då befinner sig alla bin i nedre lådan..
Det gör jag oxå tom så sent som i mitten av december. Dock har det aldrig hänt att alla bin sitter bara i nedre lådan. Men jag bor ju mer söderut.
Det väsentliga är att samhället är yngelfritt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #4 skrivet: 25 okt-17 kl 21:07 »
Det viktigaste är vetskapen om varroatrycket efter att vinterbina bildades. Hur ser angreppsgraden ut? Är den låg så räcker det gott att droppa i ena lådans kakgator, den där merparten av bina sitter den aktuella dagen. Är den högre kan man med fördel droppa i båda lådorna, men inte höja den totala dosen ändå.

Kom ihåg att oxalsyrebehandling i vinter inte gör vinterbinas hälsa bättre, de bildades ju i augusti och första halvan av september. Den ger däremot goda förutsättningar för lägre kvalstertryck vid inledningen av yngelsäsongen 2018. (Samma effekt som man får genom att avlägsna 3-5 st remsor drönarceller vår/försommar 2018)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #5 skrivet: 26 okt-17 kl 09:33 »
Det viktigaste är vetskapen om varroatrycket efter att vinterbina bildades. Hur ser angreppsgraden ut? Är den låg så räcker det gott att droppa i ena lådans kakgator, den där merparten av bina sitter den aktuella dagen. Är den högre kan man med fördel droppa i båda lådorna, men inte höja den totala dosen ändå.

Kom ihåg att oxalsyrebehandling i vinter inte gör vinterbinas hälsa bättre, de bildades ju i augusti och första halvan av september. Den ger däremot goda förutsättningar för lägre kvalstertryck vid inledningen av yngelsäsongen 2018. (Samma effekt som man får genom att avlägsna 3-5 st remsor drönarceller vår/försommar 2018)
Håller inte alls med, utan det viktigaste, i sammanhanget oxalsyrabehandling, är att samhället är yngelfritt. Detta eftersom oxalsyra inte biter på de kvalster som är på väg att täckas/är täckta.
(vilket tex myrsyran gör).
Oavsett angreppsgrad i ett sh så ska en inte (över)behandla med mer oxalsyra eller upprepa behandlingen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #6 skrivet: 26 okt-17 kl 19:10 »
Frågan gällde väl huruvida man bör droppa i båda lådorna eller i bara en? Min erfarenhet är att om kvalstertrycket är lågt så räcker det gott och väl att droppa i den ena, men om trycket är hårt bör man fördela dropparna i båda lådorna. Det är ju inte optimalt att dela på lådor eller flytta runt på ramarna kring årsskiftet om det inte finns ett behov av det.

Att bara behandla utan att veta hur kvalstertrycket är låter inte så sunt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #7 skrivet: 26 okt-17 kl 19:48 »
Oxalsyran ska droppas på bina, är det inga bin i nedre lådan så är det väl ok att inte droppa där men hur ska du få veta det om du inte lyft på lådan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #8 skrivet: 26 okt-17 kl 21:36 »
varför fortsätter man att ha yngel på 2 lådor? eller 2 LN som ni alla kör med. Varför är det så himla bra? Ni vet bättre än jag så ni kan förklara varför 2 lådor LN är bättre än en dadant?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #9 skrivet: 26 okt-17 kl 21:42 »
Tack för alla synpunkter..nu har jag lite att fundera över
Det är väl så att biskötsel det är ingen exakt vetenskap,men ändå nyttigt få ta del av andras erfarenheter och  följa de råd som verkar bäst och så skaffa egena erfarenheter genom learning by doing.
                                  Tack
« Senast ändrad: 26 okt-17 kl 21:48 av alle2 »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #10 skrivet: 26 okt-17 kl 22:11 »
Curt sa att han hade droppat i båda lådorna under många år, men sedan under tio år bara droppat i övre lådan, och ändå haft lika bra resultat. Det är också en fördel att inte bryta isär vaxbryggan mellan lådorna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #11 skrivet: 27 okt-17 kl 08:47 »
varför fortsätter man att ha yngel på 2 lådor? eller 2 LN som ni alla kör med. Varför är det så himla bra? Ni vet bättre än jag så ni kan förklara varför 2 lådor LN är bättre än en dadant?

Att ha yngelrumet med en låda Dadant är inte dåligt för bina. Det kan till och med vara ännu bättre för bina än två lådor LN. Men vaxförnyelsen är ett kämpigt kapitel med Dadant, likaså yngeluppflyttning, avläggarbildning och drottningodling.

I min biodling sitter bina just nu på 10 ramar äldre vax i nedre lådan LN. I den övre lådan LN har de 20 kg täckt foder i yngre vax. I april månad hittar jag bina och nytt yngel i den övre lådan, medans den äldre oftast innehåller tomma ramar, och denna kan då smältas om.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Oxalsyrabehandling på två lådor
« Svar #12 skrivet: 27 okt-17 kl 14:22 »
Att ha yngelrumet med en låda Dadant är inte dåligt för bina. Det kan till och med vara ännu bättre för bina än två lådor LN. Men vaxförnyelsen är ett kämpigt kapitel med Dadant, likaså yngeluppflyttning, avläggarbildning och drottningodling.

I min biodling sitter bina just nu på 10 ramar äldre vax i nedre lådan LN. I den övre lådan LN har de 20 kg täckt foder i yngre vax. I april månad hittar jag bina och nytt yngel i den övre lådan, medans den äldre oftast innehåller tomma ramar, och denna kan då smältas om.

 En ytterligare fördel med lågnormal är att smidigt kunna skilja honung och yngel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser