Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död  (läst 1903 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« skrivet: 13 okt-17 kl 08:35 »
"Varroakvalstret framstår som den enskilt största dödsbringaren i dagens bikupor, men att hela bisamhällen dör verkar främst drabba biodlare som inte har tillräcklig utbildning. Det menar professor Eva Forsgren som forskar om biodling på SLU."

Studien som hon hänvisar till (och som mfl vid SLU också deltog i ) följde nästan 6000 bisamhällen i 17 Europeiska länder under 2 år. Den visade att den absolut viktigaste faktorn som påverkade överlevnaden för bisamhällena var just biodlarnas kunskapsnivå. Medan professionella biodlare mycket sällan hade problem med bakteriesjukdomar eller parasiter, så var det vanligt hos amatörodlare

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6797155

Doi: 10.1371/journal.pone.0172591

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« Svar #1 skrivet: 13 okt-17 kl 08:46 »
På det här självhushållarforumet finns det många som håller bin småskaligt och enligt ditt inlägg är de en riskfaktor för bin. Jag ser däremot en väldigt ödmjuk och vetgirig inställning där intresset för binas liv ofta sätts i främsta rummet, till och med före själva honungsmängden man kan ta ut, det tycker jag är fint. Man vill verkligen förstå vad som ligger bakom "så har vi alltid gjort". De småskaliga biodlarna här på forumet kan väldigt mycket, är min uppfattning. Även små biodlare kan vara professionella, det har inte med antalet samhällen att göra :)
« Senast ändrad: 13 okt-17 kl 08:55 av Sjaunja »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« Svar #2 skrivet: 13 okt-17 kl 09:03 »
På det här självhushållarforumet finns det många som håller bin småskaligt och enligt ditt inlägg är de en riskfaktor för bin. Jag ser däremot en väldigt ödmjuk och vetgirig inställning där intresset för binas liv ofta sätts i främsta rummet, till och med före själva honungsmängden man kan ta ut, det tycker jag är fint. Man vill verkligen förstå vad som ligger bakom "så har vi alltid gjort". De småskaliga biodlarna här på forumet kan väldigt mycket, är min uppfattning. Även små biodlare kan vara professionella, det har inte med antalet samhällen att göra :)

"Den visade att den absolut viktigaste faktorn som påverkade överlevnaden för bisamhällena var just biodlarnas kunskapsnivå"

Nej, det står inte heller något om antalet samhällen, tvärtom så menar ju många att problemen i USA beror på att varje odlare där har alldeles för många samhällen.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« Svar #3 skrivet: 13 okt-17 kl 09:10 »
Jag tror hon säger att om man är beroende av få 60 kg i genomsnitt istället för 30 kg så är man tvungen att ha bra kunskaper om hur man håller alla bisamhällen friska, och det går väl knappast att säga emot. Jag känner biodlare med bara  några samhällen som har mycket liten kunskap om bl a varroa, det går inte om man har många samhällen.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« Svar #4 skrivet: 13 okt-17 kl 19:09 »
Omsättningen bland biodlare just nu är väldigt stor. Det är många gamla odlare som slutar. Så det är klart att det kostar lärpenning. Dessutom är  somrar och vintrar svåra för bina just nu, även för gamla garvade odlare.
kretslopp

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« Svar #5 skrivet: 13 okt-17 kl 19:14 »
Omsättningen bland biodlare just nu är väldigt stor. Det är många gamla odlare som slutar. Så det är klart att det kostar lärpenning. Dessutom är  somrar och vintrar svåra för bina just nu, även för gamla garvade odlare.

Sen har vi de som på forum och andra sätt försöker sprida kunskapen om vikten av varroabekämpningar vid rätt tidpunkt, för att bjuda nybörjare på flera viktiga år av "läropenning". Somliga tar till sig av denna generositet och blir väldigt tacksamma, medans andra beter sig som den rödgröna röran i Rosenbad, eller som en struts för den delen...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Slarviga biodlare kan bidra till bisamhällens död
« Svar #6 skrivet: 16 okt-17 kl 12:14 »
Jag tror hon säger att om man är beroende av få 60 kg i genomsnitt istället för 30 kg så är man tvungen att ha bra kunskaper om hur man håller alla bisamhällen friska, och det går väl knappast att säga emot. Jag känner biodlare med bara  några samhällen som har mycket liten kunskap om bl a varroa, det går inte om man har många samhällen.
Bra skörd är ett kvitto på att bina mår bra och får den skötsel de är betjänta av.
Sen finns det sämre år, sk "oår", dvs i år, där förnöjsamhet fyller en funktion.
Den förnöjsamheten är kontraproduktiv om den dras fram VARJE år, som förklaring till dåligt netto.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser